به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۱ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۲۹۵۶۸۳

زمان برای بازگشت به برجام محدود است

زمان برای بازگشت به برجام محدود است
گروه سیاسی:  جوزپ بورل٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بر ضرورت از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین٬ پایتخت اتریش تاکید کرد.
این دیدار در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است، جوزپ بورل و آنتونی بلینکن در خصوص موضوعات کلیدی مورد توجه مشترک، از جمله افغانستان و ایران، و همچنین برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگوکردند.
در این بیانیه آمده است، در خصوص برجام، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت از سرگیری گفت‌وگوها در وین تأکید کرد و گفت برجام همچنان یک ابزار کلیدی برای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در جهان، برقراری صلح در منطقه و امنیت بین‌المللی است، اما اگر بخواهیم از اجرای کامل آن اطمینان حاصل کنیم زمان بازگشت به اجرای آن نامحدود نیست.
به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا و تمایل او به بازگشت به برجام، مذاکرات احیای این توافق هسته‌ای در وین با حضور غیر مستقیم آمریکا آغاز شد. تاکنون شش دور از این مذاکرات با حضور ایران و کشورهای حاضر در این توافق برگزار شده است٬ اما ایران به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ۳۰ خرداد امسال خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای در وین شد و تاکنون تاریخ مشخصی برای از سرگیری این مذاکرات تعیین نشده است.این در حالی است که آمریکا می‌گوید، فرصت برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام برای همیشه پا برجا نخواهد بود و تداوم گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران فراتر از محدودیت‌های تعیین شده باعث می‌شود تا واشینگتن از نقطه بازگشت به برجام دور شود.
جوزپ بورل همچنین  با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نیویورک دیدار و در خصوص از سرگیری مذاکرات برجام گفت وگو کرد.دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای  در خصوص این دیدار گفته است، مذاکرات جوزپ بورل و حسین امیر عبداللهیان بر موضوع توافق برنامه جامع مشترک یا برجام متمرکز بود.طبق این بیانیه، جوزپ بورل بر لزوم همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل مسائل باقیمانده تأکید کرد.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گفته بود که تصمیمات دولت ایران بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت این نهاد بر ابعاد مختلف برنامه هسته‌ای ایران «تاثیر منفی» گذاشته و «به‌ طور جدی توانایی فنی آژانس را برای حفظ آگاهی» از روند برنامه هسته‌ای ایران به خطر انداخته است.
رافائل گروسی با تاکید بر اینکه آژانس انرژی اتمی برای راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران به این اطلاعات نیاز دارد، گفته است هنوز مسائلی مانند «وجود چندین ذره اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان در ایران» مطرح است که حل نشده است.در بیانیه دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح شده است که جوزپ بورل در یدار با حسین امیر عبداللهیان «بر نگرانی خود از مسیر کلی برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.»طبق این بیانیه وزیر امور خارجه ایران از تمایل کشورش برای از سرگیری مذاکرات در آینده نزدیک اطمینان داد.



 
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها