کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ویروس کرونا و آنفلوانزا ربطی به یکدیگر ندارند

2 مهر 1400 ساعت 13:16


گروه جامعه:متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کرونا و آنفلوانزا شبیه به هم هستند اما ربطی به یک دیگر ندارند.عاطفه میرسیدی متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این سوال که آیا با تزریق واکسن کرونا نیازی به تزریق واکسن آنفلوانزا هست یا خیر؟ اظهار کرد: این دو واکسن هم دیگر را پوشش نمی‌دهند، زیرا هر دو بیماری از ویروس‌های مختلف هستند، اما علائم‌های شبیه به هم دارند. ساختار پروتئینی این دو ویروس با یکدیگر متفاوت است بنابراین برای هر کدام جدا گانه واکسن تولید می‌شود، زیرا تنها فقط روی آن ویروس بدن را ایمن می‌کند.
 

او افزود: ایمنی واکسن آنفلوانزا تنها ۵۰ یا ۶۰ درصد است. هر ساله حدود ۵۰۰ هزار نفر تا ۳ میلیون نفر در دنیا به علت آنفلوانزا جان خود را از دست می‌دهند همه افرادی که دچار بیماری قلبی و کبدی ریوی دیابت مادران باردار و کودکان زیر ۲ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

میرسیدی بیان کرد: امسال نیز آنفلوانزا را در کشور خواهیم داشت، اما خوشبختانه پارسال به دلیل رعایت مردم بیماری آنفلوانزا کمتر دیده شد یا اصلاً دیده نشد و می‌توان گفت هیچ فوتی از بیماری آنفلوانزا نداشتیم.او ادامه داد: طبق گفته‌های سازمان بهداشت جهانی سال گذشته به دلیل وجود مشکلات بهداشتی و زدن ماسک، افراد خیلی پایینی دچار بیماری آنفلوانزا شدند، زیرا حتی در سال گذشته نیازی به واکسن آنفلوانزا نیز نبود. واکسن آنفلوانزا در حال حاضر در تمام داروخانه‌های کشور موجود است. واکسن آنفلوانزا ربطی به واکسن کرونا ندارد و واکسن هر دو بیماری باید جداگانه تزریق شود.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تزریق واکسن کرونا برای همه مردم دنیا لازم، زیرا کمک کننده و مفید است، اما واکسن آنفلوانزا برای همه نیست و تنها بعضی از افراد خاص از آن استفاده می‌کنند کسانی که در سال‌های قبل آنفلوانزای شدید یا آنفلوانزا مبتلا می‌شدند می‌توانند امسال واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. واکسن آنفلوانزا امسال در کشور تولید خواهد شد.

او تصریح کرد: واکسن‌های آنفلوانزا در بدن ایمنی خیلی بالا ایجاد نمی‌کنند. واکسن آنفلوانزا واکسن کرونا، چون از خانواده ویروس‌های ضعیف شده هستند بنابراین نباید همزمان تزریق شوند، زیرا ممکن است مدیریت سیستم ایمنی به هم بخورد. بین تزریق واکسن آنفلوانزا و واکسن کرونا از دو هفته تا یک ماه باید فاصله باشد.


کد مطلب: 295882

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/295882/ویروس-کرونا-آنفلوانزا-ربطی-یکدیگر-ندارند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir