به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۲۹۵۸۱۰

بهبود ناراحتی‌های ریوی با گیاه پرسیاوشان

بهبود ناراحتی‌های ریوی با گیاه پرسیاوشان
گروه علمی: مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی اظهار کرد: گیاه پرسیاوشان در درمان تب و در موارد سرماخوردگی کاربرد دارد، برای ناراحتی‌های ریوی نیز از آن استفاده می‌شود و در معالجه ‌زرد زخم کاربرد دارد.به گزارش ایسنا، حسین راغ آرا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: طبیعت گیاه پرسیاوشان، معتدل مایل به گرم و کمی خشک است و خواص آن تا شش ماه پس از چیدن حفظ می‌شود.
 
وی افزود: این گیاه در درمان تب و در موارد سرماخوردگی کاربرد دارد، برای ناراحتی‌های ریوی از آن استفاده می‌شود و در معالجه ‌زرد زخم نیزمورد استفاده قرار می گیرد.مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: از گیاه پرسیاوشان برای رفع انگل‌های روده از آن استفاده می‌شود، مسهل صفرا، بلغم و سودا است.

راغ آرا با بیان این‌که این گیاه برای درمان یرقان نیز مفید است، تصریح کرد: ریختن چند قطره از دم‌کرده آن در بینی برای رفع گرفتگی بینی در موارد سرماخوردگی مفید است؛ برای رفع سنگ مثانه نیز از آن استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه گیاه پرسیاوشان التهاب گلو را درمان می‌کند، اظهار کرد: در بیماری برونشیت اثرات درمانی مفیدی دارد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: برای تهیه شربت سینه پرسیاوشان ۱۲۵ گرم ریشه ختمی، ۱۲۵ گرم برگ پرسیاوشان ، ۵۰ گرم انار و ۷۰۰ گرم خرما را در مقدار مناسب آب آنقدر می‌جوشانیم تا قوام آید و به صاف شده آن مقداری شکر اضافه می‌کنیم.

راغ آرا ادامه داد: مخلوط پرسیاوشان یک قسمت و نعناع دو قسمت برای ناراحتی‌های عصبی معده و دهانه معده بسیار مفید است.وی افزود: برای تهیه دم کرده گیاه پرسیاوشان، یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و صاف می‌کنیم. این میزان دم کرده را در دو نوبت مصرف می‌کنیم.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: برای سرماخوردگی و عفونت‌های داخلی از دم کرده مخلوط این گیاهان شامل پرسیاوشان ۱۵ گرم، نعناع ۱۵ گرم، گل بنفشه ۱۵ گرم، آویشن ۱۰ کرم، پونه ۱۰ گرم و ریشه ایرسا ۱۰ گرم در نیم لیتر آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه مانده و سپس استفاده می‌شود.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، راغ آرا یادآور شد: برای تهیه دمنوش از ۱۰ گرم گیاه خشک در یک لیتر آب استفاده می‌شود که از این دم کرده سه بار در روز و هر بار یک استکان مصرف می‌شود.
برچسب ها: گیاه دارویی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها