به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۱ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب : ۲۹۵۷۵۱

اکثریت آلمانی‌ها مذهب را بی‌اهمیت می‌دانند

اکثریت آلمانی‌ها مذهب را بی‌اهمیت می‌دانند
گروه بین الملل: بر اساس نتایج یک نظرسنجی گسترده در آلمان از دید نزدیک به ۶۰ درصد شهروندان این کشور، مذهب نقش مهمی ندارد. تنها ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند دین، جهانی عادلانه‌تر را ممکن می‌سازد.
نزدیک به ۵۱ درصد جمعیت آلمان هنوز یا عضو کلیسای کاتولیک هستند یا کلیسای پروتستان.با این حال بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقاتی YouGov به نمایندگی از بنیاد "گفتمان صلح بین ادیان جهان و جامعه مدنی" تنها ۳۳ درصد از شهروندان این کشور می‌گویند که دین برای آنها "مهم" یا "بسیار مهم" است.البته این افراد نیز وظیفه ادیان را در درجه اول "معنادهی و مراقبت شبانی" و تنها کمی بیشتر از یک چهارم این افراد مذهب را "نقش‌آفرین سیاسی یا اجتماعی" می‌دانند.در مقابل برای ۶۱ درصد جامعه آلمان دین یا "اهمیتی ندارد" یا حتی "ابداً اهمیتی ندارد".
برای این نظرسنجی ، بیش از دو هزار نفر در آلمان بین  روزهای ۱۳ تا ۱۸ آگوست به صورت آنلاین در مورد موضوعاتی چون دین، ​​عدالت، اقلیم و بحران کرونا مورد پرسش قرار گرفتند.
تنها شمار کمی از مردم آلمان معتقدند دین جهان را عادلانه‌تر می‌سازد. ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند ادیان بر شکل‌گیری دنیایی عادلانه‌تر تاثیر "بیشتر مثبت" یا "مثبت" دارند.
تاکنون هیج یک از نظرسنجی‌های مشابه انجام‌‌گرفته به سهمی به این اندازه کوچک برای این گروه نرسیده بود. ۳۳ درصد از این گروه معتقدند سازمان‌های غیردولتی تاثیر (بیشتر) مثبت را بر شکل‌گیری جهانی عادلانه‌تر می‌گذارند و ۳۰ درصد می‌گویند سازمان ملل متحد و ۲۷ درصد معتقدند اتحادیه اروپا  در این زمینه تاثیرگذارند.در این نظرسنجی همچنین از شرکت‌کنندگان درباره نقش ادیان بر برخی موضوعات جاری سوال شده است: ۳۱ درصد معتقدند مذهب تاثیری "مثبت" یا "بیشتر مثبت" بر مبارزه با فقر دارد. ۲۸ درصد این نقش را برای ادیان در جریان تلاش‌ها برای برقراری صلح قائل‌اند و ۲۱ درصد بر اجرای عدالت.جالب این است که در ارتباط با چالش‌های اقلیمی که از مهم‌ترین چالش‌های کنونی جهان به شمار می‌رود تنها ۱۴ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دین را تاثیرگذار در جهت مثبت ارزیابی می‌کنند.اکثریت آلمانی‌ها (۵۷ درصد) بر این باورند که ادیان باید برای ایجاد دسترسی بهتر کشورهای فقیرتر  به واکسن های کرونا تلاش بیشتری کنند. شمار کسانی که متقاعد کردن "شکاکان" به این واکسن را وظیفه ادیان می‌دانند کمتر است (۴۴ درصد).
این نظرسنجی به خواست "بنیاد گفتگوی صلح" واقع در شهر لینداو در آلمان انجام شده است که هدف آن ترویج "همزیستی مسالمت‌آمیز مردم و ادیان" است.




 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها