به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۳ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۲۹۷۹۸۵

کشف داروی سرطان سینه حساس به هورمون

کشف داروی سرطان سینه حساس به هورمون
گروه علمی:تیمی از دانشمندان بین‌المللی موفق به کشف داروی سرطان سینه شده‌اند که نسبت به هورمون حساس بوده و از رشد تومور سرطانی جلوگیری می‌کند. دانشمندان کالج پزشکی مرکز سرطان ویسکانسین و تیمی از همکاران بین المللی موش‌هایی با مشخصات هورمونی بهبود یافته تولید کرده‌اند که از رشد و گسترش متاستاتیک تومور‌های سینه انسان کاشته شده حمایت می‌کند.
 
اکثر مرگ و میر‌های ناشی از سرطان سینه ناشی از تومور‌های مثبت گیرنده استروژن (ER) است. این یک چالش دیرینه برای رشد تومور‌های سینه مثبت ER بدون درمان در بیماران در موش بوده است. کمبود چنین مدل‌های تومور سینه انسان تلاش برای شناسایی دارو‌های بهتر یا ترکیب دارو‌ها را با مشکل مواجه کرده است. درمان‌های موثرتری برای جلوگیری از توسعه مکرر مقاومت در برابر درمان‌های فعلی و در نتیجه کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه مورد نیاز است.

تومور‌های سینه ER مثبت به هورمون پرولاکتین حساس هستند که بیشتر برای تولید شیر در مادران شناخته شده است. محققان قبلا کشف کرده بودند که پرولاکتین موش قادر به فعال سازی گیرنده‌های پرولاکتین انسانی نیست و حدس می‌زدند که این نقص هورمونی کلیدی برای رشد ضعیف سرطان سینه مثبت ER در انسان است.

این مطالعه جدید گزارش می‌دهد که با اصلاح ژن پرولاکتین موش، تیم تحقیق، نژادی از موش‌ها را تولید کرد که سطح خونی پرولاکتین انسان را مشابه سطوح تشخیص داده شده در بیماران تولید می‌کند. این مدل جدید موسوم به NSG-Pro، از رشد بسیار زیاد سرطان‌های سینه انسانی مثبت ER کاشته شده پشتیبانی می‌کند. تجزیه و تحلیل مسیر‌های مولکولی تومور‌ها نشان داد که پرولاکتین با استروژن و Her۲ ، دو عامل رشد برای سرطان سینه همکاری می‌کند.

این تیم در حال حاضر پانلی از مدل‌های تومور سینه وابسته به بیمار وابسته به استروژن را در موش‌های NSG-Pro ایجاد کرده است. چندین خط تومور جدید با گسترش در اندام‌های دور هنگام کاشت در غدد پستانی موش‌های NSG-Pro، پیشرفت بیماری را در بیماران به تصویر می‌کشد. این تحقیق در شماره آنلاین مجله Science Advances منتشر شده است.

هالگریر روی، پروفسور تحقیقات سرطان سینه WBCS می‌گوید: ما به ویژه از فرصت مطالعه متاستاز‌های دوردست و آزمایش اثربخشی دارو‌ها بر روی سرطان سینه ER-مثبت در مراحل پیشرفته بسیار هیجان زده هستیم زیرا تاکنون چنین مدل‌های آزمایشی در دسترس نبوده است. این به ویژه مهم است، زیرا بیماران مبتلا به سرطان سینه در اثر متاستاز‌های دور می‌میرند.

به طرز جالبی، پس از عمل جراحی برداشتن تومور‌های اولیه از غدد پستانی موش، تیم مستندسازی کرد که دو روش مختلف مسدود کننده پرولاکتین از رشد سلول‌های سرطانی که به ریه‌ها گسترش یافته است، جلوگیری می‌کند. در حالی که مطالعات بیشتری مورد نیاز است، نتایج نشان می‌دهد که دارو‌های هدفمند پرولاکتین می‌تواند برای برخی از بیماران مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک ER مثبت مفید باشد.

 نویسنده ارشد مشترک این مطالعه و استادیار پاتولوژی و آزمایشگاه پزشکی در MCW، گفت: مدل موش NSG-Pro رویکرد‌های دارویی دقیقی را که قبلا برای سرطان سینه انسان با ER مثبت قابل دسترسی نبود، فراهم می‌کند.
برچسب ها: سرطان سینه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها