به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۳ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۲۹۷۹۷۴

بعد از افغانستان، آمریکا روی چین متمرکز است

بعد از افغانستان، آمریکا روی چین متمرکز است
گروه بین الملل: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: پس از افغانستان ، آمریکا پیام روشنی را در مورد چگونگی تغییر اولویت های خود بخصوص در مواجهه با چین ارسال می کند و ما باید آماده پذیرش این وضعیت باشیم.
 جوزپ بورل،  در نشست عمومی پارلمان اروپایی درباره روابط آتی اتحادیه اروپا و آمریکا گفت: ایالات متحده اهمیت وجود یک اروپای قوی تر و بهتر" را به رسمیت می شناسد و متعهد است که حمایت خود را از اقدامات ضد تروریستی این بلوک در ساحل تقویت کند.
 شراکت دفاعی آکوس بین انگلیس، آمریکا و استرالیا یک زنگ بیدارباش برای روابط با واشنگتن است و همچنین به تغییر نقش جهانی آمریکا نیز اشاره کرد.
این مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه خاطرنشان کرد: توافق شراکت آکوس یک زنگ بیدارباش است. در جامعه آمریکا تغییراتی را شاهد هستیم که در طول چندین سال بر نقش کنونی این کشور در عرصه جهانی اثر می‌گذارند.
تصمیم استرالیا برای لغو قرارداد بزرگ خرید زیردریایی از فرانسه باعث شده تنشی میان متحدان غربی که برای مقابله با چین با یکدیگر همراه هستند، پدید آید.
ماه گذشته میلادی، ایالات متحده، استرالیا و انگلیس یک شراکت دفاعی سه‌جانبه جدید موسوم به آکوس (AUKUS) اعلام کردند. در حالی که ظاهرا بلوک جدید سه‌جانبه علیه هیچکسی تعریف نشده است، چین ابراز نگرانی کرده است که پیمان آکوس، صلح و امنیت را تضعیف کرده و رقابت تسلیحاتی را در منطقه تشدید کند.اتحادیه اروپا در قبال چین که یکی از شرکای مهم بازرگانی اتحادیه به حساب می‌آید، موضع ملایم‌تری را نسبت به آمریکا نشان می‌دهد که همراه با انگلیس و استرالیا این قرارداد جدید را منعقد کرده که به نظر می‌رسد برای مقابله با قاطعیت روزافزون چین در اقیانوس آرام طراحی شده است.اما منتقدان می‌گویند که این توافق، تلاش‌های گسترده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای کنار هم آوردن متحدان از جمله فرانسه را بی اثر می‌کند.





 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها