به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۷ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۲۹۶۹۸۱

یک زن در تونس مامور تشکیل کابینه شد

یک زن در تونس مامور تشکیل کابینه شد
گروه بین الملل: رئیس جمهور تونس برای نخستین بار در تاریخ این کشور زنی را به عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه کرد. نجلاء بودن رمضان، استاد زمین‌شناسی دانشگاه ملی تونس و همکار وزارت علوم و آموزش عالی است.
قیس سعید،در یک اقدام بی‌سابقه به خانم نجلاء بودن رمضان ماموریت داد هرچه سریع‌تر دولت جدید را تشکیل دهد و اعضای کابینه خود را معرفی کند.معرفی خانم رمضان به عنوان رئیس دولت جدید تونس حدود دو ماه پس از آن انجام شد که سعید فعالیت پارلمان را به حالت تعلیق درآورد و نخست‌وزیر پیشین، هشام المشیشی را از جمله به علت کم‌کاری در مقابله با پاندمی کرونا برکنار کرد.
رئیس جمهور تونس در پیام معرفی رمضان به عنوان نخست‌وزیر آینده انگیزه این انتخاب را احترام به زنان تونسی و تقدیر از جایگاه و نقش آنها در جامعه عنوان کرد. سعید از رمضان خواست طی "ساعت‌ها یا روزهای آینده" کابینه خود را معرفی کند زیرا پس از خلع دولت قبلی زمان زیادی از دست رفته است.رئیس جمهور تونس از نخست‌وزیر احتمالی آینده خواست دولتی تشکیل دهد که پاسخگوی مطالبات شهروندان تونسی، از جمله در حوزه بهداشت، آموزش و حمل و نقل عمومی باشد.استاد زمین‌شناسی دانشگاه ملی تونس در دولت برکنار شده هشام المشیشی مسئولیت اجرای برنامه‌های بانک جهانی در وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی را برعهده داشت.
نجلاء بودن رمضان از سال ۲۰۱۱ که زین العابدین بن‌علی، دیکتاتور تونس سرنگون شد مدیرکل بخش کیفیت وزارت آموزش عالی بود و در سال‌های گذشته با این وزارت‌خانه همکاری داشته است.
قیس سعید هفته گذشته بخشی از قانون اساسی تونس را لغو کرد و با صدور فرمانی به خود امکان داد قدرت دولت را در اختیار بگیرد. او دلیل این اقدام را ضرورت شکستن بن‌بست سیاسی و اقتصادی و مهار پاندمی کرونا در تونس اعلام کرد.منتقدان ابراز نگرانی می‌کنند که با این رویه دستاوردهای انقلاب سال ۲۰۱۱ و جنبه‌های دموکراتیک قانون اساسی جدید مخدوش شود. تونس یکی از معدود کشورهایی است که در جریان تحولات موسوم به بهار عربی موفق شد در راه گذار به دموکراسی گام بردارد، گرچه در حال حاضر با چالش‌های سیاسی و اقتصادی زیادی درگیر است.


 
برچسب ها: تونس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها