به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۱ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۲۹۵۶۷۴

رایزنی بایدن و مکرون برای پایان یك مناقشه

رایزنی بایدن و مکرون برای پایان یك مناقشه
گروه بین الملل: ​آمریکا و فرانسه تلاش دارند به مناقشه بر سر لغو قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسوی از سوی استرالیا پایان دهند. روسای جمهور دو کشور در پایان ماه اکتبر ملاقات می‌کنند و سفیر فرانسه به زودی به آمریکا بازمی‌گردد.
جو بایدن و امانوئل مکرون، روسای جمهور آمریکا و فرانسه در مکالمه تلفنی خود تلاش کردند به مناقشه بر سر لغو قرارداد خرید زیردریایی از سوی استرالیا پایان دهند. رهبران دو کشور همچنین قرار گذاشتند تا با هم "مشاوره عمیق‌تر" انجام دهند.
طبق اعلام کاخ سفید دولت‌های آمریکا و فرانسه با انتشار بیانیه مشترکی از دیدار رهبران دو کشور در پایان ماه اکتبر در اروپا خبر دادند. در این دیدار قرار است "اعتمادی که خدشه‌دار شده با رایزنی‌های مفصل‌تر" بین طرفین تامین شود.در پایان ماه اکتبر اجلاس گروه ۲۰ در شهر رم، پایتخت ایتالیا برگزار می‌شود. از سوی دیگر قرار است در هفته آینده، سفیر فرانسه که از واشنگتن فرا خوانده شده بود، به محل ماموریت خود بازگردد.انعقاد قرارداد دفاعی موسوم به "اوکوس" بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا که بدون هماهنگی با شرکا اروپایی صورت گرفت، موجی از انتقاد را برانگیخت. اعلام حمایت آمریکا از استرالیا برای برخورداری از زیردریایی‌های اتمی موجب شد تا استرالیا توافق ۴۰ میلیارد دلاری برای خرید ۱۲ فروند زیردریای دیزلی از استرالیا را لغو کند.
این اقدام استرالیا، خشم فرانسه را برانگیخت که منجر به فراخواندن سفرای فرانسه از آمریکا و استرالیا شد. پس از آن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواستار گفت‌وگو با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود شد.بایدن در تماس تلفنی خود با مکرون بر "اهمیت استراتژیک فرانسه و اتحادیه اروپا" در منطقه "هند و اقیانوس آرام" برای آمریکا در مقابل افزایش گسترده نفوذ چین تاکید کرد.
به گفته او "یک سیستم دفاعی قوی اروپایی تاثیر مثبتی بر ناتو، ائتلاف آتلانتیک بین آمریکا و اروپا و امنیت جهانی دارد".



 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها