به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۲ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۲۹۷۸۱۱

باکو حضور اسرائیل نزدیک مرز ایران را تکذیب کرد

باکو حضور اسرائیل نزدیک مرز ایران  را تکذیب کرد
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان اتهام‌های ایران در مورد حضور نیروهای اسرائیلی در نزدیکی مرزهای مشترک را بی‌اساس خواند. وزیر خارجه جمهوری اسلامی به تازگی گفته ایران "حضور فعال اسرائیل در آذربایجان" را برنمی‌تابد.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان در مورد حضور نیروهای اسرائیلی در نزدیک مرزهای ایران این ادعا را به شدت تکذیب کرد.
 لیلا عبدالله‌یوا گفت: «ما اتهامات در خصوص حضور هرگونه نیروی ثالث در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان و ایران و تلاش‌های تحریک‌آمیز این نیروها را رد می‌کنیم، زیرا این اظهارات هیچ‌گونه اساس و پایه‌ای ندارد.»
وزیر خارجه جمهوری اسلامی به تازگی گفته ایران "حضور فعال اسرائیل در آذربایجان" را علیه امنیت خود می‌داند و آن را برنمی‌تابد.
در پی بالا گرفتن تنش میان تهران و باکو، نظامیان ایران رزمایشی در نزدیکی مرزهای مشترک با جمهوری آذربایجان برگزار کردند که با انتقاد الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور روبرو شد.
کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی یکی از دلایل انجام این رزمایش را افزایش حساسیت ایران به مرز مشترک با آذربایجان به خاطر حضور "یک عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت" عنوان کرده است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان این گونه اظهارات را بی‌اساس خواند و گفت: ایران تا کنون هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده است.
 عبدالله‌یوا گفت: «آذربایجان ده‌ها سال از اشغال بخشی از خاک خود و نقض مرزهای بین‌المللی در رنج بوده است از جمله بیش از ۱۳۰ کیلومتر از مرز مشترک ما و ایران تحت اشغال ارمنستان است.»
سال گذشته جنگی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ درگرفت که پیامدهای آن یکی از علت‌های اختلاف‌های اخیر میان تهران و باکو به شمار می‌رود.آذربایجان در این درگیری‌ها بخشی از قره‌باغ را تصرف کرد که با کشیدن کریدوری در آن برای اتصال به نخجوان، دسترسی مستقیم ایران به ارمنستان دچار چالش شده است.
در پی برگزاری رزمایش نظامیان جمهوری اسلامی در مرزهای شمال غرب، ترکیه و جمهوری آذربایجان اعلام کرده‌اند که قصد دارند در نخجوان و نزدیکی مرزهای ارمنستان و ایران "یک رزمایش بزرگ" برگزار کنند.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها