به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۱ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۲۹۵۷۵۰

پایان دوران طلایی شرکت‌های اروپایی در چین

پایان دوران طلایی شرکت‌های اروپایی در چین
گروه اقتصادی: خط مشی و سیاست اقتصادی جدید چین نگرانی شرکت‌های اروپایی را برانگیخته است. اتاق صنایع و بازرگانی اتحادیه اروپا در پکن در گزارش سالانه خود به این مسئله پرداخته است. آیا دوران طلایی شرکت‌های اروپایی در چین رو به پایان است؟
به گفته یورگ ووتکه، رئیس اتاق صنایع و بازرگانی اتحادیه اروپا در چین، در نگاه اول به نظر می‌رسد که همه چیز "روبراه" باشد.
او   در این ارتباط گفت: «بسیاری از شرکت‌ها در سال گذشته میلادی از لحاظ میزان درآمد و سود مبالغ رکوردی ثبت کردند و این روند در آینده نزدیک نیز تغییری نخواهد کرد.»
از دید ووتکه چشم‌انداز فعالیت شرکت‌های اروپا در چین در کوتاه‌مدت همچنان مثبت خواهد بود، اما نشانه‌هایی "نگران‌کننده" دال بر این وجود دارد که چین روز به روز مرزهای اقتصادی و بازار خود را [به روی شرکت‌های خارجی] می‌بندد.او در هنگام ارائه گزارش سالانه اتاق صنایع و بازرگانی اتحادیه اروپا تصریح کرد، برنامه پنج ساله‌ جدیدی که در ماه مارس در آخرین کنگره ملی خلق چین ارائه و تصویب شد، به طور مشخص حاکی از آن است که چین وابستگی خود به باقی جهان را کم می‌کند و می‌کوشد به درجه‌ای بالا از استقلال برسد.
کاهش وابستگی اقتصادی به خارج و تمرکز بیشتر بر بازارهای داخلی از جمله برنامه‌هایی بود که رهبری چین در کنگره سالانه در ماه مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد. همچنین گفته شد که برای این منظور قرار است سرمایه‌گذاری در بخش فناوری و نوآوری افزایش یابد.بر این پایه در برنامه جدید پنج‌ساله پیش‌بینی شده که استراتژی گسترش تقاضا در بازار داخلی، اصلاحات ساختاری در جهت تمرکز بر بخش عرضه، توسعه مبتنی بر نوآوری و عرضه کالاهای با کیفیت برتر دنبال شود و از این طریق تقاضاهای جدید پاسخ داده شوند.رئیس اتاق صنایع و بازرگانی اتحادیه اروپا در چین همچنین تصریح کرد که پکن به احتمال قوی نقشی را که شرکت‌های خارجی اکنون در بازار و اقتصاد چین بازی می‌کنند، کاهش خواهد داد، به ویژه در عرصه فناوری‌های پیشرفته.
ووتکه افزود: «این پرسش نگرانی اعضای اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا را برانگیخته که شرکت‌های اروپایی تا چه اندازه این امکان را خواهند یافت، در رشد اقتصادی چین سهیم باشند.»
چین در سال ۲۰۲۰ تنها کشور قدرتمند اقتصادی جهان بود که با وجود بحران کرونا به رشد اقتصادی ۳/ ۲ درصدی دست یافت. به عنوان مثال تولید ناخالص داخلی در کشوری مانند آلمان در سال گذشته پنج درصد کاهش یافته است.
با این همه میزان رشد اقتصادی چین در سال گذشته به نسبت دهه‌های قبل بسیار کاهش داشته است. این میزان در سال ۲۰۱۹ اندکی بیش از شش درصد بوده است.
به گفته رئیس اتاق صنایع و بازرگانی اتحادیه اروپا در چین خط مشی اقتصادی جدید پکن نه تنها به ضرر شرکت‌های خارجی خواهد بود که قصد فعالیت و کسب درآمد در چین را دارند، بلکه برای خود اقتصاد این کشور نیز زیان‌آور است.به باور ووتکه سیاست و برنامه‌های اقتصادی جدید چین در راستای رفع وابستگی به خارج و همچنین خودداری از انجام اصلاحات جسورانه در عرصه بازار سبب خواهد شد که اقتصاد این کشور نتواند خوب رشد کند.



 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها