کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازارهای داخلی در فاز انتظار

5 مهر 1400 ساعت 16:11


جمال رازقی*

چشم انتظاری بازارهای داخلی از اواسط تابستان به مذاکرات وین و یا نیویورک و سیگنال مثبت آن، به نتیجه مورد نظر دست نیافت و بازارها در آخرین هفته شهریور نوسانات محدودی را تجربه کردند.دلار هفته گذشته را با قیمت ۲۷۳۵۰ تومان آغاز و با ۲۷۵۷۰ تومان به پایان رساند. از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمتها اخبار سیاسی مرتبط با رفع تحریم‌ها و دریافت پالس مثبت از برگزاری نشست مذاکرات هسته‌ای بوده است. با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن قیمتها و عدم اطمینان، معامله گران همچنان روند محتاطانه را پیشه کردند. هفته گذشته مسیر کاهشی و افزایشی دلار، قیمت را بالاتر از مرز حیاتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان برد. یکی از دلایل ایجاد این الگوی نامنظم در قیمت دلار اخبار داخلی مانند گزارش منتشر شده از ایجاد محدودیت تراکنش با کارت‌های بانکی، عدم عرضه ارز در بازار به دلیل مشخص نبودن تصمیم اتخاذ مدیران رده بالا و سفرهای تابستانی آخر فصل می‌توان اشاره نمود.

در اوایل هفته گذشته به دلیل افت قابل توجه اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی، سکه با افت قیمتی ۰.۶ درصدی مواجه شد و هفته را با قیمت ۱۱۸۰۰ هزار تومان آغاز کرد. تا اواسط هفته با رشد اندک ادامه داد و در روز چهارشنبه به ۱۱۹۹۵ هزار تومان رسید و به کانال ۱۲ میلیون تومان نزدیک‌تر شد. یکی از دلایل صعود سکه، افزایش قیمت دلار در اواخر هفته گذشته بوده است. تا زمان وجود ابهام در وضعیت مذاکرات هسته‌ای و تداوم تحریم‌ها، معامله گران با احتیاط رفتار کرده و از ریسک‌های پرخطر پرهیز می‌کنند. باید دید که فعالان بازار ارز در هفته‌های پیش رو آیا ریسک خرید یا فروش را می‌پذیرند و بازار را تحت تاثیر قرار خواهند داد یا خیر.

هفته گذشته بازار سهام ضعیف‌ترین عملکرد خود را در شهریور ماه به ثبت رساند. اغلب سهام‌ها به دلایلی همچون ابهامات در رابطه با نرخ ارز ترجیحی و و اعلام اخباری مبنی بر دستوری شدن قیمت‌گذاری برخی از صنایع در هفته قبل از آن با ریزش مواجه شدند و افت ۶.۹ درصدی را ثبت کردند. به این ترتیب شاخص کل سهام در روز سه‌شنبه از سطح یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی پایین¬تر رفت. با توجه به نامشخص بودن وضعیت مذاکرات، انتظارات سهامداران تورمی است و زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و سیاست‌های آتی دولت در خصوص تغییر نرخ سود بانکی و افزایش دخالت دولت در قیمت گذاری‌ها، تعیین کننده وضعیت این بازار خواهد بود. تا زمانی که ابهامات این حوزه بر طرف نشود برای بازار سرمایه نمی‌توان چشم‌انداز روشنی ترسیم کرد و بازگشت صعودی قیمت سهام در بلندمدت اندکی بعید به نظر می‌رسد.

طوفان اخیر آمریکا و سیاست دولت چین مبنی بر عرضه ذخایر استراتژیک خود به بازار به شدت بر تقاضای نفت افزود و قیمت آن را افزایش داد که با از سرگیری تولید نفت در خلیج مکزیک اندکی از رشد قیمت‌ها تعدیل شد. اثرات مخرب طوفان همچنان بر تولید نفت آمریکا اثرگذار بوده و قیمت نفت خام آمریکا را تا ۷۳.۳ دلار در هر بشکه افزایش داد. در هفته گذشته موجودی ذخایر نفت خام آمریکا نیز ۳.۵ میلیون بشکه کاهش یافت که بر افزایش قیمتها دامن زد. نفت برنت نیز قیمت ۷۶.۴۶ دلار را به ثبت رساند. چنانچه اوپک پلاس اقدام به افزایش تولید ننماید، روند رشد قیمتی نفت در هفته‌های پیش رو پیش بینی می‌شود.

شاخص دلار آمریکا ار اواسط شهریور ماه به ابتدای کانال ۹۳ واحد و اونس جهانی طلا تا کانال هزار و ۷۵۰ دلار رسید. سیاست‌های دولت آمریکا در خصوص نرخ بازده اوراق قرضه باعث شد که هفته گذشته نیز اونس جهانی طلا نتواند از مرز هزار و ۸۰۰ دلاری عبور نماید. چنانچه آمریکا سیاست پولی انقباضی را در پیش بگیرد اونس جهانی طلا امکان رشد نخواهد داشت و وارد روند نزولی خواهد شد.

چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان جدی‌ترین و سخت‌ترین محدودیت‌ها را بر معاملات بیت کوین اعمال کرده است، قیمت این رمز ارز در اولین روز هفته گذشته به شدت افت کرد و به ۴۲۹۲۵ دلار رسید. اثر این محدودیت‌ها ممکن است روند نزولی قیمت بیت کوین را ادامه دار و تا مرز ۳۹ هزار دلار برساند. البته آمارها حاکی از آن است که تعداد بانک‌هایی که روی رمز ارزها سرمایه‌گذاری می¬کنند رو به افزایش است. از طرف دیگر غول ساختمانی چین (شرکت اورگرند) به دلیل فشار بدهی در حال ورشکستگی است که به تبع آن عملکرد فلزات پایه را به شدت کاهش خواهد داد. در هفته گذشته آلومینیوم رشد ۲.۵۳ درصدی و روی و نیکل به ترتیب رشد ۰.۵۲ و ۰.۱۷ درصدی را به ثبت رساندند.

*رییس اتاق بازرگانی شیراز


کد مطلب: 296502

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/296502/بازارهای-داخلی-فاز-انتظار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir