کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سه دغدغه آتش نشانی برای "ایمنی شهر"

3 مهر 1400 ساعت 12:02


گروه جامعه: سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، دغدغه های مهم برای افزایش ایمنی در شهر را تنشریح کرد و گفت: اگر ایمنی به باور ما تبدیل شود پس از مدتی رفتارمان نیز رفتار ایمنی می شود.سید جلال ملکی  درباره چند دغدغه مهم در حوزه آتش نشانی و ایمنی که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، اظهار کرد: اولین دغدغه ای که باید به آن بیش از پیش توجه کرد فرهنگ ایمنی است.
 

چالش های فراوان در فرهنگ سازی برای رفتارهای ایمن
وی با بیان اینکه در زمینه فرهنگ ایمنی به شدت با مشکلات رو به رو هستیم، گفت: در زمینه فرهنگ سازی برای رفتارهای ایمن با چالش های فراوان رو به رو بودیم. حتی این مشکلات و چالش ها را با افراد تحصیل کرده جامعه نیز داریم، در حالی که انتظار می رود این دسته از افراد نسبت به لزوم رعایت ایمنی و رفتار با فرهنگ ایمنی اهتمام بیشتری بورزند. 

بخشی از جامعه چشم خود را به روی ایمنی بسته‌اند
ملکی گفت: بخشی از جامعه چشم خود را به روی ایمنی و دغدغه‌های مربوط به آن بسته‌اند و همین باعث می شود که به ایمنی توجه کمتری شود. توقع می رود که مطالبه گری بیشتری در خصوص فرهنگ ایمنی وجود داشته باشد و باید در این زمینه فعالیت بسیاری شود. باید به ایمنی بیشتر فکر شود، چرا که وقتی به موضوعی فکر می کنیم، پس از مدتی به اعتقاد و باور تبدیل می‌شود. 

ضرورت آموزش "اهمیت ایمنی" به شهروندان
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: اگر ایمنی به باور ما تبدیل شود پس از مدتی رفتارمان نیز رفتار ایمنی می شود، چرا که افراد به باورهایشان عمل می کنند و باید به مردم آموزش بدهیم که ایمنی برای آن‌ها مهم باشد، در این مورد باید آموزش و پرورش، صدا و سیما و... به شدت درگیر شوند. برای اینکه فرهنگ ایمنی در چشم انداز بلند مدت مشخص باشد، باید دستگاه های بسیاری درگیر فرهنگ سازی شوند.

ملکی در خصوص دومین دغدغه‌ای که در زمینه ایمنی و آتش نشانی مطرح است، گفت: فکر می کنم که آتش نشانی باید از اولویت‌ها باشد، یعنی در برنامه ریزی هایی ‌که انجام می شود آتش نشانی بیش از پیش در نظر گرفته شود و در اولویت باشیم. توقع داریم که دستگاه ها و سازمان‌ها از ما بیشتر حمایت کنند که البته این مورد زیرمجموعه های بسیاری دارد که به عنوان مثال ارائه تجهیزات، معیشت آتش نشانان و... از جمله آن ها است. 

لزوم مطالبه گری درباره ایمنی
وی گفت: سومین دغدغه ای که وجود دارد مطالبه گری درباره ایمنی است که باید حتما به آن توجه شود. اگر مطالبه گری میان مردم وجود داشته باشد ایمنی مسیر رو به جلو و بسیار سریعی را طی می کند که البته الزام اولیه آن وجود فرهنگ ایمنی است. 

وی ادامه داد: اگر مردم ساکن خانه های ناایمن نشوند دیگر کسی خانه ناایمن نمی سازد. بخشی از عدم اجرای ایمنی و توجه به آن به این دلیل است که مطالبه برای آن وجود ندارد و همین باعث می شود که افرادی که ایمنی را رعایت نمی کنند از عدم مطالبه گری سوء استفاده کنند.سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در پایان گفت: امیدواریم با افزایش فرهنگ ایمنی، توجه به ایمنی و آتش نشانی و افزایش مطالبه گری در خصوص ایمنی، شاهد ایمن تر شدن شهر باشیم.


کد مطلب: 296035

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/296035/سه-دغدغه-آتش-نشانی-ایمنی-شهر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir