به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۱ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۲۹۵۶۸۲

مذاکره درباره طرح جایگزین برجام

مذاکره  درباره طرح جایگزین برجام
گروه سیاسی: دو مقام ارشد اسرائیلی به وب‌سایت اکسیوس گفته‌اند که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی مذاکراتی در خصوص طرح جایگزین این دوکشور در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام٬ در وین انجام داده‌اند.
 جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، و همتای اسرائیلی‌اش، ایال خولاطا هفته گذشته در یک ویدئو کنفرانس در خصوص برنامه جایگزین یا «طرح B» مذاکره کردند.
طبق این گزارش٬ طرف اسرائیلی در این نشست «بر ضرورت پیشبرد طرح B درباره ایران به دلیل بن‌بست مذاکرات دیپلماتیک همزمان با توسعه و پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.»
یک مقام اسرائیلی نیز گفت: طرف آمریکایی تاکید کرد که نگران بن بست در مذاکرات احیای برجام است و گفت که اگر مذاکرات به زودی از سر گرفته نشود، آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع خواهد کرد.در همین زمینه، سخنگوی کاخ سفید به اکسیوس گفته است، ایالات متحده در مورد طیف وسیعی از مسائل مربوط به چالش‌های ایران به مذاکرات خود با دولت اسرائیل ادامه خواهد داد.
به گزارش روزنامه جروزالم پست، وبسایت «ولا»نیز به نقل از دو مقام اسرائیلی که نامشان فاش نشده٬ نوشت: این نخستین دور از چنین از مذاکراتی دو جانبه در دولت نفتالی بنت است.
این وبسایت هم به نقل از یک مقام اسرائیلی تاکید کرده است٬ پیام اصلی طرف آمریکایی این بود اگر مذاکرات از سر گرفته نشود٬ واشینگتن تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد.
این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که مقامات ایرانی و اروپایی گفته‌اند انتظار می‌رود مذاکرات احیای برجام به زودی و در هفته‌های آینده در وین از سر گرفته شود.در همین زمینه٬جوزپ بورل٬ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد.دفتر مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیر امور خارجه ایران از خواست خود برای ازسرگیری مذاکرات در آینده نزدیک اطمینان داد.
حسین امیرعبداللهیان هم گفته بود: «ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.»گزارش‌ها حاکی است که جیک سالیوان نیز قرار است هفته آینده به تعدادی از کشورهای خاورمیانه سفر کند. وی به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر سفر می‌کند. مذاکراتی نیز در مورد سفر احتمالی او به اورشلیم در حال انجام است .
شش دور مذاکرات احیای برجام با حضور ایران و کشورهای حاضر در این توافق در وین پایتخت اتریش برگزار شد. آمریکا در این مذاکرات به طور غیر مستقیم حضور داشت. ایران به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ۳۰ خرداد امسال خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای در وین شد.طی هفته‌های اخیر مقام‌های آمریکایی هشدار دادند با توجه به پیشرفت‌های تازه در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی٬ زمان برای بازگشت ایران به برجام در حال پایان یافتن است.



 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها