به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۲۹۶۴۱۰
ایران بازرسان را به تاسیسات اتمی کرج راه نداد

اختلاف تازه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

اختلاف تازه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی
گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای با اعلام این که ایران در اواخر ماه سپتامبر اجازه سرویس تجهیزات نظارتی آژانس در تمامی مکان‌های ضروری به جز کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج را داده است، این موضوع را خلاف توافق اخیر انجام شده میان ایران و آژانس تلقی کرد.
دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اعلام كرد که ایران شروط توافق جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران را که دو هفته پیش انجام شد، کاملا اجرا نکرده است. طبق این توافق، قرار بود بازرسان آژانس اجازه سرویس کردن تجهیزات فنی نظارتی این نهاد را در ایران پیدا بکنند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: رافائل گروسی مدیرکل آژانس تاکید می‌کند که تصمیم ایران مبنی بر عدم ایجاد دسترسی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج برخلاف موارد توافق شده در بیانیه مشترکی است که روز ۱۲ سپتامبر منتشر شد.آژانس همچنین در بیانیه‌اش آورده است: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر به بازرسان آژانس اجازه داد تجهیزات تعریف شده آژانس برای فعالیت‌های نظارتی را سرویس کرده و کارت حافظه آن‌ها را در تمامی مکان‌های لازم در ایران تعویض کند، به استثنای کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج.
در همین حال سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را "نادقیق" خواند.
کاظم غریب‌آبادی،  گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد عدم دسترسی بازرسان آژانس به دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسای کرج را "نادقیق" خوانده و از آن تحت عنوان موضوعی "فراتر از تفاهمات حاصله" در توافق ایران و آژانس یاد کرده است.اشاره غریب‌آبادی به سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بوده است. گروسی در ارتباط با نظارت بازرسان این آژانس به تهران سفر کرده و با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به توافق رسیده بود. اکنون آژانس در گزارش اخیر خود می‌گوید که جمهوری اسلامی "این توافق را کامل اجرا نمی‌کند".
کاظم غریب‌آبادی  در واکنش به ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم ایجاد دسترسی ایران برای بازرسان آژانس به مجموعه کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج و مغایر بودن این موضوع با توافق اخیر آژانس و ایران، در صفحه توییترش نوشت: عمیقا باعث تاسف است که آژانس پس از ۳ حمله تروریستی طی یک سال گذشته در تاسیسات هسته‌ای ایران، هنوز آن‌ها را محکوم نکرده است، چنان که طبق قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات خودش و امنیت بازرسانش و حفاظت از آن‌ها ملزم به این کار است.غریب آبادی افزود: بیانیه مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس در ۱۲ سپتامبر بر مبنای حسن نیت ایران و به منظور تعویض کارت حافظه «تجهیزات تعریف‌شده» به دست آمده بود. این فعالیت‌ها از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر توسط آژانس اجرا شدند.
نمانده کشورمان در وین ادامه داد: در طی مذاکرات تهران و وین، ایران اشاره کرده بود که، چون مجتمع کرج هنوز تحت تحقیقات امنیتی و قضایی قرار دارد، تجهیزات مرتبط با این مجتمع مشمول سرویس شدن نمی‌شوند. به همین دلیل است که عبارت «تجهیزات تعریف‌شده» در بیانیه مشترک به کار رفته است.او افزود: بنابراین، گزارش مدیرکل در ۲۶ سپتامبر درست نیست و فراتر از موارد توافق شده در بیانیه مشترک است. هر تصمیمی که از سوی ایران درباره تجهیزات نظارتی گرفته شود، تنها مبتنی بر ملاحظات سیاسی است تا ملاحظات حقوقی و آژانس نمی‌تواند و نباید این موضوع را حق خود بداند.
 در بیانیه اخیر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدار‌های متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد نمود تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.این بیانیه می‌افزاید: به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.
علاوه بر این، اسلامی در کنفرانس خبری مشترک با مدیرکل آژانس از توافق برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی خبر داد و گفت: قرار شد تیم فنی مربوطه بعد از توافق به ایران بیایند تا بتوانند اقداماتی را که باید برای دوربین‌ها به لحاظ فنی انجام بدهند را انجام و کارت‌های حافظه طبق روالی که طبق پادمان است و در ایران نگهداری و پلمب می‌شود همان جا کارت‌های قدیمی را پلمب کنند و کارت‌های جدید حافظه را در دوربین‌ها نصب کنند که روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است.
او همچنین تاکید کرد: برای ایران آنچه حائز اهمیت است، اعتمادسازی است و این که اعتماد متقابل بین ایران و آژانس وجود داشته باشد و آژانس طبق توافق در جهت پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای ایران نقش موثرتری ایفا کند و به پیشرفت فناوری هسته‌ای ایران کمک کند.



 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها