به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۲۹۶۷۳۸

دادگاه لاهه جنایات طالبان را بررسی می‌کند

دادگاه لاهه جنایات طالبان  را بررسی می‌کند
گروه بین الملل: دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه اعلام کرده که این دادگاه در اولین فرصت پرونده جنایات طالبان در افغانستان را بررسی خواهد کرد. به گفته او جنایاتی که این گروه و نیز گروه داعش مرتکب شده‌اند، در مرکز توجه این دادگاه است.دادگاه کیفری لاهه زمانی به جنایات انجام‌شده در یک کشور رسیدگی می‌کند که دولت آن کشور نخواهد یا نتواند درباره اتهام چنین جنایاتی تحقیق کند.
سال گذشته این دادگاه مجوز بررسی جنایات جنگی در افغانستان را صادر کرد. بر این اساس قرار بود هم اتهام انجام جنایت جنگی از سوی ارتش افغانستان و هم از سوی نیروهای نظامی آمریکا توسط دادگاه لاهه بررسی ‌شود.
اما سال گذشته بنا به درخواست دولت سابق افغانستان رسیدگی به اتهامات جنایت جنگی در این کشور از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه متوقف و به نهادهای داخلی افغانستان سپرده شد. کریم خان دادستان ارشد دادگاه کیفری لاهه اما گفته موقعیت جدیدی که در افغانستان پیش آمده و تسلط طالبان بر این کشور باعث شده تا این کشور نتواند خودش این اتهامات را بررسی کند.
به گفته او چشم‌اندازی برای اینکه افغانستان تحقیق درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را پیش ببرد وجود ندارد. کریم خان تصریح کرد، در صورتی که این تحقیقات دوباره در دادگاه لاهه از سر گرفته شود، تمرکز او تنها بر اقدامات داعش و طالبان خواهد بود چرا که ابزار در اختیار این دادگاه محدود است.او برخی از اتهاماتی را که به این دو گروه وارد شده و دادگاه لاهه قصد بررسی آنها را دارد، حمله علیه شهروندان غیرنظامی، اعدام‌های غیرقانونی، آزار و تعقیب زنان و دختران و نیز جنایت علیه کودکان برشمرد.در سال گذشته میلادی بررسی اتهامات جنایات جنگی علیه سربازان آمریکایی در افغانستان توسط دادگاه لاهه با مخالفت و اعتراض شدید ایالات متحده روبرو شده بود.دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق ایالات متحده با اعلام این خبر تحریم‌هایی را علیه اعضای دادگاه کیفری لاهه اعمال کرده بود.


 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها