به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۲۹۵۹۴۳

تداوم نوسان در بازار

تداوم نوسان در بازار
رویا خسروی
در روزهای گذشته،‌ نوسان حرف اول را در بازار ارز می‌زند، برخی از معامله گران می‌گویند نوسان به شدت بالاست و توان پیش‌بینی قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است.
به طور کلی مقدار عرضه دلار در هفته‌های اخیر به طور معناداری بالا بوده است. احتمال دارد با روی کار آمدن دولت جدید برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل نوسان نرخ ارز جدی‌تر شده باشد و این بانک به طرق مختلف سعی در کاهش دامنه نوسان نرخ دلار کند. گشت و گذاری در فضای بازار نشان می دهد که اسکناس آمریکایی و یورو در بازار به اندازه زیادی وجود دارد. در واقع در گذشته خرید دلار و یورو به راحتی ممکن نبود و جست و جوی زیادی را می طلبید ولی اخیرا،‌افراد زیادی در حاشیه بازار یا صرافی های غیردولتی،‌اقدام به عرضه ارز می‌کنند.در شرایطی که قطعیتی در مورد احیای برجام وجود ندارد تا انتظارات در بازار را کاهشی کند، سرریز دلار می‌تواند مانع رشد قیمت شود و قیمت به نوعی در دامنه‌ای محدود گرفتار می‌شود.امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران  برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور قرار است در این مجمع به صورت آنلاین سخنرانی کند. احتمالا عبداللهیان دیدارهایی هم در این سفر داشته باشد، که بر بازار دلار در داخل کشور تاثیر دارد. همچنین برخی اخبار از احتمال آغاز  دور هفتم مذاکرات برجامی وین خبر مب دهند که از روز گذشته(سه‌شنبه) آغاز شده است. هر چند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  گفته است: هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکرات در وین تعیین نشده اما واشنگتن به بازگشت دوجانبه   به برجام پایبند بوده و منتظر شنیدن موضع ایران است اما همین اخبار تاثیر مستقیمی بر قیمت دلار داشته و روز گذشته اندكی از نرخ ها كاشت.البته در كنار این اخبار مثبت برخی از فعالان بازار می‌گویند مذاکرات هسته‌ای به این زودی‌ها آغاز نخواهد شد و لغو تحریم ها نیز به راحتی صورت نخواهد گرفت تا زمانی که فضای توصیف شده بر بازار حکم فرما باشد، دلار در همین بازه ۲۶ هزار و ۷۰۰ الی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان به نوسانات خود ادامه خواهد داد. با این حال‌،‌ یک عامل می تواند جریان وقایع بازار ارز را بر هم بزند و آن، نوسانات حواله ای است. 
معامله گران گوش به زنگ هستند که در صورت نوسان غیر معمول در بازار درهم، موقعیت خرید و فروش جدیدی را برای خود تعریف کنند.  به هر صورت آنچه در این میان برای بسیاری از مردم مهم می‌نماید این نكته است كه نوسان در قیمت دلار به افزایش قیمت كالاهای اساسی منجر خواهد شد اما كاهش قیمت دلار(چه اندك و چه بیشتر) به كاهش همان قیمت ها منجر نخواهد شد.        
برچسب ها: بازار ارز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها