کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مراکز آموزش عالی در جهاد دانشگاهی در یک نگاه

2 مهر 1400 ساعت 11:29


گروه علمی: یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی در زمینه توسعه علم، فناوری و فرهنگ، توسعه دانشگاه‌های غیردولتی معتبر و همچنین، توسعه آموزش عالی و تخصصی با رویکرد تربیت منابع انسانی متعهد، کارآمد و کارآفرین است.به گزارش ایسنا، سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی، از زمان شکل‌گیری در مردادماه ۱۳۵۹، فعالیت‌های خود را بر توسعه علمی و فناورانه و توسعه فرهنگی، به عنوان دو زیرساخت اصلی پیشرفت دانش‌بنیان کشور متمرکز کرده است و در طول بیش از ۴ دهه فعالیت، در حوزه‌های مختلف پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی، آموزش، اشتغال و کارآفرینی، دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی در زمینه توسعه علم، فناوری و فرهنگ، توسعه دانشگاه‌های غیردولتی معتبر و همچنین، توسعه آموزش عالی و تخصصی با رویکرد تربیت منابع انسانی متعهد، کارآمد و کارآفرین است. در این راستا و طی  سالهای حیات جهاد دانشگاه مراکز آموزش عالی با هدف کمک به توسعه و رشد علمی، در سراسر کشور شکل گرفتند.

در  این راستا، دانشگاه علم و فرهنگ (تهران)، دانشگاه علم و هنر (یزد)، ۶ مؤسسه آموزش عالی شامل مؤسسه آموزش عالی اصفهان، مؤسسه آموزش عالی خوزستان، مؤسسه آموزش عالی رشت، مؤسسه آموزش عالی کاشمر، مؤسسه آموزش عالی کرمانشاه، مؤسسه آموزش عالی همدان (در مقاطع کاردانی تا دکترا)، همچنین مؤسسه آموزش عالی علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی با ۳۸ مرکز فعال در سراسر کشور، مجموعه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی را تشکیل می‌دهند.

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و با هدف آشنایی بیشتر با فعالیت‌های اخیر برخی از این مراکز به‌ویژه از زمان آغاز همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، با دکتر سید سعید هاشمی،‌ رییس دانشگاه علم و فرهنگ (تهران)، دکتر محمود اشعاری، رییس دانشگاه علم و هنر (یزد)، دکتر محمدعلی گودرزی، رییس مؤسسه آموزش عالی علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی گفت‌وگو کردیم که طی روزهای آتی منتشر خواهند شد.اما با هدف آشنایی بیشتر با حوزه آموزش عالی در جهاد دانشگاهی، نگاهی گذرا به دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های آموزش عالی و مؤسسه آموزش عالی علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی خواهیم داشت.

دانشگاه علم و فرهنگ (تهران)
جهاد دانشگاهی براساس اهداف و وظایف مندرج در اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت آموزشی خود را در حوزه آموزش عالی با تأسیس مؤسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۷۲ آغاز نمود و پس از فعالیت مستمر و کسب موفقیت‌های آموزشی و در پی احراز شرایط لازم، شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در سال ۱۳۸۴ با  ارتقای این مؤسسه به دانشگاه علم و فرهنگ موافقت کرد.

دانشگاه علم و فرهنگ با ۵ دانشکده فنی و مهندسی، هنر و معماری، علوم انسانی، علوم گردشگری، علوم و فناوری‌های نوین زیستی فعالیت می‌کند و حدود ۹ هزار دانشجو در این دانشگاه در مقاطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه علم و فرهنگ در برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی از توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مراکز، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی مانند پژوهشگاه رویان، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، پژوهشگاه ابن‌سینا، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی، پژوهشکده گردشگری و پژوهشکده فرهنگ و هنر بهره‌مند است که این امر منجر به ارتقاء کیفی دوره‌های آموزشی این دانشگاه شده است.

بهره‌برداری از تجربه‌ها و دستاوردهای علمی سایر کشورها نیز یکی از راهبردهای مهم دانشگاه علم و فرهنگ است و به همین منظور برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت با دانشگاه‌های معتبر جهانی در راستای ورود به عرصه‌های بین‌المللی پیش‌بینی شده است که از جمله آنها می‌توان به عقد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های همکاری آموزشی با دانشگاه‌های UPM و USM مالزی، Warwick و Sheffield انگلستان، Mälardalen سوئد و IMC اتریش اشاره کرد.

دانشگاه علم و هنر (یزد)
این دانشگاه با نام موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان یزد فعالیت خود را در زمینه آموزش عالی از سال ۱۳۷۵ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت شعبه‌ای از مؤسسه مرکزی آموزش عالی جهاد دانشگاهی آغاز نمود و از سال ۱۳۸۱ به عنوان یک مؤسسه مستقل در آمده است. در سال ۱۳۹۲ با موافقت شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بین ۳۴۵ موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی کشور، به دانشگاه علم و هنر ارتقاء یافت. این دانشگاه هم‌اکنون خدمات آموزشی خود را در ۳ دانشکده علوم انسانی، فنی‌مهندسی، هنر و معماری در مقاطع کاردانی (۵ کدرشته تحصیلی)، کارشناسی پیوسته (۳۰ کدرشته تحصیلی)، کارشناسی ناپیوسته (۹ کدرشته تحصیلی)، کارشناسی‌ارشد (۳۲ کدرشته تحصیلی) و دکتری ( ۲ کدرشته تحصیلی) ارائه می‌کند.

دانشگاه علم و هنر یکی از معتبرترین و گسترده‌ترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی در سطح کشور محسوب می‌شود. درحال حاضر ۶ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی (ناپیوسته و پیوسته)، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل‌ هستند.علاوه بر اهتمام جدی مسئولان و اساتید دانشگاه به ارتقای کیفی و رشد علمی و اجتماعی دانشجویان، یکی از مهمترین ویژگی‌های این دانشگاه ایجاد رشته‌های آموزشی براساس نیازهای جامعه است که باعث شده تا دانش‌آموختگان این مرکز آموزشی از فرصت‌های قابل قبول شغلی بهره‌مند شوند.

مؤسسه آموزش عالی اصفهان
جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان باتوجه به مجموعه تجارب و پتانسیل‌های موجود، در سال ۱۳۷۲ موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی از وزارت علوم شد.مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان دارای ۴۸ رشته است که از این تعداد، ۱۲ رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته، ۱۹ رشته در مقطع کارشناسی پیوسته، ۱۰ رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته، ۵ رشته در مقطع کاردانی پیوسته و ۲ رشته در مقطع کاردانی ناپیوسته هستند.

مؤسسه آموزش عالی خوزستان
مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان در سال ۱۳۷۴ تأسیس و در دو رشته کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی و کاردانی کامپیوتر شروع به فعالیت نمود. این مؤسسه درحال حاضر دارای ۳ دانشکده فنی و مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، تحصیلات تکمیلی است.بزرگترین مؤسسه آموزش عالی غیردولتی در سطح استان، بهره‌مندی از فضای آموزشی، فرهنگی، ورزشی و پژوهشی مناسب و مجهز، ارتقا و تأمین شاخص‌های ارزیابی هیئت نظارت و ارزیابی به‌عنوان دانشگاه منتخب در سه سال منتهی به سال،۹۷ از مزیت‌های رقابتی این مؤسسه است. چشم‌انداز مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، تبدیل شدن به بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی نسل  ۳ با رویکرد کارآفرینی در استان خوزستان است.

مؤسسه آموزش عالی رشت
مؤسسه آموزش عالی رشت بنا به درخواست جهاد دانشگاهی واحد استان گیلان در سال ۱۳۷۳ با پذیرش ۳۶ نفر دانشجو در مقطع کاردانی شروع به فعالیت کرد. این مؤسسه درحال حاضر در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

مؤسسه آموزش عالی کاشمر
این مرکز در سال ۱۳۷۳ با دریافت مجوز تأسیس مؤسسه آموزش عالی از وزارت علوم برای اولین بار در مقطع کاردانی در دو رشته حسابداری و تولیدات گیاهی موفق به پذیرش دانشجو شد. به دنبال آن در سال ۱۳۷۶ با اخذ مجوز برگزاری دوره‌های علمی - کاربردی از وزارت علوم موفق به پذیرش دانشجو در دو رشته کاردانی تکنولوژی گیاه‌پزشکی و گیاهان دارویی است. از سال ۱۳۸۱ تا کنون نیز با پیشنهاد دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، زیر نظر واحد مشهد مدیریت می‌شود.

مؤسسه آموزش عالی کاشمر درحال حاضر با ۲۷ رشته در حوزه کشاورزی (گیاه‌پزشکی، تولیدات باغی، زراعی، گیاهان دارویی)، مدیریت بازرگانی، علوم تربیتی، حسابداری و کامپیوتر در مقطع کاردانی و کارشناسی(پیوسته و ناپیوسته)، ۴ رشته کارشناسی‌ارشد ناپیوسته شامل تکنولوژی بذر، بیماری‌شناسی گیاهی، حشره‌شناسی کشاورزی و علوم و مهندسی صنایع غذایی فعالیت می‌کند.

مؤسسه آموزش عالی کرمانشاه
مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه، فعالیت خود را با پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری از سال ۱۳۸۴ آغاز نمود. در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ دانشجو در این موسسه در مقاطع  کاردانی، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و کارشناسی ارشد در ۱۳ گروه آموزشی و ۴۲ رشته تحصیلی مشغول به تحصیل هستند.

مؤسسه آموزش عالی همدان
مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد همدان فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی ناپیوسته نرم‌افزار کامپیوتر با ۹ نفر دانشجو آغاز نمود. رویکرد این دانشگاه در دورههای آموزشی بلند مدت، تمرکز بر دوره‌های تحصیلات تکمیلی با هدف کاربردی کردن دانش فنی است که امید است این روند در برنامه آموزشی شتاب بیشتری بگیرد. این مؤسسه آموزش درحال حاضر در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در ۱۸ کد رشته اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

مؤسسه آموزش عالی علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی
مجموعه آموزش عالی علمی‌کاربردی در راستای تحقق برخی از بندهای اساسنامه جهاد دانشگاهی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ  سال ۱۳۷۰ مبنی بر"اجرای دوره‌های رسمی آموزش های علمی-کاربردی مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالی کشور و ایجاد تشکیلات آموزشی و تحقیقاتی متناسب با آن بر اساس قوانین و مقررات آموزش عالی" فعالیت خود را از سال ۱۳۷۷ در ذیل معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی با ۸ مرکز و ۸ عنوان رشته با ۲۸۴ دانشجو در مقطع کاردانی ناپیوسته در سطح کشور آغاز کرد. با عنایت به مصوبه هیأت امنای جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۸۰، با تأسیس مرکز آموزش عالی علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی، این فعالیت ادامه یافت.

براساس مصوبه شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۰، رتبه مرکز به مؤسسه آموزش عالی علمی- کاربردی ارتقاء پیدا کرد. این مؤسسه درحال حاضر با دارا بودن ۳۸ مرکز فعال و بیش از ۱۹ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی ناپیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد در دو نظام ترمی و پودمانی، بزرگترین مؤسسه آموزش عالی در بین  ۵ مؤسسه همکار دانشگاه جامع از حیث جمعیت دانشجویی و گستردگی مراکز در سطح کشور محسوب می‌شود.

ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه‌جانبه در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی کاربردی کشور؛ ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی آموزش‌های علمی کاربردی در جامعه؛ فراهم‌سازی زیربنای مناسب به منظور به کارگیری توان دانش‌آموختگان دوره‌های نظری در حل مسائل کاربردی؛ زمینه‌سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال تکنولوژی نوین، مهم‌ترین اهداف آموزشی در مؤسسه آموزش عالی علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی است.


کد مطلب: 295819

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/295819/مراکز-آموزش-عالی-جهاد-دانشگاهی-یک-نگاه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir