به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۳ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۲۹۶۰۵۲

دانش آموزان در دو راهی آموزش حضوری و مجازی

دانش آموزان در دو راهی آموزش حضوری و مجازی
گروه جامعه:هر ساله با فرارسیدن ماه مهر، سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان نیز آغاز می‌شود، ماه مهری که تقریبا در دو سال متوالی به دلیل همراه شدن با ویروس منحوس کرونا، سال تحصیلی متفاوتی را برای دانش آموزان رقم زده است و آموزش‌ حضوری را به آموزش‌ مجازی تبدیل کرده است.
 
سال گذشته با نزدیک شدن به ماه مهر نظرات متفاوتی از سوی مسئولان برای بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس در زمان شیوع ویروس کرونا مطرح شد، به نوعی که در شهریور ماه سال گذشته یکی از موضوعات موردبحث مسئولان و خانواده‌هایی که فرزند مدرسه‌ای داشتند، بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس بود.
سال گذشته در حالی این موضوعات مورد بحث قرار می‌گرفت که آمار فوتی‌های کرونایی به مشابه سال جاری نبود. امسال نیز سال تحصیلی جدید دیگری در حال آغاز و در این باره بحث‌های مختلفی از سر گرفته شده است.
براساس آمار اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از مردادماه گذشته تا به امروز تعداد فوتی‌های کرونایی در کشور روزانه حدود 500 نفر به بالاست، این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش کشور در این شرایط به بازگشایی مدارس و آموزش‌های حضوری پافشاری می‌کند و خانواده‌ها نیز نگران این موضوع هستند که چگونه فرزند خود را که در برابر ویروس کرونا واکسینه نشده است، به مدرسه بفرستند.

آموزش و پرورش کشور معتقد که تعطیلی مدارس موجب شده است آموزش تحت‌الشعاع قرار گیرد و برخی دانش‌آموزان از درس عقب بیفتند. ضمن اینکه تربیت نیز دچار چالش شده است، اما آیا سلامت دانش آموزان و خانواده هایشان مهم‌تر است یا تحت الشعاع قرار گرفتن آموزش؟

حمید سوری، اپیدمیولوژیست نیز در پاسخ به این سوال که آیا در هفته‌های آینده مدارس را می‌توانیم بازگشایی کنیم یا نه؟، افزود: ما همچنان در روند پیک پنجم قرار داریم و هیچ کشوری در این شرایط مدارس را باز نمی‌کند یا اجتماعات را آزاد نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: این کار‌ها عملا دامن زدن به اپیدمی در شرایط بسیار حاد است. راهکار‌هایی که برای بازگشایی مدارس که می‌بایست انجام شود، که هنوز صورت نگرفته است.

سوری افزود: بازگشایی مدارس یا بازگشت به شرایط عادی جامعه سازوکار‌ها و اقداماتی دارد و باید انجام شود که فقط با یک نامه از ستاد کرونا یا وزارت بهداشت نمی‌توان ادعا کرد که می‌توان مدارس را باز کرد.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران نیز با اشاره به اینکه امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد، گفت: با توجه به شرایط فعلی در کشور و عدم واکسینه کردن کودکان و نوجوانان به خصوص در دهه دوم زندگی، اگر این شرایط ادامه پیدا کند، به نظر می‌رسد آمادگی واضحی برای شروع مدارس به شکل حضوری را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: خیلی از کشور‌ها واکسیناسیون کودکان را آغاز کردند و در کشور ما هنوز این موضوع پیش بینی نشده است.توکلی افزود: به نظر می‌رسد برای ابتدای مهر علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمادگی حضوری مدارس پیدا می‌کردیم، اما این کار منطقی نیست.

وی بیان داشت: این موضوع باید در ستاد ملی مقابله با کرونا بحث و بررسی شود و نتیجه آن هم در آینده اعلام خواهد شد.در 7 شهریور ماه سال جاری نیز، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره آغاز سال تحصیلی و ارائه آموزش‌ها از اول مهرماه بیان کرد: آموزش دانش‌آموزان امسال به صورت ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری خواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بیش از 100 هزار کلاس زیر 15 دانش‌آموز داریم و 50 درصد مدارس ما نیز کمتر از 75 دانش‌آموز دارند که این مدارس و این کلاس‌ها می‌تواند به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.او تاکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا کلیات این طرح را تصویب کرده و قرار است تفاهم نامه‌ای بین کمیته‌های ستاد کرونا و آموزش و پرورش تنظیم شود تا استاندارد‌های لازم بهداشتی تدوین و تا پایان هفته به مدارس ابلاغ شود.

کاظمی بیان کرد: در آموزش مجازی تأکید ما استفاده مدارس از شبکه آموزش دانش‌آموزی یا همان شاد است، اما مدارس می‌توانند به نسبت فعالیت‌های خود از سامانه‌های دیگر آموزشی نیز استفاده کنند. در حال توسعه و رفع اشکالات شاد هستیم تا بتوانیم با یک مدیریت یکپارچه بهترین بستر آموزش مجازی را برای دانش آموزان ایجاد کنیم.

اما در این میان صحبت‌های علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در چند روز گذشته، درباره بازگشایی مدارس سبب نگرانی تعداد زیادی از والدین شد، او در این باره گفت: از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهر ماه ٣ تا 4 درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند.

او تصریح کرد: مصوب شد تا اهتمام بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری باشد و واکسیناسیون معلمان و والدین و سرویس مدارس و کادر مدارس انجام شود.وی ادامه داد: ما ١١٢ هزار مدرسه در کشور داریم که 6٢ هزار مدرسه زیر ١ نفر جمعیت دارند و این‌ها می‌توانند در کلاس کمتر از ١ تا ١5 دانش آموز حضور داشته باشند.

سخنگوى ستاد ملى مقابله با کرونا با بیان اینکه امسال ترکیب آموزش مجازی و حضوری در مدارس مدنظر است، گفت: حتی در برخی مدارس دانش آموز ٢ روز به مدرسه برود و دروس اصلی در این روز‌ها تدریس شود و تعداد روز‌های حضور در مدرسه بستگی به جمعیت دانش آموزان در مدرسه دارد و اگر بتوانند سقف ١5 دانش آموز در کلاس را رعایت کنند مدرسه می‌تواند هر روز حضوری برگزار شود.

او گفت: مقرر شد در خصوص بازگشایی مدارس دو تیم تشکیل شود، یک تیم وزارت بهداشت و دیگری وزارت آموزش و پرورش است تا شیوه نامه‌ها را درست تبیین و ابلاغ کنند.سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تامین واکسن دانش آموزان اظهار کرد: امکان تامین واکسن برای دانش آموزان از ٢ کشور کوبا و چین مدنظر قرار گرفته است و وزارت امور خارجه و سفرا در حال رایزنی هستند و در مکالمه رئیس جمهور با رئیس جمهور چین یکی از مذاکرات در زمینه تامین واکسن برای دانش آموزان بوده است.

رئیسی تاکید کرد: موضوع واکسیناسیون دانش آموزان نباید اصل قرار گیرد اگر بخواهیم واکسن به دانش آموزان تزریق کنیم واکسیناسیون صرفا برای دانش آموزان دارای بیماری زمینه‌ای صورت خواهد گرفت و ما باید اطرافیان دانش آموزان را واکسینه کنیم هر چند باید توجه داشت این موضوع هنوز در مراحل ابتدایی است.

با اعلام این خبر از سوی یکی از مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا، والدین زیادی نگران حال فرزندانشان شدند و در گفتگو آن‌ها با باشگاه خبرنگاران جوان، تعدادی زیادیشان می‌گفتند که اگر مدارس بازگشایی شود، فرزندنشان را به مدرسه نخواهند فرستاد حتی اگر از تحصیل عقب بیفتد.

تعداد زیادی از خانواده‌ها معتقد بودند که در یک سال اخیر، والدین و دانش آموزان با شرایط تحصیلی به صورت مجازی کنار آمده اند و امسال برای آن‌ها نیز آسان‌تر از سال قبل خواهد بود، بنابراین انتظار می‌رود مسئولان آموزش و پرورش و در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به شرایط کرونایی در کشور و کامل نشدن روند واکسیناسیون؛ هر چه زودتر یک تصمیم منطقی دراین باره بگیرند تا دانش آموزان در سلامت و آرامش بیشتری به آموزش و پژوهش ادامه دهند.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: بازگشایی مدارس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها