به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۲۹۶۴۰۴

آذربایجان، هزینه تجارت ایران و ارمنستان را بالا برد

آذربایجان، هزینه تجارت ایران و ارمنستان را بالا برد
گروه اقتصادی: مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: آذربایجان طبق ادعایی که دارد تشکیلات و نیروهای کنترلی را در این مسیر مستقر و برای ناوگان عبوری عوارض و حق ورودی اعمال کرده‌ است. طبیعتا این نابسامانی‌ها به وجود آمده در منطقه، منجر به افزایش هزینه تجار شده به همین دلیل با ایجاد شرایط جدید طبیعی است که تجار هم با ملاحضات مورد نظر خود کار کنند تا شرایط تعیین تکلیف شود.

به گزارش  ایلنا، اخیرا کشور آذربایجان مقررات سختگیرانه‌ای را برای کامیون‌های عبوری از خاک خود به سمت ارمنستان اعمال کرده به‌طوری که حتی بیش از یک جلوی ورود کامیون‌های ایرانی که مقصدشان ارمنستان بود، به خاک خود را گرفت.از مسیر حدود 400 کیلومتری مرز نوردوز تا ایروان، برای کمتر از 20 کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و کامیون‌های ایرانی که از مسیر عبور می‌کنند را ملزم به پرداخت عوارضی و حقوق ورودی کرده‌ است و در برخی از موارد کامیون‌ها در صف چند ساعته تفتیش و بازرسی بار معطل می‌مانند. این شرایط باعث نارضایتی‌های بین صاحبان بار و تجار ایرانی و ارمنی شده‌ و هزینه تمام شده کالا و حمل برای تجار افزایش یافته‌ است.

هر چند که طرف ارمنی مسیری جدیدی برای تردد کامیون‌ها بدون نیاز به عبور از آذربایجان در نظر گرفته، اما بخشی از این مسیر جدید هموار نیست و امکان تردد برای تمام کامیون‌ها و تریلی‌ها وجود ندارد. بنابراین در حال حاضر کامیون‌های ایرانی یا باید شرایط کشور آذربایجان را بپذیرند یا اینکه از مسیر جدید ارمنستان عبور کنند.        ‌
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت مرز ایران و آذربایجان اظهار داشت: در حال حاضر صفی از کامیون‌ها پشت مرز آذربایجان یا در ادامه مسیر وجود ندارد.

وی ادامه داد: مسیر نوردوز به ایروان 400 کیلومتر است که آذربایجان در حال حاضر مدعی است که 16 کیلومتر آن در خاک این کشور واقع شده و به همین دلیل برای به این بخش از مسیر باید از آذربایجان اجازه ورود گرفته و با نظر این کشور تردد انجام شود.

این مقام مسئول افزود:‌ آذربایجان طبق ادعایی که دارد تشکیلات و نیروهای کنترلی را در این مسیر مستقر و برای ناوگان عبوری از این مسیر عوارض و حق ورودی اعمال کرده‌ است. طبیعتا این نابسامانی‌ها به وجود آمده در منطقه، منجر به افزایش هزینه تجار شده به همین دلیل با ایجاد شرایط جدید طبیعی است که تجار هم با ملاحضات مورد نظر خود  کار کنند تا شرایط تعیین تکلیف شود.

هدایتی با بیان اینکه تردد در این مسیر در حال حاضر جریان دارد و صفی ایجاد نشده، گفت: همانطور که با روی کار آمدن طالبان و تحولاتی سیاسی که رخ داد و وضعیت مرزهای دو کشور تجار ایران و افغانستان در آن بازه زمانی با ملاحظه کار می‌کردند در حال حاضر هم با شرایط مرزی ایران – آذربایجان – ارمنستان و افزایش قیمت‌ها، تا مشخص شدن شرایط و ثبات وضعیت تجار با ملاحظه کار می‌کنند.   
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا ارمنستان نسبت به تکمیل ساخت 25 کیلومتر مسیر جدید اقدام نمی‌کند و 5 کیلومتر باقی مانده هر چه سریع‌تر ساخته نمی‌شود، اظهار داشت: این موضوع به سفارت ایران در ایروان اعلام شده و مقامات ارمنستان در حال پیگیری موضوع هستند تا مسیر جایگزین هر چه سریع‌تر با استاندارد بالاتر فعال شود اما منطقه کوهستانی است و سختی‌های خاص خود را دارد و باید توجه داشته باشیم که در آستانه فصل سرما قرار داریم و کار عمرانی در این شرایط سخت‌تر است.
 
مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد:‌ در بخشی از مسیر مشکلی برای تردد وجود ندارد اما در چند کیلومتر تردد، مسیر برای تردد تریلی‌ها سخت است و مسیر روانی برای تردد نیست و باید بهسازی شود. در این‌باره منتظر پیگیری‌های  وزارت امور خارجه و سفارت ایران در ارمنستان هستیم.

هدایت همچنین با اشاره به برگزاری مانور نظامی آذربایجان و ترکیه در مرز و اثر آن در تردد کامیون‌ها ایرانی گفت: مانورهای نظامی در همه جای دنیا و در جغرافیای مختلفی انجام می‌شود و این مانوری که برگزار شد هیچ تاثیری در تردد کامیون‌های ایرانی نداشت و همانطور که گفته شد با صف کامیون‌ها مواجه نیسیتم. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها