به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۲۹۶۷۷۰

خطر ابتلا به سرطان‌های شایع در سایه‌ چاقی

خطر ابتلا به سرطان‌های شایع در سایه‌ چاقی
گروه علمی:تحقیقات ثابت کرده است چاقی یا اضافه وزن می‌تواند احتمال ایجاد چند نوع سرطان را افزایش دهد. محققان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند می‌گویند کاهش وزن، خطر ابتلا به سرطان آندومتر را ۴۴ درصد و سرطان رحم را ۳۹ درصد کاهش می‌دهد.
 
کارلوس سلیس مورالس، سرپرست تحقیق انستیتوی علوم قلب و عروق و پزشکی BHF در دانشگاه گلاسگو می‌گوید، تنها حفظ وزن در محدوده سالم و برای مدت طولانی می‌تواند چنین اثرات مثبتی داشته باشد، به همین دلیل بسیار مهم است که افراد برای کاهش وزن بدن، کیفیت سبک زندگی خود را بهبود بخشند.مطالعات نشان داده است که چاقی خطر ابتلا به ۱۰ مورد از شایع‌ترین سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

برای مثال، نمره ۲۴.۹ به عنوان شاخص توده بدنی طبیعی در نظر گرفته می‌شود؛ هر چقدر در زنان و مردان بالای ۲۵ سال به این عدد اضافه شود، به طور کلی ۳ درصد خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها افزایش می‌یابد.به گفته محققان، چاقی باعث افزایش سطح هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروژسترون، همچنین فاکتورهای رشد مرتبط با انسولین، لپتین و آدیپونکتین (پروتئین‌های منتقل‌شده از بافت چربی) می‌شود.

برای این مطالعه، سلیس‌ مورالس و همکارانش ۴۰۰ هزار زن و مرد را که فاقد سرطان بودند، مورد بررسی قرار دادند. محققان می‌خواستند خطر ابتلا و مرگ ناشی از سرطان را بر اساس شش نشانگر چاقی بدانند؛ درصد چربی کل بدن، نسبت دور کمر به لگن، نسبت دور کمر به قد، نسبت دور کمر و مفصل ران، شاخص توده بدنی (BMI) و برآورد چربی بدن بر اساس قد و وزن.

محققان می‌گویند حفظ وزن طبیعی و داشتن یک رژیم غذایی متعادل به همراه تحرک بدنی برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی از جمله پیشگیری از سرطان مفید است.پیشنهاد محققان این است که سبک زندگی سالم را دنبال کنید و تا زمانی که این سبک به یک عادت تبدیل نشود، آن را رعایت کنید. برای افزایش فعالیت بدنی خود، کاری را که به نظر شما سرگرم کننده است، از جمله رقص یا باغبانی، انجام دهید. نوعی رژیم غذایی را دنبال کنید که مطابق با علاقه شما بوده، اما میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار به اندازه کافی در آن گنجانده شده باشد.
برچسب ها: چاقی سرطان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها