کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

همه چیز در مورد درد عضلانی و ارتباط آن با کرونا

5 مهر 1400 ساعت 9:23


گروه علمی: یکی از نگرانی‌هایی که این روزها در رابطه با درد عضلانی وجود دارد، ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و یا همان ویروس کرونا است، در ابتدا درباره‌ی علل رایج درد عضلانی صحبت خواهیم کرد و سپس به موضوع کرونا و درد عضلانی و درمان آن خواهیم پرداخت.

درد‌های عضلانی (میالژی) عارضه‌ای بسیار رایج بوده و تقریبا اکثر افراد، تجربه ابتلا به این عارضه را در مقطعی از زندگی خود داشته‌اند.به دلیل اینکه بافت‌ های عضله در سراسر بدن و در اطراف تمامی اندام‌ها قرار دارند، درد ناشی از آن‌ها نیز عملا در هر نقطه‌ای از بدن ممکن است اتفاق بیفتد؛ با این وجود، علت واحدی برای وقوع دردهای عضلانی وجود نداشته و این عارضه می‌تواند بنا به دلایل متفاوتی در بدن شخص ایجاد گردد.با وجود اینکه کارکرد بیش از حد یک عضله یا آسیب دیدگی آن، دو دلیل رایج برای وقوع درد عضلانی است، اما علل دیگری نیز برای وقوع این عارضه وجود دارند که در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

رایج‌ترین علل ایجاد دردهای عضلانی چیست؟
معمولا افراد در اکثر موارد، در صورت ابتلا به درد عضلانی می‌توانند متوجه علت آن شوند و دلیل این امر نیز، رایج بودن ابتلا به این عارضه در اثر استرس، فشار یا فعالیت‌ های فیزیکی است. بعضی از علل رایج دردهای عضلانی عبارت‌اند از:
ایجاد تنش عضلانی در یک یا چند ناحیه از بدن
کارکرد بیش از حد یک عضله حین انجام فعالیت‌های فیزیکی
آسیب دیدن عضله حین انجام کارهای فیزیکی یا فعالیت‌های ورزشی
گرم نکردن بدن پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی یا سرد نکردن بدن پس از انجام آن

چه بیماری‌هایی باعث ایجاد دردهای عضلانی می‌شوند؟
باید دقت داشته باشید که علت تمامی دردهای عضلانی نمی‌تواند استرس، تنش یا فعالیت‌های فیزیکی باشد، بلکه این عارضه می‌تواند به دلیل بعضی از شرایط پزشکی نیز به وجود بیآید که عبارت‌اند از:
فیبرومیالژی؛ مخصوصا زمانی که درد موجود در بدن بیمار بیشتر از سه ماه ماندگار شود.
سندرم خستگی مزمن
سندرم درد میوفاسیال؛ عارضه‌ای که باعث ایجاد التهاب در بافت پیوندی عضله (که با نام فاشیا نیز شناخته می‌شود) می‌گردد.
عفونت‌هایی مانند آنفولانزا، فلج اطفال یا عفونت‌های باکتریایی
اختلالات خودایمنی بدن، مانند بیماری لوپوس، درماتومیوزیت و پلی میوزیت
استفاده از مواد مخدر یا داروهایی خاص مانند استاتین‌ها، داروهای مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین یا کوکائین
مشکلات مربوط به تیروئید، مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید
هیپوکالمی (کمبود پتاسیم بدن)

روش‌ های خانگی کاهش دردهای عضلانی
دردهای عضلانی معمولا توسط روش‌های خانگی قابل بهبود خواهند بود. از جمله روش‌های درمان خانگی که می‌توانید برای بهبود درد عضلاتی که در اثر آسیب دیدگی یا کارکرد بیش از حد به وجود آمده است انجام دهید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
استراحت دادن به اندامی که دچار درد شده است
استفاده از داروهای مسکن بدون نیاز به تجویز پزشک، مانند ایبوپروفن (ادویل)
قرار دادن یخ روی ناحیه مورد نظر، جهت کاهش درد و التهاب

در صورت کشیدگی عضلات یا پیچ خوردگی، باید به مدت یک تا سه روز برای بهبود، از قرار دادن یخ در ناحیه مورد نظر استفاده کرده و برای دردهایی که پس از سه روز همچنان در بدن شما باقی می‌مانند نیز از گرم کردن ناحیه مورد نظر استفاده کنید.
سایر اقداماتی که می‌توانید از آن‌ها برای تسکین دردهای عضلانی استفاده کنید عبارت‌اند از:
عضله مورد نظر را به آرامی بکشید
تا زمان بهبود درد، از انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید خودداری کنید
تا زمان بهبود درد، از وزنه زدن و وزنه برداری خودداری کنید
به بدنتان استراحت بدهید
انجام فعالیت‌های کاهنده استرس، مانند یوگا و مدیتیشن باعث کاهش تنش موجود در بدن شما خواهد شد

چه زمان برای درد عضلانی خود به پزشک مراجعه کنیم؟
ردهای عضلانی همیشه بدون خطر نبوده و در بعضی موارد، استفاده از روش‌های خانگی برای درمان آن‌ها کافی نیست و باید توسط فرد متخصص مورد معاینه قرار گرفته و علت اصلی آن پیدا شود. همچنین این دردها گاهی ممکن است نشانگر وجود مشکلی جدی در قسمتی از بدن شما باشند. در موارد زیر، برای بهبود دردهای خود باید به پزشک مراجعه نمایید:
دردهای عضلانی که پس از گذشت چند روز از درمان‌های خانگی از بین نمی‌روند
دردهای شدید عضلانی که بدون دلیل مشخصی به وجود می‌آیند
دردهایی که با راش پوستی (دانه، قرمز شدن، التهاب و…) همراهند
دردهایی که پس از گزیده شدن توسط کنه در بدن به وجود می‌آیند
دردهای همراه با قرمزی و ورم ناحیه مورد نظر همراهند
دردهایی که پس از تغییر داروهای مصرفی در بدن به وجود می‌آیند
دردهایی که با افزایش دما به وجود می‌آیند
مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، موارد اضطراری در این زمینه هستند. در صورتی که هر یک از این شرایط را همراه با دردهای عضلانی تجربه کردید، فورا به بیمارستان مراجعه نمایید:
شروع ناگهانی احتباس آب در بدن یا کاهش حجم ادرار
مشکل در بلعیدن
تب و استفراغ
ایجاد مشکل در تنفس
سفت شدن ناحیه گردن
ضعف عضلات
ناتوانی در حرکت دادن ناحیه آسیب دیده

برای پیشگیری از ایجاد دردهای عضلانی در بدن چه کنیم؟
در صورتی که علت درد عضلانی بدن شما، تنش و فعالیت‌های فیزیکی است، اقدامات زیر می‌تواند به پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت این عارضه کمک کند:
انجام تمرینات کششی پیش از فعالیت‌های بدنی و پس از آن‌ها
اختصاص دادن زمانی (حدود پنج دقیقه) در قبل و بعد ورزش، برای گرم کردن و سپس سرد کردن آن.
برای بهبود تونوس ماهیچه‌ای خود، به صورت منظم ورزش کنید.
در صورتی که کار شما پشت میز است یا اینکه در شرایطی هستید که احتمال ایجاد کشیدگی یا تنش عضله در آن بالاست، به صورت منظم از جای خود بلند شده و حرکات کششی انجام دهید.

سایر توصیه‌ها
ظهور دردهای عضلانی گاه و بیگاه امری طبیعی است، مخصوصا در افرادی که فعالیت جسمی بالایی دارند یا افرادی که به تازگی ورزش کردن را شروع کردند. سعی کنید به اخطار بدن خود گوش داده و در صورت ظهور درد در عضلات بدنتان، از شدت فعالیت خود بکاهید.گاهی اوقات درد عضلات مربوط به فعالیت جسمی نبوده و علل دیگری باعث به وجود آمدن این معضل می‌گردد که در این صورت، یک پزشک متخصص می‌تواند بهترین شخص برای دادن راهنمایی جهت درمان بیماری شما باشد.در نهایت به عنوان یک قاعده کلی، در صورتی که درد عضلات بدن شما پس از گذشت چندین روز از بین نرفت، باید برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

ارتباط درد عضلانی با بیماری کووید ۱۹
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا، اخیرا شش مورد جدید به نشانه‌های ویروس کووید ۱۹ اضافه کرده است. هم اکنون، علاوه بر علائمی شامل سرفه خشک، تنگی نفس و تب که تاکنون برای این ویروس به ثبت رسیده، علائم جدیدی از جمله لرز، لرزش مکرر بدن همراه با لرز، سردرد، گلودرد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی و درد عضلات نیز به نشانه‌های این بیماری اضافه شده است.

درد عضلات چه مقدار در بیماری کووید ۱۹ رایج است؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، در لیست خود به این موضوع اشاره‌ای نکرده، اما طبق بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی، درد عضلات در بیماری کرونا نسبت به سایر علائم این بیماری کم‌تر اتفاق می‌افتد.

طبق یکی از گزارشات سازمان بهداشت جهانی که حدود نه ماه پیش، ۵۵,۹۲۴ بیمار مبتلا به ویروس کوید-۱۹ را به صورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار داد، حدود ۱۴.۸% افراد مبتلا دارای درد‌های عضلانی و درد مفاصل بودند؛ این میزان نسبت به سایر علائم این بیماری بسیار کمتر بود.

چرا بیماری کووید ۱۹ باعث ایجاد درد عضلانی می‌شود؟
درد عضلات (که معمولا باعث ایجاد التهاب عضلات یا میوزیت می‌گردد)، یکی از علائم رایج در عفونت‌های ویروسی است. دکتر امیر برزین، در این زمینه می‌گوید:طبق توضیحات دکتر برزین، درد عضلاتی که بر اثر عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شود، به این دلیل است که خود ویروس به فیبرهای عضلات فرد آسیب وارد می‌کند.

درد عضلات در بیماری کووید ۱۹ یا ابتلا به ویروس کرونا به چه شکل است؟
دکتر برزین درد عضلات ناشی از بیماری کرونا را به شکل حساسیت عضلات نسبت به لمس شدن یا درد عضلات هنگام حرکت توصیف می‌کند. درد عضلات ناشی از ویروس کرونا مشابه درد ایجاد شده در اثر فعالیت‌های ورزشی است، اما با این تفاوت که درد ایجاد شده در اثر ویروس مکان مشخصی نداشته در صورتی که درد ناشی از فعالیت‌های ورزشی منطقه یا عضله‌ای خاص را درگیر می‌کند.

گاهی اوقات، تشخیص درد ناشی از بیماری ویروسی از درد به وجود آمده در اثر فعالیت‌های ورزشی برای پزشکان نیز مشکل بوده و با پرسیدن سوالات مختلف در مورد فعالیت‌های اخیر فرد، وجود یا عدم وجود بیماری را تشخیص می‌دهند.تفاوت دیگری که میان درد عضلات ناشی از عفونت ویروسی و درد پس از فعالیت‌های ورزشی وجود دارد در مدت زمان بهبود آن است. دکتر برزین در این مورد می‌گوید: “مشکلات عضلانی که در اثر ویروس به وجود می‌آیند، هفته‌ها یا ماه‌ها در بدن می‌مانند تا زمانی که عفونت در بدن فرد از بین برود.” این در حالی است که درد عضلاتی که پس از فعالیت‌های ورزشی ایجاد می‌شود پس از گذشت ۴۸ تا ۷۲ ساعت در بدن فرد از بین خواهند رفت.

چگونه درد عضلات به وجود آمده در اثر ویروس کرونا را درمان کنیم؟
بر اساس گفته‌های دکتر برزین، درد ناشی از فعالیت‌های ورزشی با قرار دادن یخ، تحرک، کشش آرام، ماساژ دادن و انجام فعالیت‌های هوازی سبک پیش از شروع ورزش قابل درمان است.زمانی که صحبت از درد عضلانی ایجاد شده در اثر ویروس کرونا به میان می‌آید، روش‌های بالای پاسخگو نبوده و روش‌های متفاوتی توسط پزشکان توصیه می‌گردد.

دکتر چارلز اودونکور، متخصص طب فیزیکی و درد، برای بهبود درد عضلات ناشی از ویروس کرونا روش‌هایی از جمله استراحت، هیدراتاسیون (آب رسانی) مایعات، و استفاده از مسکن‌هایی مانند استامینوفن، داروهای ضد انعقادی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن را پیشنهاد می‌کند. دکتر اودونکور همچنین در این زمینه پیشنهاد می‌کند در صورتی که انجام روش‌های ذکر شده به بهبود درد عضلات شما کمکی نکرد، برای معاینه و درمان به پزشک متخصص مراجعه نمایید.


کد مطلب: 296381

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/296381/همه-چیز-مورد-درد-عضلانی-ارتباط-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir