کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قیمت نفت برنت از مرز ۸۰ دلار عبور کرد

6 مهر 1400 ساعت 11:33


گروه اقتصادی: قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه به دلیل نگرانی نسبت به محدودیت عرضه و افزایش قیمت گاز طبیعی مایع و زغال سنگ، برای ششمین روز متوالی صعود کرد.به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۵۵ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۸۰ دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه ۱.۸ درصد صعود کرده بود.
 

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۷ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و دو سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از ششم ژوییه بود. شاخص نفت آمریکا روز گذشته دو درصد صعود کرده بود.چیوکی چن، تحلیلگر ارشد شرکت سانوارد تردینگ گفت: سرمایه گذاران خوش بین مانده اند زیرا اختلالات عرضه در آمریکا پس از وقوع دو طوفان سهمگین، طولانی تر از حد انتظار شده است در حالی که تقاضا با بازگشایی اقتصادها و افزایش نرخ واکسیناسیون اوج گرفته است.

طوفانهای آیدا و نیکلاس که در اوت و سپتامبر بخشهایی از خلیج مکزیکوی آمریکا را درنوردیدند، به سکوهای نفتی، خطوط لوله و هابهای پالایش نفت خسارت زدند و باعث تعطیلی چند هفته ای بخش عمده ای از تولید فراساحلی شدند.عامل دیگری که از قیمتها پشتیبانی کرده است، عقب ماندن نیجریه و آنگولا - دو صادرکننده نفت آفریقایی عضو اوپک - از برنامه افزایش تولید این گروه به دلیل مشکلات فنی و کمبود سرمایه گذاری بوده است. مشکلات این دو کشور منعکس کننده وضعیت مشابه چندین عضو دیگر گروه اوپک پلاس است که سال گذشته در اوج بحران کرونا تولیدشان را محدود کردند اما اکنون برای بالا بردن سطح تولید تقلا می کنند.

مسائل عرضه در حالی روی داده که کشورها محدودیتهای رفت و آمد کرونایی را تسهیل می کنند و این امر احتمالا تقاضا برای سوخت را تقویت می کند. ژاپن که پنجمین واردکننده بزرگ نفت جهان است، قصد دارد روز پنج شنبه به وضعیت اضطراری در همه مناطق خاتمه دهد زیرا شمار موارد جدید ابتلا کاهش پیدا کرده و فشار بر سیستم درمانی را کمتر کرده است.

تحلیلگران همچنین اظهار کردند افزایش قیمت گاز طبیعی مایع برای تحویل فوری و زغال سنگ ممکن است از قیمتهای نفت پشتیبانی کند.ویویک دیهار، تحلیلگر کالای بانک کامن ولث در یادداشتی نوشت: تقاضا برای نفت می تواند ۰.۵ میلیون بشکه در روز معادل ۰.۵ درصد عرضه جهانی رشد کند زیرا قیمت بالای گاز باعث روی آوردن به مصرف نفت خواهد شد. اگر زمستان نیمکره شمالی سردتر از حد معمول باشد، قیمتهای انرژی ممکن است صعود بیشتری پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، چین در پی کمبود زغال سنگ و استانداردهای آلایندگی سخت گیرانه و تقاضای قوی از سوی تولیدکنندگان و صنعت، با کمبود برق روبرو شده است و در بعضی از مناطق محدودیتهایی را برای مصرف برق اعلام کرده است.


کد مطلب: 296629

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/296629/قیمت-نفت-برنت-مرز-۸۰-دلار-عبور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir