کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقوع ۱۱ کودتا در سودان ظرف ۶۴ سال

31 شهريور 1400 ساعت 12:02


گروه بین الملل: ارتش سودان سه شنبه از ناکام گذاشتن تلاش جدید برای کودتا خبر داد. طی ۶۴ سال تلاش‌ها برای کودتا در این کشور به ۱۱ مورد رسیده است.

از جمله تلاش‌ها برای کودتا در سودان طی هفت دهه گشته سه مورد آن موفق بوده و هشت مورد ناکام مانده است. 
اولین کودتا در سال ۱۹۵۷
گروهی از افسران ارتش و دانشجویان دانشکده نظامی با رهبری "اسماعیل کبیده" ژوئن ۱۹۵۷ علیه اولین دولت ملی دموکراتیک بعد از استقلال با ریاست اسماعیل الازهری این کودتا را رهبری کردند.
این کودتا در مراحل آخر ناکام ماند.
کودتای ابراهیم عبود ۱۹۵۸
اولین کودتای موفقیت آمیزی بود که" ابراهیم عبود" نوامبر ۱۹۵۸ علیه دولت منتخب متشکل از ائتلاف حزب الامه و حزب اتحاد دموکراتیک آن را رهبری کرد. کودتای عبود موفقیت آمیز بود و وی حدود هفت سال حکومت کرد اما با انقلاب مردمی در سال ۱۹۶۴ سقوط کرد.
کودتای نمیری ۱۹۶۹
بعد از چندین سال از حکومت دموکراتیک دولت منتخب "جعفر نمیری" و گروهی از افسران موافق حزب کمونیست و احزاب ملی عربی کودتایی را به راه انداختند.
این کودتایی بود که نام "کودتای ۲۵ مه" روی آن گذاشته شد و باعث شد نمیری برای ۱۶ سال حکومت کند. بعدا طی انتفاضه مردمی در آوریل ۱۹۸۵ برکنار شد.
کودتای هاشم العطا ۱۹۷۱
هاشم العطا و تعدادی از افسران حامی حزب کمونیست این کودتا را به راه انداخت. العطا دو روز قدرت را به دست گرفت اما النمیری مجددا به قدرت بازگشت و کودتاچیان را محاکمه کرد. آن‌ها به همراه تعدادی از رهبران حزب کمونیست از جمله عبدالخالق محجوب، رئیس حزب اعدام شدند.
کودتای حسن حسین ۱۹۷۵
طی حکومت نمیری افسری به نام حسن حسین برای کودتا تلاش کرد اما موفق نشد و کودتاچیان اعدام شدند.
کودتای ۱۹۷۶
گروه‌های سیاسی که مخالف نمیری بودند تلاش کردند بر قدرت سیطره یابند. محمد نور سعد تلاش برای کودتا را با عناصری که از طریق مرزها از لیبی به سودان نفوذ کرده بودند، برعهده گرفت. درگیری‌ها در خیابان‌های خارطوم بین نیروهای دولتی و کودتاچیان رخ داد و به قتل صدها تن از کودتاچیان منجر شد. رهبر آن‌ها نیز بعدا اعدام شد.
کودتای نجات ۱۹۸۹
عمر البشیر ۳۰ ژوئن ۱۹۸۹ توانست با کمک جبهه ملی اسلامی با رهبری "حسن الترابی" کودتای نظامی را به راه انداخته و قدرت را از دست دولت منتخب با ریاست الصادق المهدی بیرون بیاورد.
البشیر در قدرت ماند تا اینکه ۲۰۱۹ از سوی ارتش بعد از اعتراضات مردمی برکنار شد.
کودتای ۲۸ رمضان ۱۹۹۰
حکومت البشیر شاهد کودتاهایی بود که از جمله آن کودتای ۲۸ رمضان با رهبری عبدالقادر الکدرو و محمد عثمان بود و کودتا شکست خورد و البشیر ۲۸ افسر را اعدام کرد.
کودتای حزب بعث ۱۹۹۲
مارس ۱۹۹۲ کودتایی با رهبری احمد خالد، از فرماندهان ارتش رخ داد که به حزب بعث نسبت داده شد. این کودتا شکست خورد و رهبران آن زندانی شدند.
سودان بعد از آن شاهد هیچ گونه کودتایی تا زمان انقلاب دسامبر ۲۰۱۸ زمان برکناری البشیر از سوی ارتش نبود. بعد از برکناری البشیر شورای نظامی رهبری دوره انتقالی را برعهده گرفت. بعدا عبدالفتاح البرهان ریاست شورای نظامی را برعهده گرفته و وارد مذاکراتی با گروه‌های آزادی و تغییر شد که رهبری اعتراضات مردمی علیه البشیر را برعهده داشتند.
بعدا دو کودتا صورت گرفت.
کودتای هاشم عبدالمطلب ۲۰۲۱
۱۱ ژوئیه ۲۰۲۱ ارتش از ناکام گذاشتن تلاشی برای کودتا و سرنگونی شورای نظامی خبر داد و به دنبال آن ۱۲ افسر بازداشت شدند.
۲۴ همان ماه نیز هاشم عبدالمطلب احمد، رئیس ستاد ارتش به عنوان رهبر کودتا بازداشت شد.
کودتای سپتامبر ۲۰۲۱
الطاهر ابوهاجه، مشاور اطلاع رسانی فرمانده کل ارتش از ناکام گذاشتن تلاش برای کودتا در کشور در ۲۱ سپتامبر و سیطره کامل بر اوضاع خبر داد.
درحالی که جزئیات زیادی درباره تلاش برای کودتا وجود ندارد، محمد الفکی سلیمان، عضو شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد که اوضاع تحت کنترل است و برخی از کسانی که در کودتا دست داشتند بازداشت شدند.
وی گفت: ارتش درحال مذاکره با یگان نظامی در منطقه الشجره در جنوب خارطوم است تا بدون مقاومت تسلیم شوند.


کد مطلب: 295575

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/295575/وقوع-۱۱-کودتا-سودان-ظرف-۶۴-سال

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir