کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گوترش:جنگ با کره زمین باید متوقف شود

2 مهر 1400 ساعت 12:17


گروه بین الملل: سه میلیارد نفر از مردم جهان به تغذیه سالم دسترسی ندارند. در همین حال تولید مواد غذایی در سراسر جهان رو به افزایش است. دبیرکل سازمان ملل بر لزوم ایجاد سیستم‌های تولید مواد غذایی دوستدار طبیعت و مصرف پایدار تأکید می‌کند.بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به مواد غذایی کافی دسترسی ندارند. برپایه گزارش سازمان ملل آنها ده درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. تقریبا سه میلیارد نفر هم از تغذیه سالم محرومند. در همین حال یک سوم از مواد غذایی تولید شده یا فاسد یا دور ریخته می‌شوند.
گفتنی است که زنجیره تولید مواد خوراکی مسئول یک سوم از تولید گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به همین دلیل خواستار توسعه سیستم‌های جدید همخوان با محیط زیست در مقوله تغذیه شده است.به اعتقاد مدیرکل سازمان ملل متحد برای رسیدن به این مهم، "مصرف پایدار، روش‌های تولید پایدار و راه‌حل‌های همخوان با طبیعت ضروری‌ است."گوترش که در آغاز اجلاس دو روزه‌ غذا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، تأکید کرد: «باید به جنگ با کره زمین خاتمه داد و بهینه‌سازی سیستم‌های تغذیه می‌توانند در رسیدن به صلح یاری‌رسان باشند.»دبیر کل سازمان ملل متحد معتقد است که تغذیه جمعیت رو به افزایش زمین و همزمان حفاظت از محیط زیست، امری است ممکن. او برای این منظور خواستار "بهره‌برداری هوشمند و پایدار از منابع طبیعی، از کشاورزی گرفته تا صنعت صید و ماهیگیری شد."
گوترش تأکید کرد: «غذا یعنی زندگی و غذا به معنای امید است». به باور او سیستم‌های تغذیه‌ باید در جهت ارتقاء سلامت و رفاه همه انسان‌ها باشند و از کره زمین حفاظت کنند.»
دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به "عدم تعادلی که باید برطرف شود"، افزود: «در یک سو میلیون‌ها انسان وجود دارد که اضافه وزن دارند و در سوی دیگر میلیون‌ها نفر غذای کافی ندارند.»
در این نشست دو روزه، نمایندگان سازمان‌ها، دولت‌ها و شرکت‌های کشاورزی درباره استراتژی‌‌ و برنامه‌های خود برای رسیدن به هدف جهان بدون گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ (یکی از اهداف ۱۷گانه توسعه پایا سازمان ملل / سند ۲۰۳۰ یونسکو)، بحث و تبادل نظر می‌کنند.مالپاس، رئیس بانک جهانی در پیامی ویدیویی هشدار داد که تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کرونا و همچنین درگیری‌های منطقه‌ای در بسیاری از کشورها مسئله تغذیه را دشوارتر کرده است.

 


کد مطلب: 295845

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/295845/گوترش-جنگ-کره-زمین-باید-متوقف-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir