به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۲۹۷۶۷۰

تصویر هوایی جدید از مریخ‌نورد "استقامت"

تصویر هوایی جدید از مریخ‌نورد "استقامت"
گروه علمی: به تازگی تصویری از مریخ‌نورد "استقامت" توسط مدارگرد شناسایی مریخ به ثبت رسیده است.به گزارش ایسنا، در این تصویر که توسط دوربین "های‌رایز" مدارگرد شناسایی مریخ ثبت شده است می‌توان مریخ‌نورد استقامت را از فراز آسمان مریخ مشاهده کرد. این مدارگرد مریخ را برای مطالعه ویژگی‌های زمین‌شناسی و آب‌وهوایی رصد می‌کند و دوربین "های‌رایز" به طور ویژه برای ثبت تصاویری با وضوح بالا از سطح مریخ طراحی شده است. این ویژگی "های‌رایز" را تبدیل به ابزاری مناسب برای مشاهده مریخ‌نورد استقامت می‌کند.
 
"استقامت" در حال حاضر منطقه‌ی "South Séítah" دهانه‌ی جزرو مریخ را جستجو می‌کند.در روز ۲ اکتبر(۱۰ مهر)، کاوشگرهای ناسا از جمله سطح‌نوردهای "استقامت"، "کنجکاوی"، "اینسایت" و سطح‌نشین "لندر" و مدارگردهای "ادیسه"، "ماون" و مدارگرد شناسایی مریخ وارد دوره خاموشی می شوند.

دلیل این کار این است که طی دو هفته آینده خورشید در رویدادی به نام "مقارنه خورشیدی مریخ"(Mars solar conjunction) در حال قرارگیری میان زمین و مریخ است که این اتفاق، مانع از برقراری همه ارتباطات مستقیم می‌شود. ناسا در طول این دوره ارتباطش را با کاوشگرهای مریخ قطع می‌کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ سیگنالی باعث ایجاد اختلال در  ماموریت‌ها نمی‌شود.

با این حال ماموریت‌های مریخ متوقف نمی‌شود. برای مثال "استقامت" در این مدت با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل دینامیک محیطی(MEDA) خود به اندازه‌گیری سرعت بادهای مریخ، دمای هوا می‌پردازد.پس از پایان "مقارنه خورشیدی مریخ" ناسا فعالیت خود را در روز ۱۶ اکتبر از سر می‌گیرد و داده‌های جمع‌آوری شده را دریافت می‌کند.   
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها