به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۹ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۲۹۷۱۵۹

مذاکرات در زمانی قابل‌قبول از سر گرفته می‌شود

مذاکرات در زمانی قابل‌قبول از سر گرفته می‌شود
گروه سیاسی: به گفته  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران از سر گرفته خواهد شد. جوزپ بورل،  گفت: مذاکرات اتمی با ایران در چارچوب زمانی قابل‌قبول آغاز خواهد شد.
بورل در سفر خود به خاورمیانه با مقامات کشورهای قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت. اولین مقصد بورل قطر است. او در دوحه با وزیر امورخارجه قطر دیدار داشت.تحولات افغانستان، امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس و برنامه اتمی ایران از جمله موضوعات مورد گف‌ت‌وگوی بورل با سران کشورهای عربی منطقه خواهد بود.
بورل قرار است در جریان سفرش به عربستان در روز شنبه ۲ اکتبر، دیداری نیز با عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن داشته باشد. جامعه بین‌المللی هنوز منصور هادی را رئیس‌جمهوری قانونی یمن می‌داند.
 بورل که به قطر سفر کرده  در دیدار با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه این کشور  تاکید کرد که اتحادیه اروپا نقشی میانجی در این مذاکرات برعهده دارد و انتظار دارد گفتگوها بر سر برنامه هسته‌ای ایران که بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در ایران متوقف شده، به زودی از سر گرفته شود.
مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به اینکه ایران تمایل خود را برای بازگشت به مذاکرات اعلام کرده از تهران خواست هرچه سریعتر این اتفاق رخ دهد و گفتگوها بار دیگر دنبال شود.از زمان پیروی ابراهیم رئيسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، مسئولان دولتی بارها اعلام کرده‌اند که تهران مشکلی با ادامه گفتگوها ندارد اما اروپا و آمریکا معتقدند ایران باید به صورت عملی گام‌هایی برای بازگشت به مذاکرات بردارد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیشتر گفته بود طرف غربی طبیعتا باید درک کند که دولت به یک بازه زمانی ۲ الی ۳ ماهه برای شکل‌گیری خود نیاز دارد و پس از آن مذاکرات هسته‌ای بار دیگر می‌تواند از سر گرفته شود.
 بورل در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه قطر همچنین تاکید کرد که اروپا به همکاری‌های خود برای آغاز دوباره گفتگوهای هسته‌ای در وین ادامه خواهد داد.
او همچنین در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به دیدارش با تمیم بن حمد، تاکید کرد که در این ملاقات در خصوص موضوعات مختلفی از جمله روابط اتحادیه اروپا و قطر، چالش‌های جاری در افغانستان، برجام، موضوعات منطقه‌ای و همچنین مسائل مربوط به حوزه انرژی بحث و تبادل نظر کرده است.
محمد بن عبدالرحمان هم از پیگیری مذاکرات هسته‌ای استقبال کرد و از کشورهای منطقه خاورمیانه خواست با یکدیگر گفتگو کنند تا از تنش‌ها کاسته شود. عبدالرحمان با اشاره به اینکه قطر تمایلی به مشاهده یک مسابقه هسته‌ای در منطقه ندارد تاکید کرد که دوحه نقش میانجی را در مذاکرات هسته‌ای ایران ایفا نمی‌کند اما از پیگیری گفتگوها استقبال می‌کند.


 
برچسب ها: مذاکرات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها