کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پدیده تازه اروپا رقم نخورد

5 مهر 1400 ساعت 16:45


گروه بین الملل: بازشماری روز یکشنبه آرای انتخابات پارلمانی ایسلند نشان داد که برخلاف نتایج اولیه اعلام شده در پایان انتخابات روز شنبه، ۳۰ کرسی از مجموع ۶۳ کرسی پارلمان نصیب نامزدهای زن شده و با وجود افزایش ۹.۵۲ درصدی سهم زنان، مردان همچنان ۵۲ درصد کرسی‌های پارلمان ایسلند را در اختیار خواهند داشت.
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ایسلند که روز یکشنبه منتشر شد، نشان می‌داد که ۳۳ نامزد زن به پارلمان این کشور راه یافته‌اند و اکثریت کرسی‌های آن را در اختیار گرفته‌اند؛ رخدادی بی‌سابقه در اروپا که در حال حاضر تنها در سه کشور رواندا، کوبا و نیکاراگوئه به وقوع پیوسته است.
در میان کشورهای اروپایی، بالاترین سهم زنان در پارلمان به ترتیب با ۴۷ و ۴۶ درصد متعلق به کشورهای سوئد و فنلاند است.ائتلاف حاکم بر ایسلند با جلب حمایت حزب راست میانه موفق شد تا برخلاف نظرسنجی‌ها پنج کرسی بیش از انتخابات سال ۲۰۱۷ به دست آورد تا تعداد کل کرسی‌های در اختیار نمایندگان عضو این ائتلاف به ۳۷ کرسی برسد. دولت فعلی ایسلند که متشکل از جنبش چپ-سبز به نخست وزیری کاترین و حزب محافظه کار استقلال و حزب ترقی‌خواهان است که از این میان، حزب استقلال با تصاحب ۱۶ کرسی همچون دوره پیشین بزرگ‌ترین حزب پارلمان ایسلند باقی ماند.
ایسلند، جزیره‌ای با ۳۷۱ هزار جمعیت برای دوازدهمین سال متوالی از سوی مجمع جهانی اقتصاد(WEF) به عنوان برترین کشور جهان در زمینه سطح بالای برابری جنسیتی رتبه‌بندی شده است.



 


کد مطلب: 296515

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/296515/پدیده-تازه-اروپا-رقم-نخورد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir