به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۱ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۲۹۵۶۷۰

بریتانیا: ایران هرچه سریع‌تر به مذاکرات بازگردد

بریتانیا: ایران هرچه سریع‌تر به مذاکرات بازگردد
گروه سیاسی: در نخستین دیدار وزرای خارجه ایران و بریتانیا، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا خواستار بازگشت سریع ایران به برجام شد.
سخنگوی دولت بریتانیا  از دیدار لیز تراس، وزیر خارجه این کشور با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد. لیز تراس در این گفت‌وگو خواستار بازگشت هرچه سریع‌تر ایران به میز مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین شد. او تاکید کرد هدف، برآوردن مفاد برجام از سوی همه طرف‌ها و کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.به گفته سخنگوی دولت بریتانیا وزرای خارجه دو کشور درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای نیز در این دیدار گفت‌وگو کرده‌اند.
 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست با بیان اینکه بازسازی روابط دوجانبه نیازمند اقدامات جدی است، بر لزوم عملیاتی شدن بازپرداخت بدهی چهار دهه‌ای انگلیس به ایران تأکید کرد.حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران در برجام حرف‌ها و وعده‌های زیادی شنیده، اما عملی ندیده است، گفت: متأسفانه انگلیس هم جزئی از این بی‌عملی بوده و این رویکرد باید تغییر کند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دولت آمریکا با سکوت و همراهی اروپا، همچنان به اعمال تحریم‌های غیرقانونی خود ادامه می‌دهد و همزمان ادعای بازگشت به برجام را دارد. این تناقض آشکاری است که به دقت توسط مردم ایران مشاهده میشود. برای دولت فعلی ایران معیار و سنجه، اقدام و عمل قابل اندازه‌گیری از سوی طرف‌های مقابل در برجام است و حرف ملاک نخواهد بود.امیرعبداللهیان تأکید کرد که ضرورت دارد انگلیس توجه نماید که عمل به تعهدات تنها راه بازسازی روابط است و تهران به هر گام مثبت و سازنده جواب متناسب می‌دهد.در این نشست همچنین در خصوص موضوعات کنسولی از جمله موضوع زندانیان دوتابعیتی بحث شد.وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه بر ضرورت توجه به وضعیت انسانی در یمن و بحرین تأکید کرد.
امیرعبداللهیان در خصوص افغانستان نیز تصریح کرد که تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب‌دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این کشور باشد، تنها راه حل جامع برای ثبات و صلح پایدار در افغانستان است.در این دیدار، وزیر خارجه انگلیس نیز عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران آمادگی دارد.الیزابت تراس با اشاره به توافق هسته‌ای، عنوان کرد که در موضوع برجام، در حال حاضر موضوع اصلی توجه همه طرف‌ها به زمان آغاز فرآیند گفت‌وگوهاست.وزیر خارجه انگلیس همچنین از جمهوری اسلامی ایران بابت تسهیل خروج اتباع باقی‌مانده انگلیسی در افغانستان، تشکر کرد.وزیر خارجه ایرلند نیز پس از دیدار مشابهی با همتای ایرانی خود از "عزم بسیار روشن" او برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای گفته است.
سیمون کوونی، وزیر خارجه ایرلند پس از این دیدار در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «ممکن است این اتفاق در چند هفته آینده نیافتد، چراکه دولت جدید تهران هنوز تصمیم نهایی درباره رویکرد خود به مذاکرات را نگرفته است. اما مطمئنا او (امیرعبداللهیان) عزم بسیار روشنی برای بازگشت به میز مذاکره دارد.»
ایرلند در حال حاضر عضو شورای امنیت سازمان ملل است و کار هماهنگی کارگروهی پانزده عضوی را انجام می‌دهد که رسیدگی به مسائل مربوط به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را بین تهران، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان برعهده دارد.



 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها