به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۲۹۶۴۳۴

استارلینک سرویس‌مسیر یابی راه اندازی می‌کند

استارلینک سرویس‌مسیر یابی راه اندازی می‌کند
گروه علمی: شرکت اسپیس ایکس به ماهواره های خود سرویس مسیر یابی جهانی اضافه نمود؛ این سرویس تا به اکنون در اختیار جی پی اس یا Global Positioning System قرار داشت. استارلینک که از سوی شرکت اسپِیس‌ اِیکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای طراحی شد از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌ شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند. اسپیس‌ ایکس برخی از ماهواره‌ها را برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی در اختیار مشتری های خود قرار داده است و اکنون به حوزه موقعیت یابی جهانی ورود پیدا کرده است و در آینده نزدیک خدمات این سرویس را فعال سازی می کند.

گفتنی است، مهندسین ماهواره اینترنتی استارلینک قصد دارند ارائه خدمات جی پی اس را به سرویس های خود اضافه کنند؛ در روش جدیدی که این مهندسین ایجاد نموده اند می‌توان از سیگنال ماهواره های استارلینک برای موقعیت یابی دقیق استفاده کرد که تا به اکنون در اختیار ماهواره Global Positioning System بوده است. به نظر می‌رسد این برای اولین بار است که ماهواره های اسپیس ایکس در موارد دیگر غیر از ارائه اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس گزارش رسمی اسپیس ایکس، در این روش از شش ماهواره استارلینک استفاده شد و پژوهشگران توانستند با کمک سیگنال های آنها موقعیت جغرافیایی خود را با دقت ۸ متر جستجو کنند.   البته این این پژوهشگران اعلام کردند برای استفاده از این ماهواره‌ها به محتوای داده های ارسالی دسترسی نداشتند.

در این گزارش قید شده است که با استفاده از الگوریتم های پیچیده برای کشف موقعیت سیگنالها استفاده شده است تا از آنها برای کشف موقعیت مکانی با روش جدید استفاده گردد. البته ماهواره های استارلینک با این هدف ساخته نشدند؛ اما تیم ما در نظر دارد ظرفیت حداکثری این ماهواره را به مرحله بهره وری برساند و به بی امکانات ترین نقاط دنیا خدمات خود را گسترش دهد که از این جمله می توان به سیستم مسیر یابی پیشرفته اشاره کرد.

لازم به ذکر است، جی پی اس یا Global Positioning System تنها سیستم موقعیت یابی جهانی است که اطلاعات این سیستم از ۲۴ ماهواره ای به دست می آید که در فاصله ۳۹۰۰۰ کلیومتری سطح دریا قرار دارند. این ماهواره ها با سرعت ۱۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستند و هر ۱۲ ساعت یکبار دور زمین می چرخند و به وسیله سیگنال، در هر شرایط آب و هوایی و در تمام ساعات شبانه روز می تواند اطلاعات را به زمین مخابره کند.

ناگفته نماند، ماهواره هایی که برای فناوری GPS استفاده می شوند، توسط آمریکا، روسیه و کشورهای اروپا به مدار زمین فرستاده شده اند. سیستم گلوناس توسط شوروی به وجود آمد و در حال حاضر در دست روسیه قرار دارد و سیستم گالیله متعلق به کشورهای اروپایی می باشد. این ماهواره ها با انرژی خورشیدی کار می کنند و در مواقعی که به این منبع انرژی دسترسی ندارند از باتری های داخلی بهره می برند و هر ۱۰ سال یکبار این ماهواره ها با یک ماهواره جدید جایگزین می شوند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها