به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۳ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۲۹۵۹۹۵
موجودی واکسن آنفولانزا کمتر از نیاز کشور

ماجرای واکسن برکت برای آنفولانزا تکرار می‌شود؟

ماجرای واکسن برکت برای آنفولانزا تکرار می‌شود؟
گروه جامعه: هر ساله با نزدیک شدن به فضل سرما، خطر شیوع آنفولانزا نیز بیشتر می‌شود. پس از شیوع کرونا، همزمانی این دو ویروس نگرانی‌ها را برای ابتلا و فوت بیشتر هم کرده است. به گفنه مقامات بهداشتی کشور قرار شده دو میلیون دز واکسن آنفولانزا تامین شود در حالی که این مقدار حتی برای گروه‌های پرخطر هم جوابگو نیست!

موجودی واکسن آنفولانزا کمتر از نیاز کشور
واکسن آنفولانزا هر ساله در برخی از داروخانه‌ها توزیع می‌شد. امسال هم حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفته: «۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزای ۴ ظرفیتی وارد شده و برای گروه‌های پرخطر نظیر مادران باردار و مشاغل حساس به صورت رایگان تزریق می‌شود.» این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی سال گذشته محدودیت و حد و مرزی برای استفاده از واکسن آنفولانزا قائل نشد.
 
محمدی همچنین گفت: « حدود ۴۰۰ هزار دز واکسن آنفولانزای سه ظرفیتی نیز د ر داروخانه‌های خصوصی توزیع شده است. اگر مردم نیاز داشته باشند، می‌توانند با مبلغ ۱۵۵ هزار تومان آن را تهیه کنند.»شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم گفته مقرر شده که دو میلیون دز واکسن آنفولانزا به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تحویل داده شود. اما مقامات بهداشتی در این مورد توضیح نداده‌اند که اگر فقط گروه‌های پرخطر در کشور را در نظر بگیریم، آیا این تعداد واکسن برای آنها کافی است؟به گفته متخصصان زنان باردار، کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال، همچنین افرادی که بیماری زمینه‌ای و یا نقص سیستم ایمنی بدن دارند، باید بیشتر شیوع این ویروس را جدی بگیرند.
 
پیش‌تر مدیر گروه آموزشی سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مصاحبه با ایرنا گفته بود، جمعیت بالای ۶۵ سال، ۶.۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. به عبارتی یعنی بیش از پنج میلیون نفر فقط افراد بالای ۶۵ سال در کشور نیاز به واکسن آنفولانزا دارند. در حالی که مقامات بهداشتی از تامین ۲ میلیون دز واکسن آنفولانزا خبر داده‌اند!

تجربه واکسن برکت برای آنفولانزا تکرار می‌شود؟
اما نکته مهم دیگر که رئیس سازمان غذا و دارو به آن اشاره کرده، تامین بخشی از واکسن آنفولانزا از طریق تولیدات داخلی است. او گفته: « امسال بخش مهمی از نیاز کشور از طریق واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی رفع می‌شود که برای اولین بار این اقدام می‌افتد.»

این در حالی است که در دوران شیوع کرونا، ایران روی تولید واکسن داخلی کرونا نیز پافشاری داشت. از میان واکسن‌های داخلی کرونا می‌توان به واکسن برکت اشاره کرد که قرار بود تا پایان شهریور ۵۰ میلیون دز از آن تولید شود. اما این وعده از سوی تولیدکنندگان آن محقق نشد. واکسن برکت پیش از آنکه مراحل سوم کارآزمایی بالینی را طی کند مجوز مصرف گرفت اگرچه متخصصان گفته بودند این کار از نظر علمی درست نیست. حالا باید دید آیا تجربه تولید واکسن آنفولانزا مانند واکسن کرونا می‌شود؟

تعلل در خرید و واردات واکسن کرونا تاکنون بیش از صد هزار فوتی کرونا به دنبال داشته است. پس از حواشی زیاد برای تامین واکسن کرونا سرانجام واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور سرعت گرفت. اگرچه غالب واکسن‌های وارداتی سینوفارم چینی است و مردم چندان قدرت انتخاب زیادی ندارند. آنطور که وزیر بهداشت نیز گفته واکسن فایزر که قرار است وارد شود برای زنان باردار است و بقیه مردم همان سینوفارم را بزنند. اما مقامات در این مورد توضیح نداده‌اند که وقتی واردات واکسن آنفولانزا یا حتی واکسن فایزر شدنی است، چرا در حجم بیشتر صورت نمی‌گیرد؟

سال ۹۸ شمار قربانیان در ایران به بیش از ۱۰۰ نفر رسید که نگرانی‌ها را در این مورد زیاد کرد. اگرچه پس از شیوع کرونا و آمار فوتی و ابتلای بالای این بیماری، آنفولانزا دیگر به حاشیه رفت. گفتنی است سال گذشته پیش از آغاز واکسیناسیون عمومی آنفولانزا در کشور، مجلس ۱۵۰۰ دز واکسن آنفولانزا دریافت کرد که وزارت بهداشت آن را تصمیمی طبق روال هر سال توضیح داد.

پس از انتقادات فراوانی که به نمایندگان مجلس شد، شهلا میرگلوبیات مدیر کل سلامت مجلس نیز در این مورد گفت: « تخصیص واکسن آنفولانزا به داروخانه وابسته به مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی مطابق روال سال‌های گذشته صورت گرفت. مقرر شد به دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد، این ۱۵۰۰ واکسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود.»
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها