به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۴ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۲۹۶۳۱۷

۴ سناتور خواستار استیضاح جو بایدن شدند

گروه بین‌الملل: چهار عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طرح استیضاح بایدن را در پی تحولات افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور کلید زدند.
۴ سناتور خواستار استیضاح جو بایدن شدند
گروهی متشکل از چهار قانونگذار جمهوری خواه  شامل باب گیبز، نماینده اوهایو، اندی بیگز نماینده آریزونا ، برایان بابین و رندی وبر نمایندگان تگزاس طرح استیضاح و عدم کفایت حوبایدن را تسلیم کنگره کردند. این دومین بار است که طرح استیضاح بایدن ارائه می گردد پیش از آن مارژوری تیلور گرین نماینده جمهوری خواه  یک روز پس از ادای سوگند توسط  بایدن ، طرح  استیضاح او  را ارائه کرده بود.  اگر چه این طرح در مجلسی که اکثریت آن با دموکراتهاست چندان شانسی ندارد با این حال جمهوری خواهان امیدوارند با ارائه طرح استیضاح ضمن  اعمال فشار از طریق  بسیج  افکار عمومی ،هزینه دموکرات ها در رابطه با سیاستهای اتخاذ شده از سوی بایدن را نیز افزایش دهند. تارنمای خبری واشنگتن اگزمینر نوشت که اندی بیگز نماینده جمهوری‌خواه ایالت آریزونا و برایان بابین و رندی وِبِر نمایندگان جمهوری‌خواه ایالت تگزاس نیز از این طرح حمایت کرده‌اند.
گیبز گفت: او (جو بایدن) قادر به فرماندهی کل قوا نیست و این موضوع از اقداماتش از همان روز نخست ریاست جمهوری آشکار بود.
اگرچه جدیدترین درخواست‌های استیضاح جمهوری‌خواهان بر خروج شتابزده از افغانستان متمرکز است، طرح گیبز شامل سه ماده استیضاح است که دو موضوع دیگر را نیز پوشش می‌دهد. گیبز گفت که فرآیند تنظیم این طرح استیضاح قبل از خروج آشفته آمریکا از افغانستان شروع شده بود؛ چرا که طراحان این اقدام از اوضاع مرزی و تمدید ممنوعیت اخراج مستأجران ناراضی بودند. نماینده ایالت اوهایو اذعان کرد که با توجه به آنکه دموکرات‌ها اکثریت مجلس را در اختیار دارند، احتمال موفقیت این طرح اندک است.
وی گفت: بدیهی است که با ریاست نانسی پلوسی این طرح به جایی نمی‌رسد. این طرح نشان می‌دهد که برخی از جمهوری‌خواهان معتقدند که این رئیس‌جمهوری باید استیضاح و به هر نحوی برکنار شود.
نخستین ماده این طرح بایدن را متهم می‌سازد که نحوه رسیدگی او به وضعیت مهاجرت در مرز جنوبی، «سوگند قانون اساسی برای اجرای صادقانه وظایف ریاست جمهوری» را نقض کرده است. ماده دوم بایدن را متهم کرده که «با وجود هشدار صریح دیوان عالی و بدون مصوبه کنگره» مهلت دولت فدرال برای اخراج مستأجران را تمدید و اصل تفکیک قوا را نقض کرده است. در سومین و آخرین ماده استیضاح نیز آمده که بایدن «به عنوان فرمانده کل قوا در رابطه با خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مسئولانه عمل نکرده است.»
بر اساس این گزارش، پیش از این هم مارجوری تیلور گرین عضو حامی ترامپ که در شورش ۶ ژانویه هم فعال بود، طرح استیضاح بایدن را ارائه کرده بود اما از سوی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نادیده گرفته شد. از سوی دیگر، کوین مک کارتی رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان تا کنون از هیچ تلاشی برای استیضاح بایدن حمایت نکرده است اما وعده داده است که بایدن در مورد افغانستان باید حسابرسی شود. وی اوایل تابستان امسال گفت: ما می‌توانیم هر کسی که مسئول اقدامات انجام شده، دروغ های داده شده، تصمیمات نادرست که آمریکایی‌ها را در معرض آسیب قرار داده و تصمیم برای عقب‌نشینی آمریکایی‌ها است، پاسخگو سازیم.
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها