کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مخازن نگهداری مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی

12 مهر 1400 ساعت 21:40

گروه کسب و کار: مخزن اسید یا ضد اسید منبع یا تانکری است که جهت نگهداری مواد شیمیایی اسیدی، بازی یا هر ماده ای که باید در برابر این مواد شیمیایی محافظت شوند، کاربرد دارد.


مخازن اسیدی منبع یا محفظه‌ای مقاوم در برابر اسیدهای مختلف مانند گوگرد، نیتریک، هیدروکلریک، فسفریک و… هستند که از جنس های استیل ۳۱۶، پلی اتیلن با چگالی بالا، پلی پروپیلن، کامپوزیت، فایبرگلاس یا GRP در ظرفیت‌های مختلف 1 تا 200 متر مکعب در دو پیکربندی عمودی یا افقی طراحی و تولید می‌شوند. اسیدها را می‌توان در طبیعت به دو صورت آلی و معدنی یافت. اسیدهای آلی از مواد آلی و اسیدهای غیر آلی از مواد معدنی تشکیل شده‌اند. قابلیت اکسیداسیون اسیدها، میزان اسیدیته و کارایی آن‌ها را تعیین می‌کند. هرچه قدرت اکسیداسیون یک اسید بیشتر باشد، به عنوان اسید قوی‌تر شناخته می‌شود.

طراحی و تولید انواع مخزن نگهداری اسید توسط گروه صنعتی پروتانک

از آنجا که اسیدها دارای قدرت اکسیداسیون بالایی هستند، انتخاب مخزن مناسب برای ذخیره و حمل آن‌ها بسیار مهم است. جدا از خاصیت اکسید‌کننده یا خورنده بودن اسید، جرم حجمی آن‌ها نیز عاملی است که هنگام انتخاب مخزن ذخیره اسید باید در نظر گرفته شود. اسید سولفوریک مدت‌ها است که در بین اسیدهای آلی و معدنی به عنوان یک اسید معدنی قوی و سنگین در نظر گرفته شده است.

مخزن نگهداری اسید سولفوریک
مخزن سولفوریک اسید، مخزن یا منبعی جهت ذخیره اسید در غلظت‌های مختلف، از 15 تا 98 درصد است که امروزه در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام انتخاب مخزن ذخیره اسید سولفوریک، عوامل مختلفی را باید در نظر گرفت. یکی از مهمترین عوامل در انتخاب مخزن، غلظت و حجم اسید است. در زیر انواع مختلفی از مخازن ذخیره اسید سولفوریک و دیگر مواد شیمیایی با متریال گوناگون آمده است:

منبع نگهداری اسید پلی پروپیلن
مخزن پلی پروپیلن، مخزن یا تانکری است که از اکسترود کردن ماده پلیمرِ پلی پروپیلن، طراحی و تولید می‌شود. پلی پروپیلن در سه نوع ساختار isotactic, syndiotacti, atactic تولید می‌شود، که امروزه در صنایع گوناگونی اعم از ساخت مخزن، جهت ذخیره‌سازی و نگهداری مواد شیمیایی و اسیدی، نگهداری مایعات، مواد غذایی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت بالای منبع پلی پروپیلن در برابر سختی، انواع اسید، باز و حلال‌ها، کشش و هزینه مناسب و مقرون به صرفه آن در مقایسه با دیگر ترموپلاستیک‌ها، جایگاه ویژه‌ای جهت استفاده از آن در صنایع گوناگون ایجاد کرده است.

مخزن نگهداری اسید GRP
مخزن جی آر پی (Glass Reinforced Plastic) دارای قاب پلاستیکی تقویت شده با فایبرگلاس می‌‌باشد. این مخازن از یک ماده کامپوزیتی GRP ساخته شده‌اند که می توانند در برابر مواد اسیدی و قلیایی مقاومت کرده و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرند. مخازن کامپوزیتی با رزین‌های تقویت شده توسط الیاف شیشه، کاربردهای گوناگونی در زمینه نگهداری مواد اسیدی و شیمیایی دارند. مخزن GRP در حال حاضر به طور گسترده در صنایع مختلف برای ذخیره انواع مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب، اسیدها، قلیاها، آب نمک، مواد شیمیایی آلی و مشتقات نفتی همه می‌توانند در مخازن کامپوزیتی جی آر پی ذخیره و نگهداری شوند.

قیمت و خرید مخزن نگهداری اسید grp ساخت گروه پرو تانک

تانکرهای اسید ساخته شده از پلی اتیلن
پلی اتیلن HDPE
به دلیل ساختار مولکولی خطی به ندرت نسبت به مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهد (به استثنای کربن‌های انتهایی یا درجه سوم در شاخه‌های جانبی). اکثر اسیدهای آلی و چندین اسید معدنی مانند HCl و HF با پلی اتیلن سنگین واکنش نشان نمی‌دهند. مشتقات سولفوریک اسید هنگامی ایجاد می‌شود که اسید سولفوریک غلیظ (بیش از 70) در دمای بالا به آرامی با پلی اتیلن سنگین واکنش نشان دهد. پلی اتیلن سنگین هنگامی که در معرض 50٪ اسید نیتریک قرار می‌گیرد و در دمای محیط با اسید سولفوریک مخلوط شود، نیترات تولید می‌کند.

مخازن ذخیره‌سازی استیل کربن
برای ذخیره اسید سولفوریک در مقادیر 10000 گالن یا بیشتر، مخزن استیل کربن یک انتخاب کارآمد است و به عنوان گزینه اصلی نگهداری محلول اسید سولفوریک با غلظت بیش از 93 درصد شناخته می‌شود. از آنجا که مقدار آب موجود در محلول، در غلظت‌های زیر 93 درصد افزایش می‌یابد، میزان واکنش و خوردگی در مخزن فولادی افزایش پیدا می‌کند. مخزن فولادی کربنی می‌تواند تا 77 درصد اسید سولفوریک را به خوبی و بدون مشکل ذخیره کند.

مخزن ضد اسید ساخته شده از فایبر گلاس
مخزن فایبرگلاس تحت فشار فقط برای ذخیره‌سازی اسیدهایی با غلظت کمتر از 80 درصد توصیه می‌شود. هنگام ذخیره‌سازی، سولفوریک اسید شروع به تخریب رزین وینیل استر مخزن فایبرگلاس می‌کند. این امر به ویژه برای محلول‌هایی که دمایی بیش از 40 تا 50 درجه سانتیگراد دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد. زیرا همانطور که قبلاً گفته شد، واکنش اسید سولفوریک با آب گرمازا بوده و اگر دما بیشتر از 40 درجه باشد ممکن است پایداری ساختار مخزن به خطر بیفتد.

قیمت منبع اسید ذخیره سازی
به دلیل اهمیت ویژه ذخیره‌سازی و انتقال اسید، قیمت مخزن اسید برای کارفرمایان به اندازه قدرت نگهداری و مقاومت خوردگی مخزن اهمیت ندارد. در واقع، از آنجا که اسیدها هم خطرناک و هم گرانبها هستند، قیمت مخزن اسید برای شرکت‌ها پارامتر مهمی به حساب نمی آید. در نتیجه، هزینه مخزن اسید با توجه به متغیرهای زیر تعیین می شود:
•    بدنه مخزن از چه مواد مختلفی ساخته شده است.
•    در منبع، چه نوع اسیدی ذخیره می‌شود.
•    مقدار دانسیته و چگالی اسید چقدر است.
•    دمای داخل مخزن اسید
•    در معرض دید (غیر دفنی) یا دفنی بودن مخازن اسیدی
•    اتصالات مورد استفاده در بدنه مخزن اسید
•    ترکیب یا عدم ترکیب اسید با آب درون مخزن

گروه صنعتی پروتانک طراح و تولید کننده انواع مخازن 
گروه صنعتی پروتانک ارائه کننده انواع مخازن از جمله مخازن پلی پروپیلن، پلی اتیلن، مخازن فلزی، مخازن GRP و مخازن استیل و… می‌باشد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به مخازن پلی پروپیلن اشاره کرد که جهت ذخیره‌سازی و حمل و نقل انواع آفت کش‌ها و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت با بکارگیری دانش روز و مهندسین متخصص به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان این محصولات افتخار دارد در این عرصه حضوری فعال داشته باشد.
برای استعلام قیمت و دریافت مشاوره می‌توانید با شماره 02632708995 با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

خرید و قیمت مخزن ذخیره‌سازی اسید سولفوریک ساخت گروه صنعتی پروتانک

انواع مخزن اسید از نظر شکل ظاهری
از نظر شکل، انواع مختلفی از مخازن اسید وجود دارد. از نظر ظاهر و ساختار، مخازن اسید به دسته‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند اعم از:
•    مخزن اسید افقی 
•    منبع اسید عمودی 
•    مخازن اسید مکعبی
•    تانکر اسیدی ته قیفی

شکل مخزن اسید بر اساس نوع اسید، کاربرد آن و شرایط پروژه تعیین و انتخاب می‌شود. به عنوان مثال مخازن پلی اتیلن ضد اسید به صورت افقی و عمودی با قطر بین 1.4 تا 3 متر و با طول یا ارتفاعات مختلف طراحی و تولید می‌شوند. مخازن اسید فایبر گلاس می‌توانند به شکل مکعب و استوانه‌ای ساخته شوند، در حالی که برای ساخت مخازن اسید ته قیفی معمولاً از استیل استفاده می‌شود. برای دریافت مشاوره پیش از خرید مخزن اسید و استعلام قیمت می توانید با شماره 02632708995 در تماس باشید.


کد مطلب: 297832

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/297832/مخازن-نگهداری-مواد-شیمیایی-اسیدی-قلیایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir