به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۸:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۳ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۲۹۷۸۷۶

ظرفیت ترکیه برای پذیرش پناهجو تکمیل است

ظرفیت ترکیه برای پذیرش پناهجو تکمیل است
گروه بین الملل: مشاور سیاست خارجی اردوغان گفت: ظرفیت ترکیه برای پذیرش پناهجو تکمیل است و این کشور دیگر پناهجویی نمی‌پذیرد. پس از تسلط طالبان بر افغانستان بر تعداد افغان‌هایی که به ترکیه می‌روند، افزوده شده است.
ابراهیم کالین در عین حال تصریح کرد که موج پناهجویی از افغانستان به سمت ترکیه قابل مقایسه با موجی نیست که از پناهجویان سوریه به این کشور وارد شدند. با این وجود او تاکید کرده: «در صورتی که اقتصاد افغانستان از هم بپاشد، این مسئله می‌تواند تغییر کند. کشور ما دیرزمانی است که ظرفیتش تکمیل شده است. ما تا کنون حدود چهار میلیون سوریه‌ای را در کشورمان جا داده‌ایم. حالا دیگر نوبت جامعه جهانی، آمریکا و سازمان ملل است. ما هیچکس دیگری را نمی‌توانیم بپذیریم.»
وی  به انتقاد اتحادیه اروپا درباره دخالت ترکیه در سوریه نیز پاسخ داد. اروپا ترکیه را به دلیل ورود نظامیانش به شمال سوریه متهم به نقض حقوق بین‌الملل کرده است.
ابراهیم کالین در این باره گفت: «آن کسی که حقوق بین‌الملل را نقض کرده، اسد و پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) هستند.» دولت ترکیه از مدتها پیش از این که غرب به حد کافی مانع فعالیت شاخه سوریه پ‌ک‌ک نمی‌شود ناراضی است. ابراهیم کالین حضور ارتش ترکیه در سوریه را با این استدلال توجیه کرده و می‌گوید: «برخی دوستان اروپایی ما به ما انتقاد می‌کنند که چرا در سوریه سرباز داریم. آنها باید از این موضوع خشنود باشند، ما ساکنان این منطقه را در همان منطقه کنترل می‌کنیم. تنها به این دلیل که سربازان ترکیه در ادلب هستند، دو و نیم میلیون نفر از آنجا فرار نکرده‌اند. دوستان ما در غرب طوری رفتار می‌کنند که انگار ما نیروی اشغالگر هستیم.»مشاور سیاست خارجی اردوغان با اشاره به اوضاع افغانستان تصریح کرد که ترکیه در حال حاضر برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد اما می‌خواهد از وقوع یک فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری کند.کالین ادامه داد: «ما می‌خواهیم به رهبران افغانستان کمک کنیم تا فرودگاه‌ها را دوباره راه‌اندازی کنند. این را ما از اول گفته بودیم. مشاوره فنی را هم همراه با قطر شروع کرده‌ایم.»
با این حال او تاکید کرده که این امر اصلا آسان نیست: «چرا که مقامات جدید افغانستان در شرایطی نیستند که بتوانند سریع تصمیم بگیرند. همه چیز به کمیته "شورا" واگذار می‌شود که بالاترین کمیته در افغانستان است و آنها در حال حاضر باید تصمیمات زیادی اتخاذ کنند.»


 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها