به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۸ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۲۹۷۰۳۶

دخالت دولت در بازار میوه، موز را کمیاب کرد

دخالت دولت در بازار میوه، موز را کمیاب کرد
 گروه اقتصادی: تجارت نیوز نوشت: قیمت هر کیلو موز پنج تا هفت هزار تومان گران شد. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با اعلام این خبر گفت: هر کیلو موز با قیمت ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان فروخته شد و احتمالا این روند صعودی قیمت‌ها ادامه‌دار است.
 دخالت دولت در بازار میوه، موز را کمیاب کرد. قرار بود به ازای صادرات سیب موز وارد شود اما تجار به مصوبه دولت اعتقادی ندارند و می‌گویند انحصار در صادرات، بازار میوه را آشفته می‌کند.
حالا به نظر می‌رسد با این بروکراسی‌های اداری، واردات موز دوباره کم شده است. علاوه بر کاهش واردات موز، قیمت دلار هم بر قیمت میوه‌های خارجی اثرگذاشته. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی میوه‌های لاکچری هم به دلیل قاچاق و رابطه مستقیم آن با قیمت دلار گران شدند.
به عنوان مثال یک بسته تمرهندی ۴۵۰ گرمی تایلندی با قیمت ۱۵۳ تا ۱۶۰ هزار تومان و آواکادو هم با قیمت ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
یک بسته تمرهندی ۴۵۰ گرمی تایلندی با قیمت ۱۵۳ تا ۱۶۰ هزار تومان و آواکادو هم با قیمت ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
موز در قم هم گران شد
البته چندی پیش تجار میوه از احتمال افزایش قیمت موز گفته بودند. یکی از کاربران هم از شهر قم نوشته است: « دو روز است که هر کیلو موز بین پنج تا هفت هزار تومان گران شده است.»
رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به گرانی قیمت موز توضیح داد: بازار انحصاری میوه را گران می‌کند. دولت فقط به ازای صادرات سیب اجازه واردات موز را می‎دهد. در حالی که این دستورها اشتباه است. ایران از تنوع میوه و سبزی برخوردار است بنابراین صرفا برای واردات موز نباید از تنها محصولی مثل سیب استفاده کرد. همین مسائل باعث آشفتگی در بازار می‌شود.
میوه‌های دیگر هم گران می‌شود؟
مصطفی‌دارایی‌نژاد گفت: در بازار ایران ۶۶ قلم میوه وجود دارد. مثلا دولت می‌تواند به ازای صادرات سیب اجازه صادرات خیار یا سیب‌زمینی را در قبال واردات موز بدهد. این اقدام علاوه بر ارزآوری برای کشور به حوزه کشاورزی هم رونق می‌دهد.
او اظهار کرد: افزایش قیمت موز ادامه‌دار است. با افزایش قیمت موز مسلما قیمت سایر میوه‌ها نیز تاثیر می‌گیرد و باعث گرانی سایر میوه‌ها می‌شود.
آنچه مشخص است پاییز و زمستان امسال تجربه کمبود و افزایش دو برابری قیمت موز تکرار خواهد شد. البته این اتفاق در شرایطی می‌افتد که دولت نسبت به سخنان فعالان بخش‌خصوصی بی‌اعتنایی کند.
چندی پیش مصطفی‌دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان گفته بود: «هشت ماه است که موز را در میدان اصلی میوه و تره‌بار با قیمت ۲۰ هزار تا ۲۳ هزار تومان عرضه می‌کنند. چنانچه این مصوبه اصلاح نشود ممکن است قیمت موز تا ۱۰ روز دیگر گران شود.»
برچسب ها: موز

۱۴۰۰/۰۷/۰۹ ۲۱:۳۹
خدا لعنت کنه هرچی دلال هستش (377565)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها