به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۲۹۶۷۱۹

میزان افزایش سالانه جمعیت در استان تهران

میزان افزایش سالانه جمعیت در استان تهران
گروه جامعه: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه طبق آخرین بررسی‌ها سالی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت استان از طریق مهاجرت افزوده می شود، گفت: در شهرهایی مثل قرچک و شهریار مهاجرت‌ها زیاد است و سیر جمعیتی که در این شهرها بیشتر می‌شود، ما را در تامین زیرساخت‌های لازم دچار مشکل می‌کند.

مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران به مخاطرات جمعیتی استان تهران اشاره کرد و گفت: طبق آخرین بررسی‌ها جمعیت استان تهران حدود ۱۴ میلیون نفر است و به نظر می‌رسد سالی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت استان اضافه می‌شود و عمدتا این جمعیت از طریق مهاجرت است. چراکه نرخ زاد و ولد در استان تهران پایین است و عمده مهاجرت‌ها نیز در شهرهای پیرامونی استان اتفاق می‌افتد.

شفیعی با اشاره به اینکه شهرهای پیرامونی استان تهران مشکلات زیرساختی زیادی دارند، افزود: عمدتا مهاجرت‌ها از شهرهای دیگر به استان تهران، در شهرهای پیرامونی است. از آنجا که هزینه‌های بالای شهر تهران مردم به شهرهای پیرامونی سوق داده می‌شوند و در برخی از شهرهای پیرامونی استان تهران نرخ افزایش جمعیت به رقم ۸ درصد در سال رسیده که رقم بالایی است.

سیر جمعیتی بالا به شهرستان‌های قرچک و شهریار
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: در شهرهایی مثل قرچک و شهریار مهاجرت‌های زیادی صورت می‌گیرد و سیر جمعیتی که در این شهرها بیشتر می‌شود، ما را در تامین زیرساخت‌های لازم برای شهرها دچار مشکل می‌کنند. به‌عنوان مثال ما در تامین آب شرب در شهرهای پیرامونی دچار مشکل هستیم و فشار زیادی به آب‌های زیرزمینی وارد می‌شود تا آب شرب منطقه تامین شود.وی درباره هرم جمعیتی استان تهران گفت: جمعیت استان تهران به دلیل اینکه عمدتا مهاجرت از شهرهای دیگر انجام می شود، به نسبت سایر استان‌های دیگر جمعیت پیری نیست.

ابلاغ ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای محرومیت زدایی
این مسئول درباره محرومیت‌زدایی در استان تهران تصریح کرد: اعتبار محرومیت‌زدایی برای استان ابلاغ شده که حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای سال ۹۹ بود که این اعتبار ابلاغ شده اما پرداخت نشده و عمدتا در موضوعاتی مثل آبرسانی به روستاها، بهداشت روستایی و راه‌های روستایی تعلق می‌گیرد.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اضافه کرد: همچنین در زمینه کلاس درس نیز اعتبارات محرومیت‌زدایی اختصاص می‌گیرد. چراکه در حوزه کلاس‌های درسی استان تهران از متوسط کشوری وضعیت بدتر دارد و بیشتر از کلاس‌های درسی در تهران دانش‌آموز داریم.

مراجعه بیشتر مردم برای درمان به تهران
شفیعی با بیان اینکه سرانه‌های خانه‌های بهداشت به ازای جمعیت ساکن در استان کمتر است، اضافه کرد: دچار کمبود در درمان و تخت‌های بیمارستانی در استان هستیم. فقط تعداد افراد ساکن استان در درمان را مدنظر قرار می‌دهیم. درحالی که بسیاری از افراد از شهرهای دیگر برای درمان به تهران مراجعه می‌کنند، این باعث می‌شود ضریب استفاده از تخت‌ها کمتر از سایر استان‌هاست.

حمایت دولت از شهرداری تهران به دلیل پایتخت بودن این شهر
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران درباره کمک‌های دولت به مسائل زیرساختی استان تهران گفت: عموما شهرداری‌ها از منابع درآمدی خود باید شهر را اداره کنند و شهرداری تهران نیز منابعی را در اختیار دارد اما به دلیل اینکه بارگذاری جمعیت در تهران داریم که ناشی از مهاجرت‌هاست و پایتخت بودن شهر تهران انتظاراتی را ایجاد می‌کند که دولت نیز حمایتی از شهرداری تهران کند که این اتفاق نیز افتاده و در حوزه حمل و نقل عمومی کمک‌هایی از سوی دولت انجام شده است.

او با بیان اینکه رویکرد ما این است که طرح‌ها و پروژه‌هایی که جنبه اقتصادی دارند از طریق واگذاری به بخش خصوصی و نهادهای عمومی دولتی به اجرا برسانیم، افزود: به دنبال آن منابع دولتی را صرف مواردی کنیم که جنبه اجتماعی دارد دنبال عملی کردن این رویکرد هستیم که تلاش بیشتر مسئولان شهری را نیز می‌طلبد.
برچسب ها: جمعیت تهران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها