به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۲۹۷۶۶۳

نظام عراق نیازمند اصلاحات است

نظام عراق نیازمند اصلاحات است
گروه بین الملل: رئیس جمهور عراق در سخنانی به وجود نقص ساختاری در نظام فعلی در این کشور اذعان کرد. وی در عین حال روابط با آمریکا را مهم خواند.
 برهم صالح،  اظهار کرد: بیانیه مرجعیت دینی مهم بود و در وضعیت حساسی منتشر شد. همچنین در آن بر حفظ کشور و ضرورت برگزاری انتخابات به عنوان روندی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت و حل مشکلات کشور تاکید شده بود. ما باید آماده جلوگیری از دستکاری انتخابات توسط کسانی که در کمین تجربه انتخاباتی کشور و منحرف کردن آن از مسیر واقعی هستند، باشیم.
 پس از گذشت ۲۰ سال از نظام فعلی عراق، باید به وجود نقص ساختاری در نظام حاکمیت و نیاز آن به انجام اصلاحات حقیقی اذعان کنیم که تنها راه حل و فصل آن، مراجعه به آرای ملت است.
برهم صالح ادامه داد: امیدوارم تحریم کنندگان درباره گزینه‌هایشان دقت کنند. چراکه مشارکت گسترده، تأکید بر اراده بسیاری از شهروندان در جنبش اکتبر است که خواستار حفظ کشور هستند و این انتخابات، فرصتی برای مشارکت آنها در ترسیم نقشه راه آینده کشور است. بخشنامه رفتار انتخاباتی که توسط ریاست جمهوری تدوین شد بر احترام به نتایج انتخابات تأکید دارد.
وی همچنین تاکید کرد که دولت باید پس از انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل شود؛ چراکه اوضاع کشور قادر به تحمل تاخیر در تشکیل دولت نیست و شهروندان نیز منتظر آغاز حل و فصل مشکلاتشان هستند. در پاسخ به جنبش اکتبر و احزاب سیاسی و اجتماعی، کمیته بزرگی از حقوقدانان و کارشناسان قانون اساسی را در ریاست جمهوری تشکیل دادیم و پیشنهاد فراگیری درباره اصلاح قانون اساسی ارائه کردیم که پارلمان آتی آن را بررسی خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روابط بغداد و واشنگتن نیز تصریح کرد: "روابط با آمریکا، مهم است و ما دارای منافع مشترکی هستیم. به همین دلیل، نباید روابط دو کشور، به جنبه نظامی محدود شود. ما در گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مذاکره می‌کنیم."برهم صالح ادامه داد: روابط با ایران نیز از نظر فرهنگی و اجتماعی مهم است و ما تاریخ، مرزهای جغرافیایی و منافع مشترک فراوانی داریم.رئیس جمهوری عراق همچنین درباره روابط بغداد با کشورهای عربی نیز گفت: روابط بغداد با کشورهای عربی تا حد زیادی گسترش یافته است و روابط با عربستان، مهم است و همگان اذعان می‌کنند که امنیت جهان عرب بدون وجود عراق قوی باثبات و دارای حاکمیت برقرار نخواهد شد.
رئیس جمهور عراق آنچه در افغانستان اتفاق افتاد و فروپاشی سریع سیستم دولتی آن، علیرغم توان نظامی بالای ارتش افغانستان در مقابل گروه‌های مجهز ، ناشی از فساد است.



 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها