به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۲۹۷۴۲۷

سند پیشنهادی اردن برای تغییر رفتار نظام سوریه

سند پیشنهادی اردن برای تغییر رفتار نظام سوریه
گروه بین الملل: یک "سند محرمانه" اردنی رویکرد جدیدی را برای تعامل با نظام سوریه پیشنهاد کرد که به ده‌ها سال سیاست تغییر نظام سوریه پایان می‌دهد و در نهایت منجر به تغییر تدریجی رفتار نظام این کشور خواهد شد.
 روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی از یک "سند محرمانه" اردنی پرده برداشت که گفته می‌شود رویکرد جدیدی را برای تعامل با دمشق ارائه می‌دهد.
طبق این گزارش، این رویکرد به ده‌ها سال سیاست تغییر نظام سوریه پایان می‌دهد و در آن گام‌هایی با هدف "تغییر تدریجی رفتار نظام" پیشنهاد می‌شود که در نهایت منجر به خروج تمامی نیروهای خارجی از سوریه می‌شود که پس از سال ۲۰۱۱ وارد این کشور شده‌اند.
الشرق الاوسط در این باره نوشت که این سند همچنین "منافع مشروع" روسیه در سوریه را به رسمیت می‌شناسد.
یک مقام بلندپایه غربی مطلع از سند مذکور در این باره گفت که این سند در دوره گذشته میان رهبران عرب از جمله عبد الله دوم، پادشاه اردن با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی و همچنین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و اجلاس بین‌المللی بغداد مورد بررسی قرار گرفته است.
طبق گفته این مقام غربی، ارزیابی سند مذکور بر این اساس است که تعامل با بحران سوریه در ۱۰ سال گذشته با "شکست" مواجه شده است، چراکه ۶.۷ میلیون سوری پناهنده، ۶.۶ میلیون آواره بوده و ۱۳ میلیون دیگر نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند. علاوه بر این، ۸۰ درصد از مردم سوریه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ۲.۵ میلیون کودک نیز امکان رفتن به مدرسه را ندارند.
الشرق الاوسط در ادامه نوشت: سند مذکور رویکرد جدیدی را پیشنهاد می‌کند که منجر به تمرکز مجدد بر راه حل سیاسی در سوریه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل متحد و پرداختن به بحران انسانی و پیامدهای امنیتی آن در سوریه و همسایگان آن می‌شود و شامل اقدامات مختلف با تمرکز بر "مبارزه با تروریسم و ​​مهار نفوذ فزاینده ایران" می‌شود.
به گفته این مقام غربی، هدف این رویکرد "تغییر تدریجی رفتار نظام" در ازای مشوق‌هایی است که به "طور مثبتی بر ملت سوریه و بازگشت پناهندگان و آوارگان" تاثیر خواهد گذاشت.
این مقام غربی گفت: دریافت حمایت روسیه از این رویکرد، علاوه بر به رسمیت شناختن منافع مشروع روسیه و سپس همکاری با آن برای شناسایی نقاط مشترک به امید پیشرفت در راه حل سیاسی و اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ضروری است.
این روزنامه همچنین گزارش داد که از جمله موانع پیش روی این رویکرد، اختلاف بر سر "تعامل با نظام"، عدم اجماع اعراب درباره بازگشت دمشق به اتحادیه عرب و عدم پیشرفت در راه حل سیاسی مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ و همچنین پایبندی آمریکا و کشورهای اروپایی به سه ابزار فشار؛ یعنی تحریم‌ها، انزوا و تامین مالی روند بازسازی هستند.
طبق این گزارش، یکی از پیشنهادات این است که اردن قبل از گسترش ارتباط‌ها، "تعامل آزمایشی" با دمشق را در دستور کار خود قرار دهد.
الشرق الاوسط همچنین نوشت: درخواست اولیه خروج همه عناصر غیر سوری از خطوط تماس"، سپس خروج همه نیروهای خارجی در مقابل خروج نیروهای آمریکایی و برچیدن پایگاه التنف در مرزهای سوریه-اردن و عراق و باز شدن کانال‌هایی برای هماهنگی میان ارتش سوریه و نیروهای امنیتی از یک سو و همتایان آنها در کشورهای همسایه برای تأمین امنیت مرزها از سوی دیگر از دیگر پیشنهادهای این سند به شمار می‌روند.
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها