به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۲ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۲۹۵۷۹۸
رسانه‌ی ملی بی‌‎طرفانه برنامه‌سازی کند

عده‌ای با شعار ایجاد اشتغال به دنبال تغییر قانون کار هستند

عده‌ای با شعار ایجاد اشتغال به دنبال تغییر قانون کار هستند
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه کارگران قراردادی گفت: صحبت در مورد اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی، تنها به شکل سه‌جانبه‌گرایانه و با حضور نمایندگان کارگر و کارفرما و دولت باید انجام شود تا اگر ضعفی هست مذاکره کنند و اشکالات را رفع کنند. نه اینکه جنجال راه بیندازند که نظر برخی از آقایان را تامین کنند.

به گزارش  ایلنا، فتح‌الله بیات (رئیس اتحادیه کارگران قراردادی) در انتقاد به تاکید کارشناسان یک برنامه‌ی تلویزیونی بر تغییر قانون کار و تامین اجتماعی و ادعای آن‌ها درمورد موانعی که این قوانین بر سر راه تولید و ایجاد اشتغال ایجاد کرده‌اند، گفت: بحثی که در صداوسیما مطرح شد، یک طرفه و غیرکارشناسانه بود. صداوسیما به جای اینکه در این شرایط بدِ اقتصادی از نیروی کارِ مولد و کارگران و بازنشستگان حمایت کند، به قوانین کار و تامین اجتماعی به اسم اصلاحات حمله می‌کند. 

وی ادامه داد: ما در سنوات گذشته نیز این مشکل را داشتیم؛ در زمان آقای احمدی نژاد خواستند قانون کار را به نفع کارفرما تغییر دهند. در آن زمان دولتمردان بدون اینکه نظر شرکای اجتماعی را بگیرند به دنبال تخریب قوانین حمایتی از کارگران بودند. درحالیکه کارگران از هرلحاظ نسبت به کارفرمایان ضعیفتر هستند و طبیعی است که باید مورد حمایت قرار بگیرند. 

بیات گفت: قانون کار یک قانون حمایتی است که اگر درست اجرا شود هم به نفع کارفرمایان و هم کارگران است. به طور مثال یک بخش از قانون کار به موضوع ایمنی و بهداشت نیروی کار اشاره می‌کند؛ در صورتی که اصلا به آن توجهی نمی‌شود. اگر کارفرما وظایف خود را در کارگاه در بحث ایمنی و بهداشت به درستی انجام دهد بخش زیادی از حوادث کار کاهش پیدا می‌کند. 

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی اظهار کرد: قانون کار ما بسیار قانون خوبی است اما اصلا به آن توجهی نمی‌شود. متاسفانه به موضوعات مهمی که در قانون کار و تامین اجتماعی است توجه نمی‌کنند و فقط با شعار ایجاد اشتغال به دنبال سرکوب این قوانین حمایتی هستند. 

وی ادامه داد: کارشناسانی را در این برنامه دعوت می‌کنند که احتمالا در طول عمر خود یک روز کارگری نکرده‌اند و شرایط بد اقتصادی کارگران را حس نکرده‌اند. صدا و سیما باید حامی اکثریت جامعه باشد نه اینکه ۴۰ – ۵۰ میلیون خانوار کارگری را نادیده بگیرد و به سمت کارفرما برود. 

بیات اظهار کرد: نماینده‌ای که باید از حق و حقوق مردم دفاع کند از حقوق قشر خاصی دفاع می‌کنند. ما بارها در مورد قوانین کار و بحث امنیت شغلی صحبت کرده‌ایم. متاسفانه همین نمایندگان بودند که به امنیت شغلی رای ندادند و باعث شدند امروز قرارداهای موقت بیش از ۹۵درصد رشد کند. به جایی رسیده‌ایم که شرکتهای پیمانکاری به شکل قارچ‌گونه‌ای افزایش پیدا کرده‌اند و نیروی کار را به استثمار کشیده‌اند. آن‌ها هر طور که دوست دارند با کارگران قرارداد می‌بندند و هر زمان که بخواهند آن‌ها را اخراج می‌کنند. 

وی گفت: کارگران در شرکتهای پتروشیمی و نفت و گاز در بدترین شرایط ساعتهای طولانی کار می‌کنند و حداقل حقوق را می‌گیرند. در مناطق ویژه به اسم ایجاد اشتغال، کارگران حق شکایت ندارد چراکه در این مناطق قانون کار را کنار گذاشتند؛ سوال ما این است که آیا اشتغالی ایجاد کردند؟ خیر، اشتغال ایجاد نکردند بلکه به نفع سرمایه‌داران سرمایه انباشت کردند. در این مناطق حتی اجازه‌ی دادخواست به کارگر نمی‌دهند و حقوق کارگر را نادیده می‌گیرند. 

بیات تاکید کرد: ما از رسانه‌ی ملی انتظار داریم بی‌طرفانه برنامه اجرا کند. رسانه‌ی ملی نباید از صاحب قدرت دفاع کند و ضعفا را نادیده بگیرد. ما شدیدا به این برنامه‌ها اعتراض داریم و می‌دانیم اهدافی سیاسی پشت این برنامه‌ها است. 

وی بیان کرد: صحبت در مورد اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی، تنها به شکل سه‌جانبه‌گرایانه و با حضور نمایندگان کارگر و کارفرما و دولت باید انجام شود تا اگر ضعفی هست مذاکره کنند و اشکالات را رفع کنند. نه اینکه جنجال راه بیندازند که نظر برخی از آقایان را تامین کنند. 

بیات گفت: به جای اینکه به قوانین احترام بگذاریم، آن را زیر سوال می‌بریم. این آقایان بدانند قوانین کار و تامین اجتماعی بهترین قوانین موجود هستند، روی آن‌ها کار شده و سال‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ما در قانون مشکل نداریم بلکه در اجرای قانون مشکل داریم. البته ممکن است بخش‌هایی هم قابل اصلاح باشند مثل تبصره دو ماده هفت که باعث شده در کارهای مستمر قراردادهای موقت بسته شود. خب اگر این تبصره اصلاح شود ما کاملا موافقیم. 

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی ادامه داد: وقتی با قراردادهای سفید امضا اختیار کارگران به کلی از آن‌ها سلب می‌شود و کارفرما می‌تواند به راحتی و یک‌طرفه کارگر را اخراج کند، این افراد در رسانه به دنبال چه هستند؟ چه هدفی از این برنامه‌های سیاسی و غیرکارشناسانه دارند؟ 

بیات در پایان گفت: هر تصمیمی که در خصوص قوانین کار و تامین اجتماعی گرفته می‌شود باید سه‌جانبه‌گرایی در آن رعایت شود، در غیر اینصورت کارگران سکوت نخواهند کرد. قرار نیست که در رسانه‌ها کارشناسانِ خودشان را دعوت کنند و جار وجنجال راه بیندازند و فکر کنند موفق می‌شوند. کارگران امروز آگاه هستند و اجازه نخواهند داد سرمایه داران و صاحبان زر و زور به آن‌ها ستم کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها