کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نرخ سود وام مسکن چقدر است؟

روزنامه همشهری , 31 شهريور 1400 ساعت 10:44


گروه اقتصادی: سقف تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق ممتاز صد درصد افزایش پیدا کرده است و به‌دلیل 2برابر شدن نیاز متقاضیان، این تسهیلات به خرید اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) از فرابورس ایران، قیمت این اوراق با افزایش مواجه شده است. ازآنجایی‌که این اوراق بخشی از هزینه دریافت تسهیلات محسوب می‌شود، افزایش قیمت‌ آنها به بالا رفتن نرخ بهره وام مسکن منجر شده است.

هفته گذشته، افزایش سقف پرداخت وام مسکن با اوراق ممتاز (تسه) به شعب بانک عامل مسکن ابلاغ شد و این مسئله با برهم زدن رابطه عرضه و تقاضای اوراق حق تقدم در فرابورس ایران، به رشد قیمتی این اوراق دامن زد. هر برگه از اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) معادل امتیاز دریافت 500هزار تومان تسهیلات مسکن است و بر همین اساس متقاضیان برای دریافت وام 200میلیون تومانی در تهران 400برگه از اوراق تسه خریداری کنند؛ این در حالی است که پیش ‌از این با سقف 100میلیون تومانی وام مسکن، هر متقاضی نهایتا باید 200برگه از این اوراق را خریداری می‌کرد.

اوراق گران‌تر، نرخ سود بالاتر
در معاملات دیروز، اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) میانگین قیمت هر برگه از این اوراق به حدود 66هزار تومان رسید و با این حساب، برای دریافت هر 100میلیون تومان تسهیلات مسکن با اوراق ممتاز، باید 200برگه از اوراق به میانگین قیمت 13میلیون‌و200هزار تومان خریداری شود.

به‌عبارت‌ دیگر، یک متقاضی دریافت 100میلیون تومان وام مسکن باید 13.2درصد از کل مبلغ وام را برای خرید امتیاز این تسهیلات هزینه کند و البته در جریان بازپرداخت اقساط تسهیلات، اصل و فرع این مبلغ را به بانک برگرداند. در این وضعیت، هرچه قیمت اوراق تسه افزایش یابد، متقاضی باید بخش بیشتری از تسهیلات دریافتی را برای خرید اوراق هزینه کند و به همین نرخ سود تسهیلات دریافتی او افزایش می‌یابد.

در شرایط فعلی، نرخ اسمی سود تسهیلات مسکن با اوراق ممتاز 17.5درصد است اما نرخ بهره این تسهیلات با احتساب قیمت 66هزار تومانی اوراق تسه به 21.17درصد می‌رسد که 3.67درصد بیش از نرخ بهره اسمی تسهیلات است. البته این میزان همزمان با تغییر قیمت اوراق تسه تغییر می‌کند و فرضا اگر قیمت هر برگه از این اوراق به 100هزار تومان برسد، در آن صورت نرخ بهره تسهیلات مسکن اوراق ممتاز معادل 23.44درصد خواهد بود که نزدیک به 6درصد بالاتر از نرخ اسمی این تسهیلات است.

هزینه وام تهرانی‌ها
بانک عامل مسکن اوراق امتیاز تسهیلات مسکن را به جای تمام یا بخشی از سود سپرده‌های مشتریان به آنها اختصاص می‌دهد و افرادی که می‌خواهند بدون سپرده‌گذاری و انتظار در این بانک، تسهیلات خرید یا تعمیر مسکن دریافت کنند می‌توانند با خرید این اوراق از صاحبان اولیه آنها در فرابورس، نسبت به دریافت وام اقدام کنند.طبق دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن با اوراق ممتاز، متقاضی باید به ازای هر 500هزار تومان تسهیلات درخواستی، یک برگه از اوراق تسه را خریداری و به بانک عامل مسکن ارائه کند؛ ازاین‌رو برای دریافت 100میلیون تسهیلات با اوراق ممتاز باید 200برگه اوراق تسه خریداری شود و متقاضیان تهران نیز برای دریافت وام 200میلیون تومانی خرید مسکن باید 400برگه از این اوراق را خریداری کنند.

قیمت این تعداد از اوراق تسه با میانگین قیمت دیروز، معادل 26میلیون و 400هزار تومان است. همچنین زوجین تهرانی می‌توانند تا 2برابر تسهیلات فردی خرید مسکن وام بگیرند که در این صورت برای دریافت تسهیلات 400میلیون تومانی به 800برگه از اوراق تسه نیازمند هستند که قیمت آن به 52میلیون و 800هزار تومان می‌رسد.

وام جعاله 5ساله
متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن می‌توانند همزمان با دریافت این تسهیلات، از وام جعاله بانک مسکن نیز استفاده کنند که طبق بخشنامه جدید شورای پول و اعتبار، سقف مبلغ آن از 40میلیون به80میلیون تومان افزایش یافته است. البته این تسهیلات به واحد مسکونی تعلق می‌گیرد و مبلغ آن برای متقاضیان انفرادی و زوجین یکسان است.

ضمنا این تسهیلات با سررسید 5ساله و با نرخ سود 17.5درصد اعطا می‌شود و مانند تسهیلات خرید مسکن، باید برای دریافت آن اوراق تسه خریداری شود. البته پیش ‌از این بانک عامل مسکن، نیمی از مبلغ تسهیلات جعاله را از محل منابع داخلی و بدون نیاز به ارائه اوراق تسه اعطا می‌کرد و به همین واسطه متقاضیان باید برای دریافت نیمی از این تسهیلات اوراق تسه خریداری می‌کردند اما در مورد تسهیلات جعاله 80میلیون تومانی، هنوز بانک مسکن اعلام نکرده است که پرداخت از محل منابع داخلی را نیز در دستور کار دارد یا نه.


کد مطلب: 295538

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/295538/نرخ-سود-وام-مسکن-چقدر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir