به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۲۹۷۶۷۸

تغذیه سالمندان در دوران نقاهت بیماری کرونا

تغذیه سالمندان در دوران نقاهت بیماری کرونا
گروه علمی: مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: در دوره نقاهت بیماری کووید ۱۹ سالمندان بیش از سایر سنین مستعد سوء تغذیه هستند که باید از نظر تامین کالری، پروتئین و ریز مغذی‌های لازم چه در منزل و چه در نقاهتگاه ها، تحت مراقبت جدی قرار گیرند.

نسرین علیزاده اظهارکرد: در صورت امکان غذا‌ها را از نظر پروتئین با اضافه کردن و مصرف گوشت چرخ کرده، پودر شیرخشک، پنیر، ماست چکیده، مغزها، تخم مرغ و ژلاتین غنی کنید مثلا می‌توانید پودر شیرخشک یا پودر انشور-۱ را به شیر معمولی اضافه کنید.وی با اشاره به مصرف میان وعده‌های مقوی برای سالمندان افزود: غذا‌هایی مانند سوپ غلیظ، پوره سیب زمینی با پنیر و یا گوشت مرغ، ساندویج تخم مرغ، پودر مخلوط مغز‌ها و فالوده انواع میوه بسیار مقوی است همچنین می‌توان از سمنو در میان وعده‌ها نیز استفاده کرد.

علیزاده ادامه داد: استفاده از مخلوط حبوبات و غلات در غذاها، مانند عدس پلو، لوبیا پلو و باقلا پلو و یا تهیه انواع کیک‌های کم شیرین خانگی با اضافه کردن مغز گردو و مغز بادام، میان وعده مناسبی برای این دوران هستند.
وی درخصوص غنی کردن وعده‌های غذایی از کربوهیدرات و کالری گفت: غذا‌ها را از نظر کربوهیدرات با استفاده از پوره سیب زمینی و جوانه گندم، ماش یا جو و از نظر کالری نیز با اضافه کردن خامه، روغن زیتون و روغن بذر کتان غنی کنید.

علیزاده خاطرنشان کرد: از مواد غذایی تازه و سالم استفاده کرده و از غذا‌های مانده و یا فریز شده و مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه اجتناب کنید.وی افزود: استفاده از انواع سبزی‌ها مانند هویج، سبزی‌های برگ سبز، کدو، کرفس، شلغم و .. در مصرف روزانه بسیار مفید است و می‌توان پوره آن‌ها را به غذا اضافه کرد.

علیزاده یکی از علل کم اشتهایی در این گروه سنی را کم آبی خواند و توصیه کرد: استفاده از مایعات مختلف در بین وعده‌های غذایی، به بدن آب کافی برسانید همچنین روزانه حداقل ۸ لیوان، آب آشامیدنی، چای کم رنگ، شیر یا آب میوه‌های طبیعی در فاصله وعده‌های غذایی استفاده کنید.وی یادآور شد: در صورتی که سالمند مبتلا به دیابت نباشد می‌توان از شیره انگور و یا انواع شربت‌های تهیه شده با عرقیات و نبات بصورت کم شیرین استفاده کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها