به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۹ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۲۹۷۲۱۰

چگونگی تشخیص و انجام تست آنتی‌بادی‌ کرونا‌

چگونگی تشخیص و انجام تست آنتی‌بادی‌ کرونا‌
گروه علمی:انجام تست آنتی‌بادی‌ کرونا‌ ویروس و تشخیص ویروس کرونا را در این گزارش بیاموزید.ویروس sars_cov_۲ یک ویروس نو ظهور بوده که مسئول بیماری تنفسی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است. هنگامی که فرد در معرض ویروس جدید قرار می‌گیرد و پس از یک دوره نهفتگی سیستم ایمنی بدن پروتئین‌هایی به نام آنتی بادی تولید میکند که به عنوان بخشی از واکنش طبیعی بدن برای مبارزه با عفونت و خنثی سازی پاتوژن است. آنتی بادی‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که به عنوان ایزوتایپ یا کلاس شناخته می‌شوند.
 
آنتی بادی‌های lgM در مراحل اولیه عفونت علیه آنتی ژن ویروسی تولید می‌شوند؛ و بعد از ۴ تا ۷ روز پس از ایجاد علائم، قابل تشخیص هستند و به دنبال آن، آنتی بادی‌های  ۷lgG  تا ۱۴ روز ،  روز پس از شروع علائم تولید می‌شوند و وابسته به آنتی ژن فرد بوده که حتی ماه‌ها و سال‌ها قابل تشخیص هستند. در صورت ابتلای فرد به عفونت بدون هیچگونه علائمی، این آنتی بادی‌ها نیز قابل تشخیص هستند.

تست آنتی بادی کووید ۱۹ برای تشخیص وجود آنتی‌بادی‌های lgM و lgG، sars_cov_۲ در سرم خون انسان یا نمونه‌های پلاسما استفاده می‌شود با استفاده از سیستم‌های مبتنی بر کاست، برای انجام آزمایش، کاست رو یک سطح در دمای اتاق قرار می‌گیرد و سپس یکی از انگشتان توسط لنست سوراخ می‌شود از قطره چکان پلاستیکی برای گرفتن چند قطره خون استفاده می‌شود سپس یک قطعه نمونه موجود در چاهک کاست اضافه می‌شود.

سرانجام قطره‌هایی از یک بافر برای وسایل آزمایش به چاهک نمونه اضافه وکاست به مدت ۱۰ دقیقه انکوبه می‌شود. اسکیت یک‌روش ایمونوکروماتوگرافی جریان جانبی کیفی است و دستگاه آزمایش شامل یک پد نمونه است که در آن، نمونه ترکیبی به پایین جریان پیدا کرده و یک عدد ترکیبی که حاوی ترکیب آنتی‌ژن کووید ۱۹ و طلا است، آنتی ژن و آنتی بادی‌های ضد sars_cov_۲ در نمونه متصل و می‌توان از دو آنتی‌ژن مختلف استفاده کرد که یکی مایل به ترکیب با آنتی بادی lgM و دیگری مایل به ترتیب با آنتی بادی lgG را دارد.

آنتی ژن ویروسی با نانوذرات طلا برچسب‌گذاری شده که به دلیل فعل و انفعالات نوروز را با نور مریی می‌تواند به عنوان شاخص پسری مورد استفاده قرار گیرد بدینگونه که نانوذرات طلا نور را جذب و پراکنده می‌کنند. در نتیجه نور قرمز ایجاد می‌شود. علاوه بر این، آنتی بادی‌های lgG خرگوش که با نانو ذرات طلابرچسب گذاری شده اند، در پد ترکیب وجود دارند؛ و از آن‌ها برای کنترل کیفیت و ارزیابی آزمون استفاده می‌شود آزمایش همچنین شامل یک غشا نیتروسلولزی با سه خط است خط اول با آنتی بادی‌های ضد lgm انسانی پوشیده و خط دوم با آنتی بادی‌های ضد lgG انسانی پوشیده و سومین خط با آنتی بادی‌های ضد lgG خرگوشی پوشانده شده است علاوه بر این، از یک پد جاذب هم در نوار تست استفاده می‌شود تا نمونه را به سطح دیگری منتقل کند.

این نمونه با اثر موئینگی به طور جانبی از طریق غشا حرکت می‌کند و در حین آزمایش، آنتی بادی‌های موجود در نمونه با آنتی ژن sars_cov_۲ و نانو ذرات طلای متصل به عمر در بدن اتصال این ترکیب و واکنش می‌دهند سپس این مخلوط و با اثر موئینگی به طور جانبی در طول غشا حرکت می‌کند و آنتی بادی‌های lgM و lgG به ترتیب به ضد lgM انسانی و ضد lgG انسانی متصل می‌شوند. در حالی که آنتی بادی‌های lgG خرگوش به آنتی بادی‌های lgG ضد خرگوشی متصل می‌شوند و فقط آن‌هایی که به مجموعه نانو ذره‌ی طلا و آنتی ژن کووید ۱۹ متصل شده‌اند یک خط رنگی قابل مشاهده تولید می‌کنند.

درصورت تشخیص آنتی بادی‌های lgM و lgG، نتیجه آزمایش مثبت است. اگر تنها آنتی بادی‌های lgM وجود داشته باشند و اگر فقط آنتی بادی‌های lgG شناسایی شوند هنگامی که lgM مثبت است و lgG منفی است، سیستم ایمنی بدن درحال تولید آنتی بادی برای عفونت اخیر در مواجهه با ویروس هدف است. هنگامی که lgM و lgG هر دو منفی هستند سیستم ایمنی بدن در حال تولید آنتی بادی برای عفونت در حال پیشرفتی است که احتمالا ۱۴ روز پیش آغاز شده است.

هنگامی که lgG مثبت و lgM منفی است سیستم ایمنی بدن، آنتی بادی‌های را علیه آنتی ژن ویروسی هدف تولید کرده است، نتیجه آزمایش منفی به این معنی است که یا فرد به ویروس آلوده نشده یا شاید فرد اخیراً دچار بیماری شده اما هنوز آنتی‌بادی تولید نشده است زیرا دقت آزمایش به میزان آنتی‌بادی بستگی دارد. برخی افراد ممکن است پس از عفونت، آنتی بادی قابل تشخیص ایجاد نکنند، از آنجاکه کووید ۱۹ یک بیماری جدید است ما دقیقاً نمی دانیم که آنتی بادی چه مدت دوام می آورد بنابراین یک آزمایش منفی می‌تواند بدین معنی باشد که فرد در گذشته آلوده بوده و آنتی‌بادی‌ها دیگر قابل تشخیص نیستند.اگر خط نشان کنترل کیفیت رنگ قرمز را نشان دهد نتیجه آزمایش نامعتبر است و بنابراین، نمونه باید دوباره آزمایش شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها