به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۲۹۵۷۹۹

کدام مسئول با ۴ میلیون تومان در ماه زندگی می‌کند؟

کدام مسئول با ۴ میلیون تومان در ماه زندگی می‌کند؟
گروه اقتصادی: یک فعال کارگری در قزوین می‌گوید: با افزایش گرانی‌ها در کشور و عدم مدیریت مناسب متولیان امر، آنچه در این اوضاعِ نابسامان هر روز رو به وخامت می‌گذرد، وضعیت معیشت جامعه کارگری است. به گزارش ایلنا، عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین)  با تاکید بر اینکه کیفیت زندگی کارگران ایرانی حکایت از آن دارد که متأسفانه وعده‌های دولتمردان در این خصوص محقق نشده و با وضعیت کنونی نقش دولت در تسهیل معیشت زندگی کارگران و حداقل بگیران تقریباً چیزی برابر با هیچ است.

او افزود: جامعه کارگری کشور در عین نبود شغل مناسب، با افزایش سرسام‌آور و هر روزه قیمت مواد غذایی مواجه است و وضعیت زندگی این قشر حداقل بگیر سخت‌تر هم شده است و باز آنها از سایر نیازهای زندگی خود همچون مسکن و پوشاک و سایر موارد چشم‌پوشی کرده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر با تاکید بر لزوم اقدام فوری دولت در کنترل قیمت‌ها یادآور شد: اگر تا چند سال پیش فقط افزایش نسبی قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به‌ویژه دهک‌های پایین جامعه در کشور مطرح بود، اکنون با پیدا شدن ویروس کووید ۱۹ و بیماری کرونا مشکلات زیادی به کوله‌بار گرفتاری‌های قشر کارگران بویژه در بخش درمان افزوده شده‌است.

این فعال کارگری در ادامه افزود: این روزها یکی از اقشاری که به‌سختی زندگی می‌گذرانند، «کارگران مظلوم» هستند که تمامی مشکلات از قبیل نبود بیمه، نداشتن خانه و سرپناه، بیکاری، عدم پرداخت حقوق معقول و ثابت، نبود حمایت، کاهش قدرت خرید و … را یکجا تجربه می‌کنند.

کریمی اضافه کرد: دستمزد کنونی چهار میلیونی فقط یک سوم از هزینه‌های فعلی یک زندگی عادی را پوشش می‌دهد از این رو برخی در پی جبران باقی هزینه‌های زندگی، کارگران مجبور به روی‌آوردن به مشاغل کاذب و پرخطر هستند، اقدامی که می‌تواند تبعات اجتماعی بسیاری را در پی داشته باشد.

به گفته این فعال کارگری؛ این شرایط برای کارگران شاغل و بارنشسته است که هر ماه حقوق دریافت می‌کنند. بسیاری از کارگران هستند که فعالیتشان به صورت فصلی است و در طول سال مدام دنبال کاری موقت هستند که بتوانند روزی خود را به هر طریقی کسب کنند و همین موضوع سبب روی آوردن آن‌ها به شغل‌های کاذب و به‌مراتب سبب ایجاد برخی تبعات سنگین در جامعه شده است.

کریمی گفت: در این شرایط است که باید پرسید آیا افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد در سال جاری که دستمزد کارگران حداقل‌بگیر را با همه مزایای مزدی، به ۴ میلیون و با احتساب حق اولاد به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رساند، برای تامین هزینه‌های زندگی کافیست؟ آیا مسئولان نجومی بگیر خود می‌توانند با دریافت ۴ میلیون زندگی خانوادگی خود را حتی برای یک الی دو روز مدیریت کنند؟

به گفته این فعال کارگری؛  باوجود گرانی‌ها و تورم‌هایی که در اقتصاد کشور روزبه‌روز به شکلی افسارگسیخته بالا می‌رود، تکلیف زندگی کارگران وحداقل بگیران چه می‌شود؟او گفت: کارگران و بازنشستگان کارگری در طی سالهای گذشته ثابت کرده‌اند بهترین مدیران اقتصادی  در کشور بوده‌اند که با حداقل حقوق و دستمزد سالهاست زندگی خانوادگی خود را علارغم بی‌توجهی دولت‌ها بر معیشت آن‌ها مدیریت کرده‌اند.

به گفته این فعال کارگری، اگر موج حرکت بی‌ترمز قیمت‌ها ادامه یابد، زندگی کارگران و بازنشستگان حداقل‌بگیر همچنین خانواده‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، چگونه باید اداره شود؟دبیر خانه کارگر قزوین در پایان با بیان اینکه دریافتی‌ها با هزینه‌ها هیچ تناسبی با هم ندارند و این امر زندگی کارگران و حقوق‌بگیران را بسیار سخت کرده، گفت: در حال حاضر کارگران با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند و بی‌شک شرمنده زن و فرزندشان هستند. آن‌ها چشم به دست دولت و مجلس دوخته‌اند تا برای وضعیت معیشتی‌شان با کنترل گرانی‌ها چاره اندیشی کنند.

۱۴۰۰/۰۷/۰۲ ۱۱:۵۴
من یک معلمم با مدرک ارشد از دانشگاه تهران و دو سال سابقه و متاهل و یک فرزند چهار و دویست میگیرم
فقط کارگرا نیستن
ما هم هستیم (377203)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها