به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۲۹۷۴۶۳

کلسترول خون نرمال چند است؟

کلسترول خون نرمال چند است؟
گروه علمی:کلسترول یکی از مواد طبیعی در بدن انسان است که کاهش و افزایش آن باعث بروز مشکلات جدی در بدن می‌شود.کلسترول خون یک ماده طبیعی است و وجود آن در بدن نقش حیاتی را ایفا می‌کند که ۷۵ درصد آن توسط کبد و ۲۵ درصد مابقی توسط مواد غذایی مصرفی تامین می‌شود.
 
با وجود اینکه وجود کلسترل برای بدن مهم و حیاتی است، اما افزایش آن موجب چربی مضر خون و گرفتگی جریان خون در رگ و نهایتا سکته قلبی می‌شود.به طور معمول بدن انسان تمایل به تولید کلسترول دارد و این کلسترول از طریق کبد تامین می‌شود؛ با این وجود عواملی در بدن وجود دارند که کلسترول بدن را تنظیم می‌کنند در غیر این صورت سطح آن بالا رفته و عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت.

یک فرد بالغ هر ۶ تا ۸ سال باید با استفاده از آزمایش، سطح کلسترول بدن خود را بسنجد تا در صورتی که این سطح بیشتر از حد معمول بود، با استفاده از دارو آن را کاهش دهد.به طور معمول، کلسترول مردان بیشتر از زنان است و سطح کلسترول مردان به طور کلی با افزایش سن افزایش می‌یابد.

در افراد بالغ سطح کلسترول باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در هر دسی لیتر باشد، سطح کلسترول بین ۲۰۰ تا ۲۳۹ خطرناک است و باید به دکتر مراجعه کرد که با استفاده دارو سطح آن کاهش پیدا کند، اما اگر سطح کلسترول بالاتر از ۲۴۰ باشد، باید فرد در بیمارستان بستری و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرد.

در صورتی که کلسترول بدن پایین‌تر از حد معمول باشد، ممکن است مشکلاتی برای فرد ایجاد شود؛ برای مثال کلسترول بین ۶۰ تا ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر با عارضه قلبی همراه است و کمتر از ۴۰ نیز باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرد.بهترین توصیه برای کودکان و نوجوانان برای کنترل سطح کلسترول، داشتن یک شیوه زندگی سالم و فعال است که این شامل رژیم غذایی سالم و ورزش زیاد است.

کودکان کم تحرک و دارای اضافه وزنی که از رژیم غذایی سرشار از غذا‌های فرآوری شده استفاده می‌کنند، به احتمال زیاد دارای کلسترول بالا هستند، کودکانی که سابقه خانوادگی کلسترول بالا دارند نیز ممکن است در معرض خطر باشند.

به طور کلی، هرچه زودتر یک فرد بالغ زندگی سالم را شروع کند، برای سطح کلسترول خود بهتر است. سطح کلسترول به مرور زمان افزایش می‌یابد، همه بزرگسالان باید برنامه ورزشی منظم خود را حفظ کنند.کلسترول بالا در هر سنی فرد را در معرض بیماری‌های قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد. احتمال بروز این خطرات با افزایش سن بیشتر می‌شود، به ویژه برای بزرگسالانی که اقدامی برای کاهش تجمع کلسترول خود انجام نمی‌دهند.
برچسب ها: کلسترول خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها