کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران تا اواسط آذر در مقابل کرونا ایمن می شود

4 مهر 1400 ساعت 12:40


گروه جامعه: دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: بر اساس روند کنونی واکسیناسیون، تا اواسط آذر ۷۵ درصد جامعه واکسینه می‌شوند.حمیدرضا جماعتی، با بیان اینکه تا اواسط آذر تقریباً جامعه ایمن می‌شود، افزود: البته این موضوع به جهش‌های دیگر کرونا بستگی دارد اما به دلیل واکسیناسیون جهانی، تا کنون جهش‌ها نتوانسته اند به صورت گسترده خود را نشان دهند.

وی گفت: تنها درمان کرونا و راه کنترل پاندمی این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون است.
جماعتی افزود: هر فرد مبتلا به کرونای عادی ۲.۵ تا ۳ نفر را مبتلا می‌کرد که در ۱۰ چرخه ۹۵۰۰ نفر آلوده می‌شدند اما جهش دلتای کرونا، ۲ برابر بیشتر مبتلا می‌کند و در ۱۰ چرخه می‌تواند ۶۰ میلیون نفر را آلوده کند.
وی گفت: اگر کل جامعه ما به ویروس دلتا آلوده بود باید ۸۳ درصد جامعه را برای ایمنی واکسینه می‌کردیم اما همه ویروس‌های کرونا در کشور، دلتا نیست.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ افزود: اکنون ۴۱ درصد جامعه یک دوز و ۱۸ درصد دو دوز واکسن زده اند.
جماعتی گفت: از ۴۱ درصد افرادی که یک دوز واکسن زده اند، ۳۵ درصد آنها شهریور واکسیناسیون شده اند.
وی با بیان اینکه دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا در بدن ایمنی ایجاد می‌شود، افزود: چون در پیک کرونا هستیم باید دو دوز تزریق شود.

جماعتی گفت: زمان برداشتن ماسک‌ها مشخص نیست.وی با بیان اینکه در آمریکا ۷۰ درصد جامعه دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند، افزود: اگر کسی به کرونا مبتلا شده باشد؛ در آمریکا سه ماه پس از ابتلاء باید دو دز واکسن را بزند اما در اروپا برای این افراد تزریق یک دوز واکسن کافی اعلام شده است.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: اگر کسی پس از تزریق دوز نخست واکسن به کرونا مبتلا شود می‌تواند دوز دوم را تزریق کند، البته اگر کرونای او بدون علائم باشد چهار هفته پس از مثبت شدن تست پی سی آر باید واکسن بزند و اگر در بیمارستان و آی سی یو بستری شود؛ سه ماه پس از مثبت شدن آزمایش کرونا باید واکسن تزریق کند.

جماعتی افزود: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس قدرتمند کرونا؛ گزارش جدی از ابتلاء به آنفلوانزا نداشتیم زیرا کرونا اجازه خودنمایی به ویروس‌های دیگر را نداد.وی گفت: البته توصیه می‌کنیم افراد پرخطر مانند کادر درمان واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. بهتر است تزریق واکسن کرونا و آنفلوانزا با فاصله انجام شود.

جماعتی افزود: توصیه می‌کنیم افراد واکسن‌های دیگر را بر اساس برنامه تزریق کنند و واکسیناسیون کرونا را نیز انجام دهند.دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با بیان اینکه چین، امارات و کوبا افراد بالای سه سال را واکسن زده اند، افزود: مطالعات در این زمینه پایان نیافته و در آمریکا و اروپا واکسیناسیون افراد ۱۲ سال به بالا توصیه می‌شود.

جماعتی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ایران سخت گیرانه تر از کشورهای دیگر در زمینه بررسی‌های علمی عمل می‌کنند، گفت: به دلیل امکان جهش‌های جدید ویروس کرونا و درگیر شدن سنین زیر ۱۲ سال، بهتر است این سنین نیز واکسینه شوند.وی افزود: در آمریکا حدود ۱۲ میلیون کودک و نوجوان یک دوز واکسن را دریافت کرده اند و عوارض جدی برای اطفال، دانش آموزان و نوجوانانی که واکسن کرونا را تزریق کرده اند در دنیا نداشته ایم.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: به زنان باردار توصیه می‌کنیم واکسن کرونا را استفاده کنند زیرا سطح آنتی بادی ضد کرونا در آنها و در نوزادشان افزایش می‌یابد و تا چندین ماه ایمن هستند.جماعتی افزود: تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد احتمال ابتلای کسانی که واکسن نزده اند هست و می‌تواند برای کل جامعه خطرناک باشد.وی گفت: مناسب‌ترین واکسن، واکسنی است که در دسترس باشد.جماعتی افزود: از زائران اربعین که به کشور باز می‌گردند اگر کسی علائم کرونا داشته باشد تست پی سی آر گرفته می‌شود.


کد مطلب: 296291

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/296291/ایران-اواسط-آذر-مقابل-کرونا-ایمن-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir