به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۲۹۶۳۹۵
ماجرای ۴ ماه معوقات حقوق کارگران شهرداری کوت‌ عبدالله چیست؟

دریافت حقوق بخش فراموش شده زندگی کارگران

دریافت حقوق بخش فراموش شده زندگی کارگران
گروه اقتصادی: کارگران در گوشه گوشه کشور شرایط نامناسبی را تحمل می‌کنند، هر قدر تورم بیشتر می‌شود شرایط پرداخت حقوق این گروه هم نامساعدتر می‌شود. حالا هم این کارگران شهرداری در شهر بسیار کوچک کوت‌ عبدالله از توابع استان خوزستان هستند که ۴ ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند. آن‌ها حتی حقوق آذر و دی ۹۹ و عیدی شب عید خود را نیز در تیر ماه و پس از اعتصابی جدی دریافت کردند.

این کارگران هر بار چند ماه به چند ماه دست خالی مانده و شرمنده زن و بچه می‌شوند، حالا این روز‌ها هم با وجود گرانی‌های کمرشکن و در شرایطی که دریافت به موقع حقوق‌های حداقلی تکافوی مخارج را نمی‌دهد و در آستانه بازگشایی مدارس بار دیگر این کارگران ۴ ماه است که به حال خود رها شده و پیمانکار و شهرداری که بعید است صندوق‌هایشان خالی باشد در قبال پرداخت حقوق این افراد احساس مسئولیت نمی‌کنند.

کارگران کار به موقع می‌کنند و انتظار دریافت به موقع حقوق خود را دارند، اما ظاهرا پیمانکار و شهرداری اینطور فکر نمی‌کنند، پرداخت حقوق حداقلی این افراد آنچنان برای شهرداری غیرممکن و اعتراضات آن‌ها چنان گران آمده است که شهرداری کوت عبدالله به جای دلجویی از این افراد روز‌های اعتصاب و اعتراض آن‌ها را غیبت محسوب کرده و از پرداخت حقوق این روز‌های این افراد اجتناب می‌کند گرچه که باقی‌مانده روز‌های کارکرده را نیز تاکنون پرداخت نکرده است. اما ظاهرا برای کارمندان اداری شهرداری و پیمانکار شرایط متفاوت بوده و حقوق واریزی به آن‌ها قابل توجه است.

واریز مبالغ کلان به حساب کارمندان ساده پیمانکار شهرداری کوت عبدالله
یکی از کارگران معترض که نزدیک به ۲۰ سال است با شهرداری کوت‌ عبدالله همکاری می‌کند در این باره می‌گوید: «ما ۵۰۰ نفر کارگر در شهرداری کوت‌ عبدالله هستیم که این تعداد از کارگران شیفت روز مسئول رفت و روب شهر و کارگران شیفت شب نیز مسئول حمل زباله هستند. کارفرما حقوق ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور را پرداخت نکرده است. ما همه جا مراجعه کردیم تا حقمان را بگیریم حتی استانداری هم رفتیم، اما مسئولان کوت‌ عبدالله گوششان بدهکار نیست و پیگیری‌ها برای ما چاره‌ساز نبوده است.»

«شورای شهر کوت‌ عبدالله هم به ما پاسخ داده که ما تازه سر کار آمده‌ایم و از اول مهر می‌توانیم مطالبات شما را پیگیری کنیم. ما گفتیم آیا ما این ۴ ماه را مفتی کار کرده‌ایم گفتند نه ما پیگیری می‌کنیم. ما خرداد به دلیل همین عدم پرداخت حقوقمان در آذر و دی ۹۹ و سنوات و عیدی شب عید ۸ روز و تیر ماه ۲۰ هم هم روز اعتصاب کردیم، تا اینکه در نهایت معوقات‌مان در تیر ماه پرداخت شد اما این ۲۰ روز را برای ما غیبت رد کردند و بیمه‌مان را ۱۰ روز رد کردند. از نظر حقوقی هم می‌گویند فقط ۱۰ روز کار برایتان حساب می‌کنم که همین هم تا به حال پرداخت نشده است، یعنی حقوق این ۴ ماه اخیر را به ما نپرداختند.»

«شهردار تغییر کرده و شهردار قبلی یعنی «آرش دُر» به ما معترض شد که چرا اعتصاب می‌کنید و به فرمانداری و استانداری شکایت می‌کنید. گرچه که استانداری و فرمانداری و شورای تامین هم به شکایات ما ترتیب اثر ندادند. حالا خوشبختانه کارگران فضای سبز حقوق خرداد و تیر را گرفته‌اند، اما حقوق مرداد و شهریور آن‌ها مانده است. اما برای کارگران خدمات شهری همان خرداد و تیر را هم ندادند. این درحالی است که برای ما بدی آب و هوا را هم محاسبه نمی‌کنند و فقط همان حقوق را داریم، اضافه کار هم نداریم، اما همین حداقل حقوقی که در بهترین حالت نزدیک به ۴ میلیون تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود را هم نمی‌دهند.»
....
«ما دو، سه روز پیش هم اعتصاب کردیم و به‌خصوص از آن‌ها خواستیم که حقوق خرداد و تیر را کامل حساب کنند، ما اعتصابمان برای این بود که حقوقمان پرداخت نشده بود. اما قبول نکردند گفتند برای بررسی موضوع جلسه برگزار می‌کنیم. شهردار و فرماندار شهرستان کارون و شورای تامین استان جلسه تشکیل دادند و در نهایت به ما گفتند که شهردار قبلی با شما لج کرده و نمی‌پذیرد حقوق این دو ماه کامل پرداخت شود. علت آن هم همان اعتصاب است. شهردار جدید هم تنها می‌تواند دستور پرداخت حقوق مهر ماه به بعد را بدهد.»

«چند روز پیش که به استانداری مراجعه کردیم استاندار به ما گفت که شما کارگران کوت عبدالله کار نمی‌کنید و زباله‌ها در شهر مانده است. ما هم گفتیم که شما حقوق و بیمه ما را ماه به ماه و به موقع رد کنید چرا کار نکنیم. ما برای زن و بچه‌هایمان کار می‌کنیم. الان مدارس باز شده است. نتوانستم برای فرزندانم حتی یک خودکار بخرم، سایر وسایل که هیچ. چرا باید کار کنیم و آخر سر هم شرمنده خانواده‌هایمان باشیم؟»

«به ما گفته‌اند دهم مهر حقوقمان را واریز می‌کنند، ما نمی‌دانیم که واقعا این کار انجام می‌شود یا نه، حتی نمی‌دانیم که حقوق کدام ماه پرداخت می‌شود و تکلیف حقوق خرداد و تیر چه می‌شود. بیمه‌هایمان هم مرتب پرداخت نشده است. کارگرانی که حقوق دریافت نکرده‌اند کمترین سال‌های خدمتشان ۱۰ سال است. اکثرا بیش از ۲۰ سال است که کار می‌کنند، اما این وضع ماست بعد از این همه سال کار و خدمت. آیا درست است که برخی اقوام کارفرما حقوق بالا دریافت کنند یا کارمندان ساده پیمانکار حقوق‌هایی بالای ۷۷ میلیون تومان دریافت کنند، اما ما کارگران ۴ ماه بدون حقوق بمانیم. شهردار قبلی کوت عبدالله می‌گفت مطلع هستم از حقوق‌هایی که اینچنین به حساب فامیل‌ها و دفترداران پیمانکار واریز می‌شود و موضوع را پیگیری می‌کنم، اما در عمل هیچ اقدامی نکرد و رفت.» (اگرچه جامعه ۲۴ نمی‌تواند صحت و سقم واریز مبالغ بالا به حساب اقوام پیمانکار را تایید یا رد کند، اما شاید بهتر باشد مسئولان شهرستان کارون و استانداری خوزستان به این موضوع توجه کنند تا مبادا مبلغی از حق مردم پایمال شود).

حقوق بالای پرداخت شده به برخی از کارمندان بخش خدمات در آبان ماه گذشته
تسویه حساب بی‌موقع شهرداری کوت عبدالله با پیمانکار
یک منبع آگاه محلی هم در اینباره به جامعه ۲۴ می‌گوید: «برخی پیمانکاران بدون رعایت مقررات مربوط به مناقصه، کار را از شهرداری می‌گیرند. در واقع هر مناقصه‌ای قوانینی دارد که متاسفانه در شهرداری کوت عبدالله رعایت نمی‌شود. یعنی با پیمانکار زد و بند می‌کنند که بیا و در مناقصه شرکت کن ما کار را به تو می‌دهیم. بعد این پیمانکار بر اساس پیمانی که در شهرداری نوشته می‌شود باید ۲ ماه از جیب خود مخارج را تامین کند، اما متاسفانه پیمانکار نه تنها این مبلغ را پرداخت نمی‌کند بلکه تجهیز کارگاه را هم انجام نمی‌دهد. مبالغ تجهیز کارگاه و پرداخت حقوق کارکنان که باید ۲ ماه از جیب بپردازد می‌ماند، ۳ ماه می‌گذرد و بعد شهرداری صورت وضعیت می‌دهد، اما کارفرما یک ماه حقوق پرداخت می‌کند که آن هم کامل نیست، یا بیمه کم است یا چند روز از حقوق کارگر کم است.»

«متاسفانه در دوران شورای شهر قبلی کوت عبدالله یکسری افراد استخدام شهرداری شدند که این موضوع باعث پر شدن ظرفیت شهرداری شد. شهرداری هم توان پرداخت این میزان حقوق را ندارد، از طرف دیگر ارزش افزوده هم از سوی استانداری به شهرداری پرداخت نمی‌شود. در این بین، اما پیمانکار هم مقصر است، لابی تشکیل می‌شود و تخلفات زیاد است. در این شرایط آنکه آسیب دیده و حقوقش پایمال می‌شود کارگر است. کارگران خدماتی ۴ ماه است که حقوق نگرفته‌اند و بیمه‌هایشان کامل پرداخت نشده است. حالا در حالی که پیمانکار قبلی هنوز حساب‌هایش را تسویه نکرده، اما کل بدهی او را پرداخت کرده‌اند. بر اساس کدام قانون شهرداری کل بدهی پیمانکاری که هنوز حسابش‌ را با کارگران تسویه نکرده پرداخت می‌شود. گواهی حسن انجام کار هم به او می‌دهند.»

«کارگران شکایت هم کرده‌اند، اما شهرداری می‌گوید پیمانکار بدهی ندارد و کاملا با او تسویه کرده‌ایم. چطور با این پیمانکار تسویه کردید وقتی او با کارگران تسویه نکرده است؟ شورای قبلی برخی از کارگران را به صورت روزمزد استخدام کرد. با آن‌ها قرارداد بسته بود و ماهی یک میلیون تومان بدون بیمه به آن‌ها حقوق می‌داد. این مبلغ حتی مطابق با حداقل حقوق قانون کار هم نیست. تازه همین مبلغ هم ماه به ماه پرداخت می‌شود.»

فیش حقوقی یکی از کارگران خدماتی در اسفند سال گذشته
«چند روز پیش کارگران اعتراض کردند و به آن‌ها قول داده شد که حقوق‌هایشان پرداخت می‌شود، اما متاسفانه پولی نیست. شهرداری منتظر دریافت مبلغ ارزش افزوده است این در حالی است که فعالان محیط زیست صنایع آلاینده را به کمک اداره محیط زیست استان شناسایی کردند تا مالیات مربوط به ارزش افزوده را به اداره مالیات پرداخت کنند. این ارزش افزوده را اداره مالیات به استانداری پرداخت کرده و این سازمان هم پول را بین شهرداری‌هایی که در حوزه صنایع آلاینده هستند تقسیم می‌کند.»
«امیدواریم که این مساله تغییر وضعیت هم کلید بخورد که کارگران هم شرایط بهتری پیدا کنند و از پایمال شدن حقوقشان توسط پیمانکاران نجات یابند. این کارگران در صورت تغییر وضعیت از حالت حجمی و پیمانکاری به قراردادی و رسمی تغییر وضعیت خواهند داد.»
مرجع : جامعه 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها