کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکسن فایزر نیازی به دوز سوم ندارد

چرا واردات واکسن فایزر به ایران منتفی شد؟

رویداد‌۲۴ , 9 مهر 1400 ساعت 10:07


گروه جامعه: گویی مردم ایران قرار نیست رنگ واکسن فایزر را به خود ببینند؛ ماجرای فایزر دیگر به جوک خنده دار و غم انگیزی در کشور تبدیل شده است. در حالی که قرار بود دو میلیون دوز واکسن فایزر ساخت بلژیک برای تزریق به عنوان دوز تقویت کننده به کادر درمان و زنان باردار به کشور وارد شود، وزارت بهداشت به یک باره اعلام کرد منتظر نباشید، واکسن فایزری به کشور وارد نشده و نخواهد شد. البته اخبار و گزارش‌های جهت دار برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری فارس در مخالفت با واردات فایزر را در روند مبهم منتفی شدن واردات این واکسن نادیده گرفت.

ماجرای واردات فایزر و منتفی شدن آن چه بود؟
روز گذشته وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای از ممنوعیت دوباره واردات واکسن فایزر به کشور خبر داد. این در حالی است که وزیر بهداشت شخصا اعلام کرده بود که بیش از دو میلیون دوز واکسن فایزر برای تزریق به زنان باردار وارد کشور می‌شود، اطلاعیه وزارت بهداشت جزئیات بیشتری در این باره ارائه می‌دهد؛ در این اطلاعیه آمده: «اعضای کمیته ملی واکسن کووید-۱۹ در جلسه اخیر با اجماع و تکیه بر شواهد معتبر علمی به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون زنان باردار همچنان با واکسن سینوفارم که تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارد، ادامه یابد.» در ادامه هم تأکید شده که «در وزارت بهداشت تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد.»

 
اعضای کمیته ملی واکسن کرونا در حالی به یک باره تصمیم به لغو واردات واکسن کرونا گرفته‌اند که همین کمیته پیشتر مجوز واردات واکسن کرونا را صادر کرده بودند.  ممنوعیت واردات واکسن فایزر با دستور مستقیم وزیر بهداشت صورت گرفته. این در حالی است که اول مهر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت اعلام کرده بود که واکسن فایزر تنها برای مادران باردار تزریق می‌شود. میزان واردات این واکسن نیز از سوی وزارت بهداشت اعلام شده بود که قرار است دو میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شود.

روزنامه همشهری در گزارشی علت اصلی منتفی شدن واردات واکسن فایزر به کشور را جویا شده و به نقل از مسئولانی در وزارت بهداشت که نخواستند نامشان فاش شود نوشته که حمل‌ونقل این واکسن با توجه به شرایط نگهداری در دمای منفی ۶۰درجه به نقاط مختلف کشور مقرون‌به‌صرفه نیست و واردات آن محدود است. این مسئولان تغییر نظر وزیر بهداشت را از دلایل لغو واردات آن اعلام کردند.

در حالی که قرار بود واکسن فایزر اواسط هفته گذشته وارد کشور شود، حالا به یک باره با دستور مستقیم وزیر بهداشت، واردات این نوع واکسن به کشور منتفی می‌شود. هفته گذشته خبرگزاری فارس سلسله گزارش‌هایی را علیه واکسن فایزر و خطرات آن برای زنان باردار منتشر کرده بود. تاثیر این گزارش‌ها بر تصمیم وزیر بهداشت برای لغو واردات فایزر به ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. به ویژه اینکه دلایل غیرمنطقی، چون هزینه بالای نگهداری و انتقال آن عنوان شده. بر این اساس می‌توان گفت تصمیم به لغو واردات فایزر به ایران از سوی نهاد‌های دیگر اتحاذ شده است. این در حالی است که رهبری نیز پیشتر اعلام کرده بود که واردات واکسن فایزر ساخت دیگر کشور‌ها به جز آمریکا به کشور بلامانع است. حالا بر چه اساسی وزیر بهداشت شخصا در آستانه واردات واکسن فایزر به کشور چنین تصمیمی می گیرد و چرا باید تا این اندازه بر این واکسن حساسیت وجود داشته باشد این در حالی است که در سراسر جهان و در کشورهای مختلف انواع مختلف واکسن فایزر استفاده شده و در حال استفاده است.

اکنون در جهان دوز تقویت کننده در حال تزریق است و به افرادی که سن بالا دارند و یا ایمنی بدنی پایینی دارند شات سوم فایزر و مدرنا تزریق می شود. این در حالی است که در ایران هنوز مردم با تابوی واکسن فایزر مواجهند و مشخص نیست چه زمانی قرار است با اعمال نظرهای سلیقه ای در قبال موضوع سلامت خود مواجه شوند.
واکسن فایزر نیازی به دوز سوم ندارد

در حالی که در ایران مردم با کابوس کرونا همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و با رفتارهای سلیقه ای برای دریافت ضروری ترین و مهمترین نیاز امروز خود برای مقابله با این بیماری مرگبار یعنی واکسن مواجه هستند، در دنیا بر سر دریافت دوز سوم تقویت کننده بحث و بررسی انجام می شود. مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید که دو هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا افراد به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده اند. نتایج تحقیقات این مرکز البته درباره دو دوز از واکسن‌های فایزر، مدرنا و یا یک دوز از واکسن جانسون و جانسون صدق می‌کند و تحقیقاتی درباره دیگر واکسن‌های کرونای موجود در بازار انجام نشده است.

آیا ما بدون دریافت دوز تقویتی یا همان بوستر واکسن کرونا به طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شده ایم؟ پاسخ بله است، مردم کسانی که دو دوز از واکسن‌های مدرنا یا فایزر و یا یک دوز از واکسن جانسون و جانسون را دریافت کرده اند حتی بدون دریافت دوز بوستر و یا تقویت کننده نیز به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده اند.
مرکز کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های آمریکا می‌گوید افرادی که دو دوز از واکسن‌های فایزرو مدرنا و یا یک شات از واکسن جانسون و جانسون را دریافت کرده اند به دوز سوم نیازی ندارند و به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده اند.

به گفته این مرکز، واکسن‌ها محافظت قدرتمندی را علیه بیماری‌های جدی ایجاد می‌کنند. اما مقام‌های بهداشت آمریکا بر اساس شواهدی مبنی بر اینکه دریافت واکسن کرونا می‌تواند محافظت در برابر بیماری‌های خفیف‌تر، به ویژه در افراد مسن را کاهش دهد، به برخی از افراد در معرض خطر بیشتر بیماری‌های شدید ناشی از ویروس کرونا، دریافت دوز بوستر یا تقویت کننده را پیشنهاد می‌دهند.

این مرکز می‌گوید افراد ۶۵ سال و بالاترو افرادی که مراقبت‌های طولانی مدت دارند و سایر افراد ۵۰ تا ۶۴ ساله با مشکلات سلامتی مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی باید حداقل شش ماه بعد از دریافت فایزر دوز تقویت کننده دریافت کنند.

آژانس سلامت آمریکا توصیه به دریافت تقویت کننده برای افراد ۱۸ تا ۴۹ ساله با مشکلات سلامتی خودداری کرد، اما می‌گویند که آن‌ها نیز می‌توانند پس از در نظر گرفتن خطر فردی، این دوز تقویت کننده را دریافت کنند. همین امر در مورد افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله صدق می‌کند که شغل آن‌ها را در معرض خطر بیشتری برای عفونت قرار می‌دهد، مانند کارکنان بهداشتی، معلمان، اولین پاسخ دهندگان کارگرات کشاورزی و کارگران حمل و نقل عمومی.

افرادی که واکسن‌های مدرنا و جانسون و جانسون را دریافت کرده اند هنوز واجد شرایط دریافت دوز تقویت کننده نیستند، اما به احتمال زیاد به زودی باید این دوز را دریافت کنند.در دسترس بودن دوز‌های تقویت کننده در سراسر جهان متفاوت است. بریتانیا و اسرائیل نیز علی رغم اعتراضات سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه کشور‌های فقیر هنوز مقدار کافی از دوز‌های اولیه خود را ندارند، دوز‌های تقویت کننده را دریافت کرده اند.


کد مطلب: 297121

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/297121/چرا-واردات-واکسن-فایزر-ایران-منتفی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir