به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۷ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۲۹۶۸۶۳

خروج سرمایه‌ها از کشور ادامه دارد

خروج سرمایه‌ها از کشور ادامه دارد
گروه اقتصادی کارون
در حالی که به اعتقاد کارشناسان، بزرگترین مشکل کشور در حال حاضر رکود و نبود سرمایه گذار برای ایجاد رونق در کشور است، آمارهای تاسف بار از فرار سرمایه‌ها منتشر می‌شود كه نشان از عمق فاجعه اقتصادی در جامعه ایرانی دارد.

مسئولانی كه در چندین و چند نهاد و وزارتخانه مسئول جذب سرمایه‌گذاران خارجی هستند، گویی از خروج بی‌رحمانه سرمایه‌های اقتصادی و البته انسانی ارزشمند كشور غافل شده‌اند. اگر تا پیش از این ایرانیان تمایل به مهاجرت به آمریكا و اقامت در بهترین مناطق داشتند، تا جایی كه لس‌آنجلس به عنوان یكی از لاكچری ترین شهرهای ایالات متحده تهران‌جلس خوانده می‌شد، حالا و در پی كاهش ارزش پول ملی، محدودیت‌های شدید برای شهروندان ایرانی و همچنین افزایش چشمگیر مهاجران به كشورهایی پناه می‌برند كه در همین چند سال گذشته هم توان رقابت اقتصادی با ایران را نداشتند. اما در این سال‌‌ها به مدد تحریم‌های ظالمانه علیه كشورمان و محدود شدن بسیاری از ارتباطات نرمال اقتصادی با كشورهای جهان و البته سیاست‌های اقتصادی غلطی كه سال‌ها در كشور اجرا شد و از سوی دیگر، بهره‌گیری كشورهای منطقه و همسایه از بهترین متخصصان و احترام به علم اقتصاد با رشد اقتصادی مداوم و باورنكردنی 4، 5 و حتی 8 درصد خودشان را یك سر و گردن بالاتر از سایر كشورهای منطقه كشیده‌اند. تركیه و گرجستان نمونه‌های بسیار بارز این شرایط هستند.

كشورهایی كه با رشد اقتصادی غیرنفتی خود توانسته‌اند در این سال‌ها، ایرانیان را با سرمایه‌های كلان اقتصادی و با وعده‌و عیذهای فراوان ازز جمله اقامت و شهروندی به خرید خانه و ملك در كشورهایشان ترغیب كنند، تا جایی كه طبق آمار رسمی كه در تركیه منتشر شده است، ایرانیان در بین خارجی‌ها رتبه نخست خرید مسکن در ترکیه و در ۷ ماهه سال جاری رتبه دوم را با خرید ۴۶۰۰ خانه به دست آورده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حال حاضر باعث شده شاهد فرار سرمایه گسترده از کشور باشیم عدم امنیت سرمایه گذاری و ریسک مربوط به آن است، این موضوع حداقل در دو دهه اخیر با افزایش روبرو بوده، به طوریکه در گذشته سرمایه‌های ایرانی جذب دوبی می‌شدند و بعد از آن نیز کشور‌های آسیای میانه بازار جذابی برای سرمایه‌های ایرانی بود. آینده اقتصادی نرمال و پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد ایران یکی از دلایل عمد‌های است که باعث می‌شود افراد سرمایه خود را برداشته و از کشور خارج شوند، در این رابطه خرید ملک در ترکیه به عنوان یک گزینه مورد قبول مورد توجه قرار گرفته است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها