به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۷ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۲۹۶۹۳۱

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر آینده ژاپن کیست؟

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر آینده ژاپن کیست؟
گروه بین‌الملل: فومیو کیشیدا، وزیر خارجه سابق ژاپن با پیروزی در رقابتی تنگاتنگ برای کسب کرسی رهبری حزب لیبرال دموکرات ژاپن، به‎‌زودی نخست‌وزیر این کشور می‌شود.
 کیشیدا که سیاستمداری میانه‌رو محسوب می‌شود، روز چهارشنبه موفق شد تا با شکست رقیب اصلی خود، تارو کونو، وزیر اصلاحات اداری را که به دلیل تلاش برای رفع موانع واکسیناسیون سراسری در ژاپن در میان مردم و به ویژه جوانان محبوب شده، رهبری حزب حاکم ژاپن را در اختیار بگیرد. او در سال ۲۰۲۰ مغلوب یوشیهیده سوگا شده بود که پس از تنها یک سال از نخست وزیری به دلیل کاهش محبوبیت ناشی از افزایش نارضایتی عمومی نشبت به نحوه مدیریت همه‌گیری کرونا و واکسیناسیون سراسری تصمیم به کناره‌گیری از قدرت گرفت. کیشیدا متعهد شده که دولت او بودجه هنگفتی را در قالب محرک‌های مالی جدید به منظور غلبه بر تبعات اقتصادی همه‌گیری کرونا تامین و هزینه کند. او در عین حال، وعده داد که با نابرابری درآمد مبارزه کند و اقتصاد ژاپن را از عوارض سیاست‌های نئولیبرالی که در دو دهه گذشته اجرا شده، نجات دهد. نخست وزیر آینده ژاپن همچنین تاکید کرده که با درس‌گیری از شکست دولت پیشین، راهبرد تازه‌ای را برای مهار همه‌گیری کرونا و تسریع بیش از پیش واکسیناسیون سراسری در پیش بگیرد. رهبر جدید حزب لیبرال دموکرات ژاپن همچنین باید بر چالش کاهش محبوبیت حزبش تا پیش از برگزاری انتخابات آتی در ژاپن غلبه کند.
فومیو کیشیدا پیشتر مسئول سیاسی حزب لیبرال دموکرات بود و در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ وزیر خارجه ژاپن بود. او با اتخاذ سیاست میانه‌روی موفق شد تا روابط سرد آن زمان ژاپن با روسیه و کره‌جنوبی را قدری گرم کند و زمینه سفر تاریخی باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده به توکیو را فراهم کند. او همچنین در اکتبر سال ۲۰۱۳ و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۱+۵ به عنوان میانجی به تهران سفر کرد. البته او بر خلاف رقیبش تارو کونو در زمینه مسائل اجتماعی داغ در جامعه ژاپن از جمله ازدواج همجنسگرایان رویکرد محافظه‌کارانه‌‌ای دارد. در حالی که  کونو از ازدواج همجنسگرایان حمایت کرده و وعده بررسی قانونی شدن آن در پارلمان ژاپن را داده بود، کیشیدا گفته که هنوز به نقطه پذیرش ازدواج همجنسگرایان نرسیده است. کیشیدا در سال ۱۹۹۳ و با پیروی از پدر و پدربزرگش که از سیاستمداران صاحب‌نام اهل هیروشیما بوده‌اند، وارد عرصه سیاست شد. او پیش از آن در بانکی ژاپنی شاغل بود. نخست وزیر آینده ژاپن از علاقمندان جدی ورزش بیسبال است و در نوجوانی و جوانی از بازیکنان این رشته ورزشی بوده است. او پس از سه بار ناکامی در امتحان ورودی دانشکده حقوق دانشگاه توکیو در یک دانشگاه خصوصی پایتخت به تحصیل در رشته حقوق پرداخت.
برچسب ها: نخست‌وزیر ژاپن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها