به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : ۲۹۶۵۳۷

واکنش ایران به بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی

گروه سیاسی: نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اظهاراتی شدید اللحن به بیانیه‌های آمریکا و تروئیکای اروپایی پس از گزارش مغرضانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن ادعای عدم همکاری کافی ایران با آژانس مطرح شده است، واکنش نشان داد.
واکنش ایران به بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی
کاظم غریب آبادی دوشنبه شب در واکنش به اظهارات نمایندگان آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌توانند هم در برابر اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای ایران سکوت کنند و هم از ایران انتظار همکاری در تأسیساتی که طی خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی دچار آسیب شده‌اند، داشته‌ باشند. غریب‌آبادی در این خصوص تصریح کرد: آژانس، آمریکا و سه کشور اروپایی بدانند نمی توانید هم در برابر اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل سکوت کنید و جلوی آن را نگیرید و هم خواهان تداوم نظارت و حضور دوربین های آژانس در تأسیسات تحت خرابکاری تروریستی باشید. وی افزود: هنگامی که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می افتد، از ایران انتظار نداشته باشید مجددا آن را بدون هزینه ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب نماید. او خاطرنشان کرد: تفاهم اخیر ایران و آژانس به طور کامل و ظرف زمان توافق شده اجرا گردید. از اینرو، جمهوری اسلامی ایران نیز چگونگی واکنش به این حسن نیت خود را رصد خواهد کرد و در هر مرحله، اقدام مناسب را اتخاذ خواهد نمود.

آمریکا به ایران: اجازه دسترسی به تسای کرج را بدهید یا منتظر «عمل متقابل دیپلماتیک» باشید
 ایالات متحده اعلام کرد که ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به مجتمع تسای کرج را بدهد یا منتظر «عمل متقابل دیپلماتیک» طی روزهای آینده در شورای حکام آژانس باشد.
تأسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران موسوم به مجتمع تسای کرج که کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ است اوایل تیرماه امسال هدف حمله خرابکارانه «پهپادی» قرار گرفت که طی آن یکی از چهار دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آنجا از بین رفت و یک دوربین دیگر به شدت آسیب دید. ایران سپس این دوربین‌ها را از این محل برچید. ایران روز ۲۲ شهریور اجازه تعویض کارت حافظه دوربین‌های آژانس در بسیاری از تاسیسات هسته‌ای خود را داد، اما به گفته آژانس مانع تعویض کارت حافظه دوربین‌های مجتمع تسا در کرج شده است.
اکنون به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که متشکل از ۳۵ کشور است، از این امر ابراز ناخرسندی شدید کرده و نوشته است که «از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر بیشتر به آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی لازم را بدهد و اگر ایران این کار را انجام ندهد، ما در روزهای آینده با سایر اعضای شورای حکام در مورد پاسخ مناسب رایزنی می‌کنیم.»
امروز دوشنبه همچنین استفان کلمنت، سفیر و رئیس نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در وین، پیامی توئیتری خواستار «اجازه فوری» ایران به بازرسان آژانس برای دسترسی به مجتمع تسای کرج شده و از ایران خواسته است تا در اولین زمان ممکن به مذاکرات وین بازگردد. ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۲ شهریور امسال توافق کرده بودند که کارت ذخیره اطلاعات دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران تعویض شود.  رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش جدید خود به این شورا تاکید کرده است که جلوگیری از تعویض کارت حافظه دوربین‌های تاسیسات کرج در تضاد با توافق ۲۲ شهریور است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها