به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۲۹۶۷۰۱

وقتی گرانی بی‌رحمانه می‌تازد...

وقتی گرانی بی‌رحمانه می‌تازد...
گروه اقتصادی بهار

این روزها افزایش قیمت کالاهای اساسی و خوراکی به حدی عجیب و غریب شده است که گویی درباره عددها با مردم شوخی می‌کنند! یک کیلو برنج ایرانی را 60 هزار تومان می‌فروشند و البته برنج‌هایی با کیفیت پایین‌تر تا کیلویی 45 هزار تومان قیمت دارد. این یعنی یک کیسه برنج 10 کیلیویی که احتمالا به میزان مصرف یکی دو ماه یک خانوار سه تا چهارنفره است به صورت میانگین 500 هزارتومان از درآمد خانواده را می‌بلعد. تازه داشتیم به گرانی قیمت لبنیات عادت می‌کردیم که قیمت میوه‌ها را دیدیم و از خرید کردن منصرف شدیم.

اما اگر سری به بازار بزنید خواهید دید که گرانی فقط به برنج و میوه ختم نمی‌شود،‌ حبوبات با چنان افزایش غیرقابل مهاری گران شده‌اند که با پولی که سال گذشته یک کیلو گوشت قرمز می‌خریدیم حالا باید برای خرید 900 گرم از برخی از آنها ول بدهیم! گرانی تخم‌مرغ هم که آنقدر جدی شده که حتی گزارش‌های تلویزیونی و رادیویی برایش تهیه می‌کنند اما علیرغم تمام این گرانی‌ها، گویی مدیری و یا مسئولی در این مملکت ذره‌ای احساس مسئولیت نمی‌کند که حتی زحمت توضیح دادن درباره این حجم از گرانی افسارگسیخته را داشته باشد، تازه هر روز هم مجوز گرانی برای کالای جدیدی صادر می‌شود از خودرو گرفته تا سیمان وآهن و فولاد! خوب مشخص است که برای مدیران در سطح دولت این گرانی‌ها توجیه دارد چرا که علتی پشت پرده وجود دارد؛ کسری بودجه، تحریم‌هایی که به کاهش فروش نفت منجر شده و کمبود ارز برای واردات احتمالا از مهمترین علت‌‌های این روند تصاعدی در بازارهاست اما در این میان مردم تا چه زمان توان مقاومت با جیب خالی در برابر این حجم از گرانی را خواهند داشت؟ طبق آمارهای رسمی که از مراجع کارگری کشور به صورت هفتگی و ماهیانه منتشر می‌شود، کف سبد معیشت برای یک خانواده به حدود 11 میلیون تومان رسیده است و این در حالی است که حقوق‌ها بسیار کمتر از این میزان است، آن هم تازه در شرایطی که سرپرست خانوار کاری داشتهه باشد و کارفرمایی که حقوق و مزایا را پرداخت کند،‌چرا که بسیاری از کارگران نه تنها حقوق و مزایای کامل را دریافت نمی‌کنند بلکه حتی با چند ماه تاخیر پول می‌گیرند که این بر انبوه مشکلاتشان می‌افزاید. اخبار تاسف‌بار در این خصوص به قدری فراوان است که احتمالا همه برخی از آنها را شنیده‌اند اما در آخرین مورد که بسیار تلخ بود، همسر یک کارگر شهرداری در دهدز به دلیل بی‌پولی همسرش و ناتوانی در تهیه ملزومات مدرسه فرزندانش دست به خودسوزی زده است. کارگری که می گوید با 15 سال سابقه کار در ۵ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده است.

مردمی که به ابراهیم رئیسی رای دادندگمان می‌کردند با حور او و تیمش در پاستور حداقل وضعیت از آنچه هست بدتر نخواهد شد و شاید گرهی از کار یک بخش از اقتصاد باز شود اما گویی روندی که بر اقتصاد مافیازده و رانتی کشور حاکم است را بسیار دست‌کم گرفته بودند، چرا که در همین مدت حضور کابینه دولت جدید، بسیاری از قیمت‌ها با سرعتی بیش از همیشه در حال افزایش است و کمر مردم  زیر بار این همه گرانی و تورم خم شده است. خوب است دولت و شخص رئیس‌جمهور تمام هم و غم خود را برای سر و سامان دادن به وضعیت اسفبار اقتصادی کشور و معیشت مردم بگذارند،‌چرا که ادامه این روند بسیار طاقت‌فرسا و خارج از توان مردم خواهد بود.



 

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۷:۰۶
8 سال دولت اصلاحات
8 سال تکرار می کنم
8 سال من این لیست را می پسندم
8 سال خاتمی بازی
8 سال جواب ندادن (377441)
m
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۰۷ ۰۰:۰۰
فردی که دغدغه خوراک و مسکن داشته باشد نمیتواند رشد معنوی و انسانی داشته باشد. برای تامین مایحتاج به هر شیوه غیراخلاقی و شرعی دست میزند. در کارش صداقت و تعهد و دقت نخواهد داشت و بطور مستقیم به دیگران اسیب میزند. عدم توجه مسئولین به مقوله بسیار مهم اقتصاد براساس دیگاه ناقص و برداشت اشتباه سبب شده تا کشور را در هرج و مرج اقتصادی رها کرده و بر بعد امنیتی و نظامی تمرکز کنند. تقریبا کمترکسی پایبند اسلام و دین است و انها که مدعی اند اغلب منافق یا ذی نفعند. انقلاب ما اسلام اصیل را نابود کرده. (377481)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها